Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Lera från Costa Rica

Övriga diskussioner.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Lera från Costa Rica

Inlägg av tony »

Efter min vandring i Corcovado var mina kängor, föga förvånande, väldigt leriga. Jag lät dem torka utan att ta bort leran och packade sedan ner dem i en skopåse i min ryggsäck. Väl hemma i Sverige har jag nu skrapat bort leran från skorna och låtit den torka ännu mer. Nu har jag alltså flera matskedar torkad lera (i princip i pulverform) från regnskogen och funderar på att blöta upp den och sätta den i något slags odlingsbehållare för att se om något börjar växa. Det jag är mest intresserad av är svampmycel (jag förstår dock att det är osannolikt att jag fått med mig något).

Den stora frågan är om leran kan vara farlig för mina grodor? Jag har inte tänkt sätta den i terrariet, men om det finns stor smittrisk känns det dumt att hantera den mer överhuvudtaget. Jag har låtit den torka väldigt grundligt så det borde tagit kål på eventuell chytrid, men kan det finnas annat att oroa sig över?
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Re: Lera från Costa Rica

Inlägg av Filip jakobsson »

Inhandla lianer som inte legat rent för länge så kommer du få fräcka svampar....
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Re: Lera från Costa Rica

Inlägg av tony »

Medlemmen Carlsson här på forumet har analyserat ett prov på leran som jag skickade honom, och funnit följande sammansättning;

Det här är vad han fann;
Hej,

jag har nu tittat närmare på din lera. Föga överraskande så överensstämmer elementinnehållet väldigt bra med bergarten Basalt. Basalt är en vulkanisk bergart som är mycket vanlig världen över. Vad jag förstår så vilar väl stora delar av centralamerika på en vulkanisk bergsrygg, så basalt torde vara vanligt.

De mineraler som fanns i provet är framförallt kiseldioxid, dvs kvarts. Cirka 50 % består av kvarts. Resterande är lermineraler som är svåra att exakt bestämma men ett förslag är en särskild form av basalt samt något som kallas för Albite. Båda dessa innehåller en hel radda med olika grundelement i oxidform.

Elementanalysen gav följande i fallande vikt-%:
Syre; 50.7
Kisel; 17.8
Järn; 10.1
Kol; 8.3 (kan vara biologiska rester)
Aluminium; 7.3
Kalcium; 2.1
Magnesium; 1.6
Titan; 1.0
Natrium; 0.7
Kalium; 0.4
Mina gamla anteckningar, baserade från info från Dendroboard, lyder som följer;

Per cent
kaolinite (EPK) 56%
Bentonite 28%
Fe Oxide red 4%
Fe Oxide Yellow 4%
Al oxide 3%
sugar 1%
cornstarch 1%
gelatin 1%
soy protein 1%
CaCO3 1%

Någon som är mer insatt i kemi kanske kan jämföra receptet jag hittade med sammansättningen Carlsson kom fram till? Det hade också varit väldigt intressant om någon vet mer om motsvarande sammansättning i andra typer av lera/jordmån.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"