Pratade lite med glasfirman idag om Optiwhite glaset, de hävdade med ett mail att 5mm inte fanns tillgängligt. Men efter lite tittande och hänvisande från min sida kunde de hitta en leverantör (som dom redan hade). Priset på burken blir bra mycket dyrare men jag tror det är värt det då insynen blir extra fin och färgerna mattas/grönas inte ner med Optiwhite. Min uppfattning är att glaset upplevs mycket renare och märks knappt och färger "poppar" upp. Burken kommer jag ju ha i ett antal år frammåt, så att snåla in på glaset känns dumt.
Har funderat på hur jag ska göra med bottendelen.
Har några funderingar och alternativ:
1. Köpa en bakgrundsmodul (exoterra, BTN eller annan), borra ut hål för pumpar och teknik samt limma fast modulen i mitten av botten.
Modulen skulle fungera som filterhus, bli stomme till trädet och bli som en ö i mitten av bottendelen omgiven av vatten åt alla håll.

Markmiljön skulle likna detta, med relativt stillastående vatten runt stenen och växtligheten:
2. Köpa en hel bakgrund (exoterra, pangea, BTN eller annan) och använda som falskbotten med vattendel under sig. Man skär ut ett hål i bakgrunden och använder Epiweb som lock och filter för att komma åt tekniken under den liggande bakgrunden. Den liggande bakgrunden kan eventuellt lutas så att botten får en sten/klippa/grus botten som går ner i mindre vattendel. Om bakgrunden placeras plant blir alla smågropar fyllda med vatten och alla stentoppar bör bli torra och bra underlag till grodorna. Botten skulle även bli lätt att rengöra och förmodligen ge ett rent intryck. Om de små vattensamlingarna blir för stillastående kan man ju ta en liten bor och borra dräneringshål.

Markmiljön skulle likna dessa:

3. Köpa 2 eller fler bakrundsmoduler och såga upp dem i mindre bitar. Sedan använder man Epiweb som toppar till moduldelarna. Delarna skulle då få en bottendel som ser ut som sten med en växtbeklädd topp, likt mossbeklädda stenar i skogen. Sedan placerar man pumpar och filter i några större delar av modulerna. Mellanrummen mellan stenmodulerna fylls upp med Epiweb och mindre stenar (riktiga).
Markmiljön skulle likna dessa:
Ska fundera endel till. Tycker ju personligen att det är grymt snyggt med en eller fler vattendelar/bölar eller rinnande vatten. Dock spelar vattendelen ingen roll för grodorna. Tvärtom vill de ha en "torr" botten med endast löv eller sten att hoppa runt på. Nackdelen med dubbelbotten är att det snort ca 7-10cm från insiktens höjd. Fördelen är att grodorna får mer att röra sig på. Personligen tycker jag som sagt att vatten är grymt snyggt, så de blir lite mitt tycke kontra grodornas utrymme. Får se vad jag bestämmer mig för.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!