Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

EpiWeb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Pelå
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Re: EpiWeb

Inlägg av Pelå »

Bläddrade precis igenom en bunt av min mors tidningar från Svenska Orkidésällskapet. I nummer 1 2007 fanns en recension av EpiWeb. De hade under ett år testat att använda det som substrat för över 700 (!) orkidéarter av över 70 släkten. Så det var en rätt imponerande utvärdering. På det hela taget verkar de grymt imponerade av materialet och såg det som ett värdigt alternativ till rötter av Osmunda eller Dicksonia. Men de använder det som rent odlingssubstrat, oftast "naket", ibland med lite sphagnum kring rötterna precis när de monteras. Mossmix nämns bara kort för att få en snyggare eller mer fukthållande yta. Så det är ju lite annorlunda än när man vill ha en vacker terrariemiljö. Men jag tyckte ändå att det var intressant att läsa om deras erfarenheter av materialet. Det är väl den marknaden det ursprungligen togs fram för.
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Jag har haft min bakgrund igång ett tag och det växer inte riktigt som planerat. Jag får till viss del skylla mig själv då jag slarvat med ljuskvalité och dylikt. Men Micke på Dusk är faktiskt en jävel att få tag på. Vet inte hur det är att ringa men över mailen går det sakta.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Han är ju iväg i bland och då är det svårt. Dominikanska åker han till regelbundet om jag förstått honom rätt... Precis som du säger Linus verkar materialet ypperligt för växter. Sedan vill ju vi gärna ha mossbeklädnad och då krävs en massa fukt. För att det skall funka får man duscha en hel massa, eller köra med deras ISII-system. Jag kommer nog köra EW som rötter eftersom de inte förmultnar.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Själv körde jag med Epiweb systemet (kit), och med bevattning 24tim/dygn. Vattnet fick pumpa runt dygnet runt första månaden för att sedan sakta minska bevattningen. Nu kör jag bevattning mellan 20.00-24.00 och en dusch med regnsystemet på morgonen och en på kvällen.
Är kanon nöjd! Enda nackdelen skulle möjligen vara att med min mix fanns det uppenbarligen mängder av ormbunksfrön vilken resulterade i en kaskad av ormbunkar (samma sort). Jag ville ha mångfald inte enfald, men det är bara att vara ihärdig med rensning eller gilla läget.

Personligen tror jag ni som misslyckas antingen:
1. Vattnar för dåligt i startmomentet, mixen ska vara fuktig hela tiden misstänker jag.
2. Slarvat med vattenbyten. Ska göras minst varannan vecka.
3. Har för dålig teknik, dvs luftcirkulation, ljus, bevattning eller annat.
4. Inte följt instruktionerna.

Med lite teknik och en dunke vatten (med lite orkide näring i), ett självgående terrarium som behöver omvårdnad ca 10min 1gång/mån (endast vattenbyte i terrariumet). Går nästan inte att misslyckas, det är vad jag tror.
Resultatet talar för sig självt:
Bild
Ca tre månader senare:
Bild
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

Du övertygade mig precis att köra med Epiweb :) Tack för det illustrativa exemplet :)
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

Förresten! @Illustratören: Du skrev "Kit", hur menar du då? Du köpte rubb och stubb klart och paketerat? Var säljer de det?
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

NM, hittade det på Dusk, hade bara inte kollat på beställningssidan. :)
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Jag kan rekommendera att även köpa lite akvarierötter att ställa på, eller i Epiwebben. Blir riktigt snyggt och ser naturligt ut när växter och mossa börjat växa till sig.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Jag har mailat Micke Två gånger med någon veckas mellanrum så nu fölrsöker jag få svar på min fråga på annat håll. I min II´s 2 bakgrund har det dykt upp gröna slembubblor. De är gröna i färgen och är som gelé i konsistensen. Denna gelé har blivit större och större och jag undrar vad det är och hur det påverkar tillväxten av andra växter/mossor. Jag hade denna gelé (i MYCKET mindre mängd) i ett vattenfall i ett annat terrarie. Så gelén trivs där det är som absolut fuktigast. Tacksam för svar. Sedan en fråga till Illustratören: Om du vattnar i fyra timmar som du beskrev, klarar sig även känsligare växter som orkidéer? För Mickes rekomendationer är cirka 5-10 minuter 2-3 gånger om dygnet.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Sedan en fråga till Illustratören: Om du vattnar i fyra timmar som du beskrev, klarar sig även känsligare växter som orkidéer? För Mickes rekomendationer är cirka 5-10 minuter 2-3 gånger om dygnet.
Uppenbarligen fungerar det, för endel orkideer. Kanske räcker med 5-10min 2-3 gånger om dygnet när man har massor av mossa. Jag har dock fått en massa ormbunkar istället så min epiweb kanske inte kan suga upp så mycket vatten ännu att det räcker med kortare tid med vattning. Eller så övervattnar jag.
Har faktiskt misslyckats med endel orkideer jag köpt, de liksom förmultnade inifrån. När man såg tendens till det hela på bladen var det redan försent.
Kan berott på just övervattning och för fuktigt i substratet när jag vattnat så länge.

De där gröna, skulle du uppskatta det som någon alg eller kan det vara någon form av levermossa? Låter som någon sorts alg.
Kan du inte ta någon bild?
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"