Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Webcam!
- lepida
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2002
- Kontakt:
Webcam!
Sitter leker lite idag med webcam och gamal dator. Ligger ute som stream nu på http://85.229.96.228:8081/ inte bästa bild men ni kan ändra kvaliten på bilden. Vill gärna att ni kommenterar farten på kameran, kommer testa en del olika program.
Senast redigerad av 1 lepida, redigerad totalt 8 gånger.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Webcam!
Kul ide Richard! 
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Hej Lepida,
Vad bra! Jag beställde en övervakningskamera att ha inne i mitt försöksterrarium för en vecka sedan. Jag har ingen erfarenhet av dylika, så jag kommer kanske att be om hjälp.
Det jag vill göra är att ev köra time-lapse fotografering för att följa händelserna inne i burken alla timmar på dygnet. Alt att kunna följa händelserna utan att skrämma grodorna.
/Lars
Vad bra! Jag beställde en övervakningskamera att ha inne i mitt försöksterrarium för en vecka sedan. Jag har ingen erfarenhet av dylika, så jag kommer kanske att be om hjälp.
Det jag vill göra är att ev köra time-lapse fotografering för att följa händelserna inne i burken alla timmar på dygnet. Alt att kunna följa händelserna utan att skrämma grodorna.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- lepida
- SDS-medlem

- Kontakt:
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Ett ställe som heter itsajten.com säljer en för 599 spänn:lepida skrev:Ska du ha den inne i terrariumet? Kommer den klara fuktigheten? Vilken har du beställt?
"Mycket kraftfull dag-/nattkamera i mini-format! Denna spionkamera är mycket lätt att dölja eftersom storleken endast är 3x2x2.5cm. Dessutom har den en inbyggd trådlösantenn i kameran vilket innebär att ingen trådlös sändare behövs. Med 1/3” CMOS sensorn får du en knivskarp färgbild (628x582 pixlar). Bilden transporteras sedan trådlöst (upp till 100 meter vid fri sikt) via radioöverföring till din TV/VCR/DVR/GPS.
Kameran är idealisk för dig som vill ha en dold kamera, eftersom den är så enormt liten. Den drivs med den medföljande AC-adaptern men kan även anslutas till ett vanligt litet 9V batteri. Detta ger kamera helt nya möjligheter eftersom den då inte ens behöver vara i närheten av ett vägguttag.
Den har infraröda dioder och därmed kan kameran även lysa upp i becksvart mörker, utan någon som helst ljuskälla. Kameran känner av vad det är för ljusnivå och anpassar sig automatiskt därefter. Inbyggd mikrofon!"
Låter för bra för att vara sant. Vi får se vad som kommer ut av detta.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Nu har leveransen kommit, och jag har satt igång utrustningen. Jag kan se vad kameran ser på min TV. Men jag vet fortfarande inte hur jag kopplar vido och audio till en dator... Hjälp!
/Lars
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- lepida
- SDS-medlem

- Kontakt:
Videon är bara koppla in den gul och röda sladden sedan in i sändaren. Datorn vet jag ej faktiskt om man inte måste ha ett videokort. Men finns kabel som man kan köpa som har gul och röd och i andra ändan usb, men ej hundra hur det funkar. 
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Jo. Men deras hemsida trasslade, så jag köpte motsvarande på Kjell&compani. Det hela funkade första gången jag kopplade ihop det - VAD GJORDE JAG FÖR FEL?
Så nu kan jag se vad som spelats in i efterhand på min laptop. Objektivet i 'kameran' var ju en liten plastbit bara, så jag gjorde en egen av en Leitz Summar 25mm. Blev mycket skarpare, och så har jag bländare så jag kan kontrollera skärpedjupet.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet