Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Besök på Universeum 18 maj 2008
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Besök på Universeum 18 maj 2008
Besökte Universeum i söndags den 18 maj 2008. Det var mitt andra besök, så jag var väl lite mer kräsen än förra gången. Anläggningen kändes mindre än jag mindes den, men delen med regnskog är endå något i särklass i sverige. "Vattnets väg", som delen med svenska insjöfiskar kändes ett snäpp bättre än sist... Den tama sjöfågeln var kvar vid sitt akvarium och får nog räknas som pricken över i:et för den delen av anläggningen.
De stora akvarierna är imponerande men hade gärna fått ha klarare vatten för min del. Är man intresserad av korallrev så blir man nog besviken för det fanns egentligen bara ett medelstort akvarium med tropisk korallrevsbiotop.
Är man däremot intresserad av grodor så skall man passa på och besöka anläggningen under 2008 eftersom det är internationellt grodår, och Universeum har därför utökat med fler grodor både i den svenska och tropiska delen.
På grodavdelningen stötte jag dessvärre ihop med en guide som försökte ge mig en lektion i fotografering. Jag förstod hans budskap men det var väl inte så genomtänkt av honom att gå fram till någon med en fet systemkamera och svamla något om hur man bäst tar bilder (utan blixt). Detta bemötande sänkte tyvärr helhetsintrycket för mitt besök på Universeum denna gång...
Den tekniska delen av anläggningen hoppade jag över denna gång, då vi dessutom skulle hinna till Liseberg som ligger bredvid...
De stora akvarierna är imponerande men hade gärna fått ha klarare vatten för min del. Är man intresserad av korallrev så blir man nog besviken för det fanns egentligen bara ett medelstort akvarium med tropisk korallrevsbiotop.
Är man däremot intresserad av grodor så skall man passa på och besöka anläggningen under 2008 eftersom det är internationellt grodår, och Universeum har därför utökat med fler grodor både i den svenska och tropiska delen.
På grodavdelningen stötte jag dessvärre ihop med en guide som försökte ge mig en lektion i fotografering. Jag förstod hans budskap men det var väl inte så genomtänkt av honom att gå fram till någon med en fet systemkamera och svamla något om hur man bäst tar bilder (utan blixt). Detta bemötande sänkte tyvärr helhetsintrycket för mitt besök på Universeum denna gång...
Den tekniska delen av anläggningen hoppade jag över denna gång, då vi dessutom skulle hinna till Liseberg som ligger bredvid...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Re: Besök på Universeum 18 maj 2008
Låter ju som att det kan vara värt att åka dit någon gång under året. Av bilden att döma ser det inte ut som att du behöver några fotolektioner av en guide 
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Fotograferade även en av deras Azureus:
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Jag var på universeum för några dagar sen.
Dessa pilgiftsgrodor såg jag fritt i regnskogen:
Dendrobates leucomelas
Dendrobates tinctorius
Oophaga pumilio
Phyllobates vittatus
Epipedobates tricolor
I terrarium såg jag:
Dendrobates azureus
Phyllobates terribilis
Pratade även med en guide som sa att det skulle finnas Adelphobates galactonotus och Dendrobates auratus fritt i regnskogen, men dessa såg jag tyvärr inte.
Det finns även en massa andra grodor för den som är intresserad. Jag såg bl.a. Phyllomedusa sauvagii och Agalychnis Callidryas.
Men om ni har nära till universeum, eller vägarna förbi så är det garanterat värt att besöka.
Dessa pilgiftsgrodor såg jag fritt i regnskogen:
Dendrobates leucomelas
Dendrobates tinctorius
Oophaga pumilio
Phyllobates vittatus
Epipedobates tricolor
I terrarium såg jag:
Dendrobates azureus
Phyllobates terribilis
Pratade även med en guide som sa att det skulle finnas Adelphobates galactonotus och Dendrobates auratus fritt i regnskogen, men dessa såg jag tyvärr inte.
Det finns även en massa andra grodor för den som är intresserad. Jag såg bl.a. Phyllomedusa sauvagii och Agalychnis Callidryas.
Men om ni har nära till universeum, eller vägarna förbi så är det garanterat värt att besöka.
Grodor och huggormar
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Den var röd. Men jag såg den på väldigt långt avstånd.andré skrev:Vilka färger hade pumilion?
Men jag skulle gissa på "Bri Bri", "Nancy", "Cristobal" eller "Blue Jeans".
Grodor och huggormar
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Okej! Då var det väl gissat alltså.Urbanw skrev:Det är Oophaga pumilio "black jeans" som går fritt i regnskogen på Universeum. Vet det helt säkert eftersom jag förmedlat köpet.
Grodor och huggormar
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Jag tycker det är konstigt att de blandar närbesläktade arter i offentliga terrarier/anläggningar, med tanke på risk för hybridisering och aggression mellan arterna.
Håller ni med?
Håller ni med?
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Jag pratade med en guide och frågade om det. Han sa att risken var så pass liten för att anläggningen är så stor. Sen har de inte som mål att odla på dem.tummen skrev:Jag tycker det är konstigt att de blandar närbesläktade arter i offentliga terrarier/anläggningar, med tanke på risk för hybridisering och aggression mellan arterna.![]()
Håller ni med?
Grodor och huggormar