Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Grodor tillsammans med O. pumilio
- lasseg
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1980
- Har fått tack: 1 gång
Grodor tillsammans med O. pumilio
Här diskuteras ju ibland lämpligheten i att hålla flera grodarter tillsammans i samma terrarium.
Jag har själv goda erfarenheter av att t.ex. ha någon Ranitomeya tillsammans med Dendrobates. E. anthonyi har också fungerat bra tillsammans med t.ex D. leucomelas.
Men hur är det med O. pumilio? Är det någon som har goda eller dåliga erfarenheter av att hålla pumilio tillsammans med andra pilgiftsgrodor?
O. pumilio och Ranitomeya spp. har väl aldrig överlappande förekomst i naturen? Alla pumilio har väl sin utbredning i mellanamerika och karibien, medan Ranitomeyaarterna är koncentrerade till Peru, Colombia och Equador? Enda undantaget jag kan se är möjligen R. claudiae, men den har jag aldrig sett i hobbyn.
Vissa varianter av D. auratus och O. pumilio skulle kanske kunna förekomma i samma geografiska område, men jag vet inte om dom delar habitat? Någon som vet?
Men det viktigaste här är kanske om dom kan hållas och odlas tillsammans i samma terrarium med framgång.
Jag har själv goda erfarenheter av att t.ex. ha någon Ranitomeya tillsammans med Dendrobates. E. anthonyi har också fungerat bra tillsammans med t.ex D. leucomelas.
Men hur är det med O. pumilio? Är det någon som har goda eller dåliga erfarenheter av att hålla pumilio tillsammans med andra pilgiftsgrodor?
O. pumilio och Ranitomeya spp. har väl aldrig överlappande förekomst i naturen? Alla pumilio har väl sin utbredning i mellanamerika och karibien, medan Ranitomeyaarterna är koncentrerade till Peru, Colombia och Equador? Enda undantaget jag kan se är möjligen R. claudiae, men den har jag aldrig sett i hobbyn.
Vissa varianter av D. auratus och O. pumilio skulle kanske kunna förekomma i samma geografiska område, men jag vet inte om dom delar habitat? Någon som vet?
Men det viktigaste här är kanske om dom kan hållas och odlas tillsammans i samma terrarium med framgång.
Mvh/Lasse
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Re: Grodor tillsammans med O. pumilio
Jo, de delar habitat på många ställen. Inte på alla öar i bocas men på en del, bla. Pastores. På måga av fastlands lokaliteterna finns de på samma plats.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
De bilder jag sett av O. pumilo i terrariemiljö med annan art föreställer liten ilsk pumilohane som försöker koppla dödsgrepp på i jämförelse enorm tinctoriusvariant. Bilderna får mig att dra slutsatsen att pumilohanarna kanske blir så upptagna med att mota bort och hålla revir att honorna inte "får nåt". I samtal med Simon berättar han om hur 2.1 av pumilo inte leder till så mycket parningsaktiviteter men däremot en hel del revirstrid och allmänt "moppsande". Har någon testat en pumilo-kombo eller är det bara "over there" man gör så?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Jag vet att John (grodorochfoder) har nån pumilio-art tillsammans med galactonotus. Och där är det tydligen honan som jagar bort galactonotusarna.
Och han har fått ungar på pumiliorna.
Och han har fått ungar på pumiliorna.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Absolut!osn skrev:Jo, de delar habitat på många ställen. Inte på alla öar i bocas men på en del, bla. Pastores. På måga av fastlands lokaliteterna finns de på samma plats.
De tätaste bestånden av pumilio som jag såg (på fastlandet; Karibiska sidan) var blandade pumilio/auratus-bestånd. Det ledde mig till att vilja undersöka om det är någon form av samspel mellan arterna. Eftersom auratusyngel är kannibaler, och pumilio är äggkannibal, skulle man gott kunna tänka sig att någon av arterna utnyttjade den andras yngelplats, på det sätt som göken gör. Så jag byggde 8 terrarier för experimentet i fråga. Men jag har hittills bara kunnat skaffa ett pumilio-par. Så försöket går på halvfart...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Inte så lysande. Jag hade alltså 'Black Jeans' tillsammans med CostaRica auratus. Under den tid det pågick förekom mycket mindre samspel mellan paren än jag hade hoppats på. Så dog pumilio-honan i somras och hannen spelar, men något revirhävdande mellan den och auratusarna har jag inte sett. Auratusarna har lagt ägg under hela tiden - pumiliorna gjorde några försök också, men jag fick inte upp några yngel.Anton666 skrev:Hur har försöket gått ? "Lars"
Pumilioparet var vuxna djur av okänd ålder, och jag vet inte om det var åldern eller något annat som knäckte honan. Det är ju känt att bland äggmatande arter är det honorna som slits ut först.
Jag har beställt nya djur som kommer till groddagen.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
Anton666
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
Okej vart hittade du dom? Funderade om man skulle tagit en runda ner till Andreas i Degefors och köpt hannen.
Men har ju inte mitt nästa terrarie färdigt än.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Jag beställde frånAnton666 skrev:Okej vart hittade du dom? Funderade om man skulle tagit en runda ner till Andreas i Degefors och köpt hannen.
Wouter Olthof <info@peruvian-frogimport.com>
Han kan ha fler kvar...
Vore ju förnämligt om det funnes fler i landet så att man kan matcha ihop avelsgrupper...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
Anton666
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
Hur gör han med transport utav grodorna ?
Eller man åker själv och hämtar dom. Mvh
Eller man åker själv och hämtar dom. Mvh