Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

sjuk azureus

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

sjuk azureus

Inlägg av PontusS »

Jag är lite orolig över en av mina azureus då den äter dåligt och ibland ligger helt utsträckt och enligt vad jag läste på springhalen.dk så kan det bero på stress och eftersom att den inte äter får den inte i sig vitaminer mm. Där har han skrivit att man ska låta den sitta en halvtimme i sockervatten och sedan har den i karantän i 1-3 månader.

Så min fråga är bör det hjälpa eller ska jag göra något annat för den. Det är bara en av mina azureus som är så de andra är matglada och äter alltid mycket.

// Pontus
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: sjuk azureus

Inlägg av tummen »

Det där låter ju inte bra i alla fall, ta bort den därifrån och mata upp den separat, sedan kan du väl antingen försöka återföra den till gruppen, eller sälja den vidare till någon annan....annars är väl risken att den inte alls klarar sig över huvud taget......håller ni andra med mig? :roll:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av PontusS »

nu har den dött :(
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Ledsen att höra det.
Rörde den sig knepigt när den inte låg utsträckt och hur ofta låg den utsträckt? Är resten helt opåverkade?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av PontusS »

Simon skrev:Ledsen att höra det.
Rörde den sig knepigt när den inte låg utsträckt och hur ofta låg den utsträckt? Är resten helt opåverkade?
Han rörde sig inte så knepigt annars men han hade svårt att fånga mat, vet ej exakt hur ofta han låg utsträckt så men jag har sett han så 3-4 gånger tror jag. Men han rörde sig inte så mycket utan satt ofta lite "ihopkrupen" under dagarna.

Jag kan inte se något liknande på de andra två de hoppar runt och äter hela tiden.

// Pontus
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av PontusS »

Nu har en av de som är kvar fått ngt liknande med :( Den ligger utsträckt och ser ut att få krampanfall eller ngt liknande i omgångar? Någon som vet vad det kan vara ??

// Pontus
Användarvisningsbild
max_lindholm
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av max_lindholm »

pompom skrev:Nu har en av de som är kvar fått ngt liknande med :( Den ligger utsträckt och ser ut att få krampanfall eller ngt liknande i omgångar? Någon som vet vad det kan vara ??

// Pontus
Symptomen är mycket lika med vad ett par av mina azureusar hade. Två grodor i terrariet avled relativt snabbt efter att symptomen iaktogs, tredje lever fortfarande och mår bra trots att han kommer bo ensam så länge han lever (är möjlig smittobärare). Obduktionen bekräftade att de led av Mycobacterium sp. bakterier som agressivt attakerat de flesta organen.
Tidigare diskuterats vid tråden: Tuberkulos och pilgift.

Hoppas att det löser sig för dig, och grodorna klarar sig...

-Micke-
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Bor de i ett vanligt terrarium eller ett gammalt akvarium?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av PontusS »

max_lindholm skrev:
pompom skrev:Nu har en av de som är kvar fått ngt liknande med :( Den ligger utsträckt och ser ut att få krampanfall eller ngt liknande i omgångar? Någon som vet vad det kan vara ??

// Pontus
Symptomen är mycket lika med vad ett par av mina azureusar hade. Två grodor i terrariet avled relativt snabbt efter att symptomen iaktogs, tredje lever fortfarande och mår bra trots att han kommer bo ensam så länge han lever (är möjlig smittobärare). Obduktionen bekräftade att de led av Mycobacterium sp. bakterier som agressivt attakerat de flesta organen.
Tidigare diskuterats vid tråden: Tuberkulos och pilgift.

Hoppas att det löser sig för dig, och grodorna klarar sig...

-Micke-
Ok låter inte kul hoppas att det inte är det.
Jag har hitta personer som haft liknande problem när jag sökte på dendroboard.com och då hittade jag att det kunde ha med vitaminerna att göra vissa ska visst ha problem med just dendrocare och det som beskrivs där liknar mycket det som hände min så nu ska jag försöka få tag i en annan vitamin så fort som möjligt. Det kunde visst även vara kalkbrist eller ngt liknande om jag fattade rätt.

http://www.dendroboard.com/forum/genera ... ratus.html
Simon skrev:Bor de i ett vanligt terrarium eller ett gammalt akvarium?
De bor i ett vanligt terrarium

// Pontus
Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"