Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vita maskar äter ägg?
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Vita maskar äter ägg?
Jag såg i veckan en stor mängd små vita maskar krypandes på mina pumilioägg. Nu finns inga ägg kvar så jag funderar om de äter dem? De är kanske 2-3 cm länga vita och smala som en sytråd. Nån som vet vad det är och om det är dem som äter äggen? I så fall hur blir man av med dem?
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
Re: Vita maskar äter ägg?
Låter som nematoder? Men äter de ägg?
I alla fall så är det jättesvårt att bli av med dem. Det skulle väl antingen vara om du tar ut grodorna och torkar ut hela terrariet eller tar ut grodorna och kör en koldioxidbehandling. Jag kan skriva av en pilgiftaren-artikel om det och skicka till dig om du vill.
Mvh, Ludvig.
I alla fall så är det jättesvårt att bli av med dem. Det skulle väl antingen vara om du tar ut grodorna och torkar ut hela terrariet eller tar ut grodorna och kör en koldioxidbehandling. Jag kan skriva av en pilgiftaren-artikel om det och skicka till dig om du vill.
Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
- jsl
- Kassör

Allt för att lösa problemet är intressant. Jag funderar på att flytta över dem till ett nytt terrarium men det är en del jobb att ställa i ordning ett till terrararium. Jag hoppas i så fall att man inte får med dem med grodorna.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Är det nematoder i äggen så vet jag inte om de äter dem men de blir förstörda i alla fall.. Man kan skölja bort en del med en pipett + sprayflaska
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
För det första, är du säker på att det är nematoder? Nematoder, har jag fått lära mig i en annan tråd, rör sig på ett speciellt sätt med en "vaggande" huvudrörelse.
I vilket fall som helst så har/hade jag problem med nematoder i ett av terrarierna. Jag skaffade lite större gråsuggor från Danmark och stoppade in så många jag kunde under en tid. Resultatet blev att nematoderna försvann inom ett par veckor. Då och då ser jag fortfarande någon enstaka mask men det är ganska sällan, peppar peppar.
/Thomas/
I vilket fall som helst så har/hade jag problem med nematoder i ett av terrarierna. Jag skaffade lite större gråsuggor från Danmark och stoppade in så många jag kunde under en tid. Resultatet blev att nematoderna försvann inom ett par veckor. Då och då ser jag fortfarande någon enstaka mask men det är ganska sällan, peppar peppar.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- jsl
- Kassör

Jag har faktiskt lite större gråsuggor hemma som jag odlar som foder. De sätter jag i så fall omgående in i terrariet då de gör nytta i bottenmaterialet och äter de dessa små maskar också så är ju det lysande.
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
"Nematoder" med "vaggande" huvudrörelser får mig att tänka på nemertiner, även om jag skulle beskriva huvudrörelserna som svepande, kan det vara dom du menar Carlsson? Hur som helst, nemertiner är ett gissel i terrariet, förser sig glupskt av både hoppstjärtar och flugor. Låter intressant med gråsuggorna du nämner om de kan hålla tillbaka nemertinerna, vart beställde du dom ifrån, namn?Carlsson skrev:För det första, är du säker på att det är nematoder? Nematoder, har jag fått lära mig i en annan tråd, rör sig på ett speciellt sätt med en "vaggande" huvudrörelse.
Det kan ju vara skönt om du slipper flytta grodorna, nu när du fått dem att producera ungar menar jag. Det kan ju ta ett tag för pumilio att vänja sig vid sitt nya terrarium...
David
David
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
Du har helt rätt Urban, det var nemertiner jag menade. Ber om ursäkt för detUrbanw skrev:"Nematoder" med "vaggande" huvudrörelser får mig att tänka på nemertiner, även om jag skulle beskriva huvudrörelserna som svepande, kan det vara dom du menar Carlsson? Hur som helst, nemertiner är ett gissel i terrariet, förser sig glupskt av både hoppstjärtar och flugor. Låter intressant med gråsuggorna du nämner om de kan hålla tillbaka nemertinerna, vart beställde du dom ifrån, namn?Carlsson skrev:För det första, är du säker på att det är nematoder? Nematoder, har jag fått lära mig i en annan tråd, rör sig på ett speciellt sätt med en "vaggande" huvudrörelse.
Om det var gråsuggorna som gjorde susen eller om det bara var ett sammanträffande med något annat vet jag inte. Det hör kanske till saken att mina E.anthonyi inte lyckades äta upp alla gråsuggorna på en gång, de var kanske lite för stora. Har man större grodor så är förmodligen denna metod inte lycka lämplig.
Jag fick suggorna från Springhalen i Danmark (via LarsH).
/Thomas/
mvh Thomas