Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Bygge av större vivarium och möbel.
-
Pear
Bygge av större vivarium och möbel.
Fick tag på en burk med den klassiska ventilationen i framkanten och den smala nätremsan i taket. Måtten på burken 100x50x50 cm, inte helt optimalt skulle varit lite högre. Men billigt var det och bra skick, kunde inte motstå, killen ville bara bli av med det.
Nu så bygger jag en möbel till burken: Det blir i två delar, huvudmöbeln + en topp för armaturer och som döljer duschslangar mm.
Sitter och funderar på tekniken i burken. Jag har redan en burk med EpiWeb-systemet och en burk med Lecasystemet. Jag skall ha en vattendel i nya burken sedan är det inte bestämt vilken botten jag skall köra. Sitter och försöker få inspiration från Hollänska sidor om lite större burkar.
Nu så bygger jag en möbel till burken: Det blir i två delar, huvudmöbeln + en topp för armaturer och som döljer duschslangar mm.
Sitter och funderar på tekniken i burken. Jag har redan en burk med EpiWeb-systemet och en burk med Lecasystemet. Jag skall ha en vattendel i nya burken sedan är det inte bestämt vilken botten jag skall köra. Sitter och försöker få inspiration från Hollänska sidor om lite större burkar.
-
Pear
Re: Bygge av större vivarium och möbel.
Bild på bygget av möbel.
http://www.repti.net/reptile_picture/Vivarium_86383.jpg
Möbeln blir som på bilden och den stora fronten kommer sitta fast med magneter för att lätt kunna plockas bort. Sedan blir det en låda för armaturer uppe på toppen.
Bilder kommer att läggas in i tråden efter hand. Nu blev det tyvärr bara en länk.
http://www.repti.net/reptile_picture/Vivarium_86383.jpg
Möbeln blir som på bilden och den stora fronten kommer sitta fast med magneter för att lätt kunna plockas bort. Sedan blir det en låda för armaturer uppe på toppen.
Bilder kommer att läggas in i tråden efter hand. Nu blev det tyvärr bara en länk.
-
Pear

Ljuslådan för vivariumet klar. Två st T5 rör och ett kort T8 rör.
Hur mycket ljus som skall vara aktiverat ställs med brytare.
-
Pear

Får ursäkta den dåliga kvaliteten på bilden, inte helt optimal kommer bättre bilder senare.
Burken 100x50x50 på plats på möbeln. Vattendel i framkant med en liten bäck som mynnar ut mellan stenar ner i vattendiket. Botten är uppbyggd av leca,dräniringsduk,torv och lite barkblandning. Bakgrund: rötter, fogskum,torv med ingjutna krukor.
Inredning: Vattendel. Rinnande vatten.
Teknik: T5 och T8 rör. Fläkt inbyggd i taket på burken. Pump för vattnet.Pumpen ligger skyddad i en nätbur. Duschsystem med tre dysor monteras inom kort.
Ingen värme inbyggd, tror inte det behövs. Vattnet kan värmas upp med doppvärmare om detta behövs.
Kommentarer och tips mottages gärna.....
-
Pear

Nu börjar det bli klart. Lite växter kvar i bakgrunden att plantera.
-
Pear

Grod burk nummer tre och den största nu klar.
Invånare D.auratus
-
Pear
UPPDATERING
Vivariet nu i drift med invånare D.auratus + H.azuriventris.

Vivariet nu i drift med invånare D.auratus + H.azuriventris.