Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vass/Gräs
- Sammie
- Började med grodor år: 2011
- Har fått tack: 1 gång
Vass/Gräs
Jag undrar alltså om det finns någon "vassliknande" växt som lämpar sig för terrarium? Gärna något som tål att stå med rötterna i vatten och inte växer sig allt för högt.
Någon som vet?
Någon som vet?
- MoaRåh
- Började med grodor år: 2016
- Har gett tack: 11 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Vass/Gräs
hmm, jag vet inte namnet på den, men jag har en i mitt akvaterrarium. Den är väldigt vanlig i akvariehandeln och säljs som vattenväxt trots att den dör om den inte får ha löven över vattnet.
http://www.plantgeek.net/plant-276.htm
Den är väldigt omdiskuterad för att den ofta säls som akvarieväxt trots att den sakta dör om den placeras helt under vattnet.
Jag har en sådan i mitt akvaterrarium och den lever trots att rötterna står i mycket blöt och sandig mark, en sumpväxt jag kan rekomendera. Jag skulle också tro att det så kallade ciklidgräset kanske beter sig på samma sätt.
Det här är en ful hantering i akvariehobbyn men en som andra hobbys kan dra nytta av.
http://www.plantgeek.net/plant-276.htm
Den är väldigt omdiskuterad för att den ofta säls som akvarieväxt trots att den sakta dör om den placeras helt under vattnet.
Jag har en sådan i mitt akvaterrarium och den lever trots att rötterna står i mycket blöt och sandig mark, en sumpväxt jag kan rekomendera. Jag skulle också tro att det så kallade ciklidgräset kanske beter sig på samma sätt.
Det här är en ful hantering i akvariehobbyn men en som andra hobbys kan dra nytta av.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Finns många växter som kan planteras blött, både från trädgårdshandeln och akvariehandeln men jag kan inte komma på en enda "vassliknande".
plantswap.se är ett forum för växtakvarieister där du kanske kan hitta svar annars.
plantswap.se är ett forum för växtakvarieister där du kanske kan hitta svar annars.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
Perre
- Började med grodor år: 2010
kolla här på Tropica
http://www.tropica.com/planter/planteliste-a-z.aspx
världens bästa sida där står om du kan köra dom Emerst som det heter när den inte är under vatten
många av akvarie växterna odlar man faktist fram EMERST för att dom ska få bättre med ljus sen åker dom ner i vatten villket heter SUBMERST
http://www.tropica.com/planter/planteliste-a-z.aspx
världens bästa sida där står om du kan köra dom Emerst som det heter när den inte är under vatten
många av akvarie växterna odlar man faktist fram EMERST för att dom ska få bättre med ljus sen åker dom ner i vatten villket heter SUBMERST
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
-
Tropical Creatures
- Började med grodor år: 1985
Tjena Sammie!
Jag skulle kört på Papyrus släktet, skölj av jorden från dess rötter och plantera dom i vitmossa i stället. Det funkar även att ha plantans rötter stående i vatten så länge som det inte finns någon jord i terrariet som kan ruttna. Jag skall försöka leta fram lite gammla bilder på mina afrikanska biotop burkar där jag hade sävgrodor och killi fiskar tillsammans med ganska så stora bestånd Papyrus.
Mvh
TC
Jag skulle kört på Papyrus släktet, skölj av jorden från dess rötter och plantera dom i vitmossa i stället. Det funkar även att ha plantans rötter stående i vatten så länge som det inte finns någon jord i terrariet som kan ruttna. Jag skall försöka leta fram lite gammla bilder på mina afrikanska biotop burkar där jag hade sävgrodor och killi fiskar tillsammans med ganska så stora bestånd Papyrus.
Mvh
TC
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Fy vad coolt!Tropical Creatures skrev:/.../afrikanska biotop burkar där jag hade sävgrodor och killi fiskar tillsammans med ganska så stora bestånd Papyrus.
Mvh
TC
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Har du möjligen någon bild?Tjena Sammie!
Mvh
TC
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
-
Tropical Creatures
- Började med grodor år: 1985
Jag har letat som en tok effter bilder på papyrusburkarna, tyvärr så hittade jag bara några gamla dia
Men en ny biotop burk e på G
Mvh
TC
Men en ny biotop burk e på G
Mvh
TC