Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
VARS ÄR BengtO!!!
-
Perre
- Började med grodor år: 2010
VARS ÄR BengtO!!!
vars får man tag på bengtO har lite frågor åt han
och jag har messat han för evigheter sen man han har inte tagit i mot messet
är han inaktiv nu förtiden eller har han bara inget internet
hadde gärna vela få tag på han =)
och jag har messat han för evigheter sen man han har inte tagit i mot messet
är han inaktiv nu förtiden eller har han bara inget internet
hadde gärna vela få tag på han =)
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Re: VARS ÄR BengtO!!!
Hej !!
Han har inget internet hemma och har förtillfället semester.
Men det finns andra som säkert kan svara på frågor. Om det inte gäller honom personligen.
Han har inget internet hemma och har förtillfället semester.
Men det finns andra som säkert kan svara på frågor. Om det inte gäller honom personligen.
-
Perre
"BengtO skrev"
Vad gäller R.ret så är det få arter där det funnits ett bredare avelsmaterial av. Dessutom är dendrobatider extremt okänsliga för inavel. Jag inavlar hellre än att blanda olika lokaliteter då jag anser att det är mycket viktigt att hålla isär alla de varianter som finns av dessa grodor.
R.ret är en känslig art som väldigt många odlat men ytterst få kan hålla mer än några år. Varför? ja om jag visste det så hade jag sådana grodor fortfarande.
hej bengt måsste få klarhet i det här med inavel av dendrobatider. vad jag läste först i pilgiftaren stog det att man ska "undvika inavel och behålla arterna så rena som möjligt"
medans du säger "Jag inavlar hellre än att blanda olika lokaliteter då jag anser att det är mycket viktigt att hålla isär alla de varianter som finns av dessa grodor"
så min fråga är ska man inavla grodorna som är syskon/från samma kull
det krockar som lite där för mig. hoppas du förstår
du hadde gärna fått skriva lite info åt mig så jag får klarhet
i det här frågetecknet för mig
tänkte jag måste fråga och bli vis än att inte fråga och förbli dum
Mvh per
Vad gäller R.ret så är det få arter där det funnits ett bredare avelsmaterial av. Dessutom är dendrobatider extremt okänsliga för inavel. Jag inavlar hellre än att blanda olika lokaliteter då jag anser att det är mycket viktigt att hålla isär alla de varianter som finns av dessa grodor.
R.ret är en känslig art som väldigt många odlat men ytterst få kan hålla mer än några år. Varför? ja om jag visste det så hade jag sådana grodor fortfarande.
hej bengt måsste få klarhet i det här med inavel av dendrobatider. vad jag läste först i pilgiftaren stog det att man ska "undvika inavel och behålla arterna så rena som möjligt"
medans du säger "Jag inavlar hellre än att blanda olika lokaliteter då jag anser att det är mycket viktigt att hålla isär alla de varianter som finns av dessa grodor"
så min fråga är ska man inavla grodorna som är syskon/från samma kull
det krockar som lite där för mig. hoppas du förstår
du hadde gärna fått skriva lite info åt mig så jag får klarhet
i det här frågetecknet för mig
tänkte jag måste fråga och bli vis än att inte fråga och förbli dum
Mvh per
-
MickeK
- Styrelse

- Kontakt:
Ok då svarar jag i Bengts ställe då jag är rättså säker på att jag vet vad han menar.
R.ret = Ranitomeya reticulatus så andra oxå förstår.
Jo för några år sedan så var det lite panik pga inavelsdiskussionen. Vi var inte säkra på hur grodorna skulle klara sig generation efter generation i samma blodlinje men vid lite logiskt tänkande så är pilgiftsgrodor inte så känsliga som andra djur. Detta svar får man om man studerar lokaliteterna. Ofta har du en lokalitet i ett träd eller en buske och då kan det bara bli inavel.
Alltså är det viktigare att hålla isär lokaliteter än att vara orolig för inavel, för att om man blandar så är ju lokaliteten förstörd. Nu är det ju inte alltid att man har den lyxen att man kan hålla isär lokaliteter. Köper man ett par av nån art och den ena dör då måste man ju söka en ny som kanske inte är samma lokalitet men samma art. Då bör man ju vara medveten om det och även berätta det om man säljer avkomma av dom.
Hoppas du har fått en förtydlig av detta nu, annars så är det bara att ställa nästa fråga
R.ret = Ranitomeya reticulatus så andra oxå förstår.
Jo för några år sedan så var det lite panik pga inavelsdiskussionen. Vi var inte säkra på hur grodorna skulle klara sig generation efter generation i samma blodlinje men vid lite logiskt tänkande så är pilgiftsgrodor inte så känsliga som andra djur. Detta svar får man om man studerar lokaliteterna. Ofta har du en lokalitet i ett träd eller en buske och då kan det bara bli inavel.
Alltså är det viktigare att hålla isär lokaliteter än att vara orolig för inavel, för att om man blandar så är ju lokaliteten förstörd. Nu är det ju inte alltid att man har den lyxen att man kan hålla isär lokaliteter. Köper man ett par av nån art och den ena dör då måste man ju söka en ny som kanske inte är samma lokalitet men samma art. Då bör man ju vara medveten om det och även berätta det om man säljer avkomma av dom.
Hoppas du har fått en förtydlig av detta nu, annars så är det bara att ställa nästa fråga
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Tack för det historiska perspektivet Confessor!
Gött med lite perspektiv på det hela ...
Gött med lite perspektiv på det hela ...
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
MickeK
- Styrelse

- Kontakt:
Vassego Ricard
Det är bara bra om alla förstår vikten av att veta vad man har för grodor. Och det är först nu på sistone som man försöker ha stenkoll på vad man har. Det innebär att vi har massor av grodor som är av blandad lokalitet.
Det är bara bra om alla förstår vikten av att veta vad man har för grodor. Och det är först nu på sistone som man försöker ha stenkoll på vad man har. Det innebär att vi har massor av grodor som är av blandad lokalitet.
-
Perre
ok alltså avla nya grodor på samma syskon kull!
än att ta in andra andra grodor från andra upfödare av samma art?
fattar jag rätt =) elller är jag trög
-
MickeK
- Styrelse

- Kontakt:
Nja nästan. Ex. R. vetrimaculatus finns i olika lokaliteter men det stora flertalet inom hobbyn är av blandad lokalitet, så om du nu har koll på lokalitet på dina ventrisar så försök att hålla dig till den. Vet du att du har blandad lokalitet så är det ju skitsamma.Perre skrev:ok alltså avla nya grodor på samma syskon kull!
Problemet för oss pilisnördar är att det kommer in en massa nytt folk som har haft djur där lokalitet inte är lika viktigt som blodlinje, pga inavel.
Det är ju jättebra att vi blir flera men dom bör ju få veta att vi har andra "spelregler". Men sen har vi även folk som inte bryr sig om vad dom har men risken är inte så stor att dom avlar på dom djuren.
-
Perre
ok tror jag förstår nu vad som menas med lokaliteter.
jag kommer att ha 4st D.lecumelas
och då finns det ju
"Puerto Ayacucho"
"Bolívar"
"Guyana"
"Cerro Autana"
är det, det som räknas som lokaliteter eller? =)
men om mina vi nu säger att mina fyra "syskon" d.lecumelas parar sig med varandra blire dåliga av kommor eller bra?
jag kommer att ha 4st D.lecumelas
och då finns det ju
"Puerto Ayacucho"
"Bolívar"
"Guyana"
"Cerro Autana"
är det, det som räknas som lokaliteter eller? =)
men om mina vi nu säger att mina fyra "syskon" d.lecumelas parar sig med varandra blire dåliga av kommor eller bra?