I profil kommer den att se ut som en H-profil för 4mm glas men för att utnyttja slitsen i övre spåret så blir fronten i 3mm och botten biten 4mm.
Sedan tänkte jag att man fräser av ytterändarna på listen så borde allt täta bra mot sidorutorna.

Du har rätt, men det spelar inte någon roll, för glas och list lägger sig bakåt mot sidoglasen, så det blir i praktiken ingen springa.Oddball skrev:Ja detta skulle funka.
Däremot gjorde jag en "tankevurpa", båda glasen måste vara lika tjocka för att sluta tätt mot sidorutorna.

Ja, och hitta på något bra sätt att fästa in gallret (nätet).Oddball skrev:Det finns säkert tjockgodsiga H-lister som man skulle kunna använda, då behöver man "bara" fräsa ur venilationshålet, slitsen och kantfasningen.
Målet är att hitta en standardprofil (H-list) som kan kapas i önskad längd innan fräsandet (allt ska göras i ett stycke, annars faller hela iden ur mitt perspektiv).Längden på listen är ju en parameter. Den bör bli tot lika lång som frontglasets bredd. Jag har en standardbredd på mina fronter numera (anpassad till lysrörens längd. Men andra har speciella mått, anpassade till hyllor osv. Kan man standardisera fräsningen ändå?
/Lars

Vid mina burkar finns inget rostfritt i närheten. "Gallret' tänker jag mig som ett myggnät t ex (plast).Oddball skrev: Angående materialet så lutar det åt Lexan eller motsvarande, alu ställer som bekant till en del problem i kombination med rostfritt.