Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Grodor i "provisorisk" burk

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
holy_hjalmar

Grodor i "provisorisk" burk

Inlägg av holy_hjalmar »

Hej hallå! Hur länge klarar sig grodorna i en provisorisk burk typ Petbox om de får mat, fukt och värme? Och hur länge klarar sig grodorna i transportbox typ som när man köper grodor?
Perre
Började med grodor år: 2010

Re: Grodor i "provisorisk" burk

Inlägg av Perre »

ja jag tror frågan kan liknas med hur länge tror du en människa kan leva i en båt container.....under rätt föhållande men då är ju frågan hur bra man mår
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

holy_hjalmar skrev:Hej hallå! Hur länge klarar sig grodorna i en provisorisk burk typ Petbox om de får mat, fukt och värme? Och hur länge klarar sig grodorna i transportbox typ som när man köper grodor?
Små arter klarar sig bra i en Petbox (den större varianten). Förutsatt att :
1. Inte för många
2. Hyfsad inredning (växter, torra löv på botten, en liten vattenskål.)
3. Vettigt lock (jag brukar ersätta det där plastlocket med alla springorna i, med ett glaslock eller en genomskinlig plastskiva. (Se: 'Customizing Petboxes' bland 'Nyttigheter')
4. Viktigt! Det får inte bli stagnant luft som sakta blir koldioxid-haltig i botten på petboxen. Koldioxid bildas genom förmultnig, genom jäsning, och genom att växterna andas precis som djuren om ljuset inte räcker till. Om man öppnar locket varje dag (för matning t ex) så blir det ju en omrörning. Står petboxen en vecka utan ventilation så får du vara beredd på döda grodor!

När jag åker till landet för en vecka-10 dar brukar jag ta med mig de ömtåligaste grodorna (nyuppstigna etc) i petboxar. Det funkar rätt bra.

Sen är det ju karantänssituationen. Petboxar är bra till det eftersom dom går att göra rena efteråt. Jag har haft äver stora pilgiftsarter i karantän i 6 veckor i petboxar, men då har man ju inte många i varje box. Dvs 1-2 st.

I godis- resp salladslådor har jag aldrig haft grodor längre än 24 timmar. Och alltid i mörker, för att dom inte skulle vara aktiva.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

LarsÖ skrev: Små arter klarar sig bra i en Petbox (den större varianten).

/Lars
Hur stora är dessa?
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Tack så mycket Larsö. Jag har inga planer på att hålla grodor i petboxar utan mer i det syfte som du beskrev, kanske en vecka ungefär. Det rör sig om ett par Ventrimaculator så det är ju ingen stor groda.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"