Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Habitat terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
GAndersson
Började med grodor år: 2011

Re: Habitat terrarium

Inlägg av GAndersson »

Hej Illustratören!
Blir imponerad av allt! Riktigt fint epiwebterrarium!
Håller på att starta upp ett eget epiwebterrarium men det kommer jag lägga upp en tråd om under de kommande veckorna :)

Jag måste bara fråga dig. Var beställde du orkidéerna? :D

Tack på förhand
pinky
Började med grodor år: 2010

Inlägg av pinky »

Illustratören skrev:Ritade en liten groda igår i Photoshop, an tyvärr inte lägga in alla filmer utan bara den första filmen. blev fyra st i slutändan och det tog ungefär 2,5tim att göra grodan.
Liten länk:http://www.youtube.com/watch?v=3tLz7I58CoA

Oj va duktig du är!
Jätte fin verkligen!
Pinky
pinky

Inlägg av pinky »

Vad är det för bevattningssystem du har i första burken?
Med bara en sprinkler (eller vad det nu kallas i grodvärlden)?
Pinky
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Det är ett helt vanligt basic, från Herperschoise. Spridningen på dysorn är bra så jag ser ingen anledning att öka till fler dysors i en så liten burk som jag har. Vill man att det ska bli blötare får man öka sekunderna något så blir det blötare. Men jag har ju även vattenpump till bakgrunden som hjälper till att blöta ner och hålla luftfuktigheten uppe.

Lite film på hur grodan slutligen blev. Blev några små justeringar efter denna film men men...
http://www.youtube.com/user/MattiasSund ... xhzThhPD4c

Har varit borta en vecka i Egypten och snorklat så att jag numera ser ut som en riktig stekare. Spenderade en heldel tid på stranden funderandes över olika lösningar och kopplade bort allt jobbfunderande med att tänka på akvarium och terrarium. Ska ta arslet ur vagnen och beställa glas i veckan hoppas jag. Men denna vecka är verkligen fullproppad så vi får se hur de går.

Ha tålamod. detta projekt rullar vidare. Men saker kommer inte ske i raketfart.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
pinky

Inlägg av pinky »

Har själv bokat in 16 dagar i Vietnam, åker i december!
Ska bli grymt nice, så då blir vi två stekare ;)

Är det svårt att lära sig Photoshop?
Jag vill också kunna göra fina grejjer =)
Pinky
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Nu äntligen har jag beställt glaset till terrariet.
Blev 5mm glas på allt utom "ribborna" som blev 6mm glas. På 6mm glas kommer en glidlist i aluminium passa perfekt och i den använder jag sedan 5mm glas som dörrar.
Till fram och baksidan har jag beställt 5mm Optiwhite glas, terrariumet kommer vara fristående och jag ska försöka placera det så man kan se in från alla håll.
Här kan ni se skillnaden på vanligt floatglas och Optiwhite/low iron:
Bild
Bild
Kommer även använda Optiwhite till skjutdörrarna på sidorna.

Måtten på burken blir 1000 höjdx350 breddx400 djup mm.
Invändiga mått till grodorna blir ca 900x340x390.
Det som kommer ske nu är att jag inväntar glasdelarna och funderar vidare på endel smålösningar. Har pratat mer med tjejen och hon vill bestämt ha kvar den lilla burken som står i arbetsrummet idag och som endast var tänkt som ett test.
Det negativa med det är att jag måste köpa en helt ny uppsättning av regnsystem till den nya burken och då får jag plussa på 1500:- ungefär bara för det. Sedan tillkommer annat jag tänkt använda från testburken tex temp & hydrometer, endel växter, mossor, och etablerad EpiWeb. Totalt får jag väl plussa på 2500:- bara för att burken hemma ska få vara kvar. Men det positiva är att jag kommer ha en lillburk hemma att kunna ploppa ner yngel eller andra grodor i i framtiden.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
pinky

Inlägg av pinky »

Det positiva är att tjejen får bestämma det negativa att du får lägga ut mer pengar ;)
Nöjd tjej= lättare liv ;)
Pinky
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Pratade lite med glasfirman idag om Optiwhite glaset, de hävdade med ett mail att 5mm inte fanns tillgängligt. Men efter lite tittande och hänvisande från min sida kunde de hitta en leverantör (som dom redan hade). Priset på burken blir bra mycket dyrare men jag tror det är värt det då insynen blir extra fin och färgerna mattas/grönas inte ner med Optiwhite. Min uppfattning är att glaset upplevs mycket renare och märks knappt och färger "poppar" upp. Burken kommer jag ju ha i ett antal år frammåt, så att snåla in på glaset känns dumt.

Har funderat på hur jag ska göra med bottendelen.
Har några funderingar och alternativ:
1. Köpa en bakgrundsmodul (exoterra, BTN eller annan), borra ut hål för pumpar och teknik samt limma fast modulen i mitten av botten.
Modulen skulle fungera som filterhus, bli stomme till trädet och bli som en ö i mitten av bottendelen omgiven av vatten åt alla håll.
Bild
Markmiljön skulle likna detta, med relativt stillastående vatten runt stenen och växtligheten:
Bild
Bild

2. Köpa en hel bakgrund (exoterra, pangea, BTN eller annan) och använda som falskbotten med vattendel under sig. Man skär ut ett hål i bakgrunden och använder Epiweb som lock och filter för att komma åt tekniken under den liggande bakgrunden. Den liggande bakgrunden kan eventuellt lutas så att botten får en sten/klippa/grus botten som går ner i mindre vattendel. Om bakgrunden placeras plant blir alla smågropar fyllda med vatten och alla stentoppar bör bli torra och bra underlag till grodorna. Botten skulle även bli lätt att rengöra och förmodligen ge ett rent intryck. Om de små vattensamlingarna blir för stillastående kan man ju ta en liten bor och borra dräneringshål.
Bild
Markmiljön skulle likna dessa:
Bild
Bild
Bild
3. Köpa 2 eller fler bakrundsmoduler och såga upp dem i mindre bitar. Sedan använder man Epiweb som toppar till moduldelarna. Delarna skulle då få en bottendel som ser ut som sten med en växtbeklädd topp, likt mossbeklädda stenar i skogen. Sedan placerar man pumpar och filter i några större delar av modulerna. Mellanrummen mellan stenmodulerna fylls upp med Epiweb och mindre stenar (riktiga).
Markmiljön skulle likna dessa:
Bild
Bild
Bild

Ska fundera endel till. Tycker ju personligen att det är grymt snyggt med en eller fler vattendelar/bölar eller rinnande vatten. Dock spelar vattendelen ingen roll för grodorna. Tvärtom vill de ha en "torr" botten med endast löv eller sten att hoppa runt på. Nackdelen med dubbelbotten är att det snort ca 7-10cm från insiktens höjd. Fördelen är att grodorna får mer att röra sig på. Personligen tycker jag som sagt att vatten är grymt snyggt, så de blir lite mitt tycke kontra grodornas utrymme. Får se vad jag bestämmer mig för.
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Illustratören skrev:..... bra mycket dyrare men jag tror det är värt det då insynen blir extra fin och färgerna mattas/grönas inte ner med Optiwhite. Min uppfattning är att glaset upplevs mycket renare och märks knappt och färger "poppar" upp ......
Optiskt bra glas är nog väl tänkt, till en början. Min erfarenhet är att det ganska snart blir diverse smuts som lägger sig på glaset, inte mycket men tillräckligt för att glasskivan ska "synas". Att putsa glaset var och varannan vecka tröttnar nog alla på snart.

I övrigt må jag säga att jag blir imponerad av den biotop-research du gjort och dina ansträngningar för att verkligen "ta in en bit urskog" i vardagsrummet.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Allt blir väldigt inlåst och permanent med en BTN modul om du ska ha pump m.m. och lima det i botten. En dold service lucka eller något dito är nog ett måste isf.

Vet inte om du tänker på nått speciellt då du skrev exoterra men deras sköldpaddsklippor med dold pump, skulle inte en sån kunna gömmas nånstans?
http://www.exo-terra.com/en/products/turtle_cliff.php Finns även någon/några fler tillverkare som gör sina modeller av sködpaddsklippa också.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"