Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ombyggnadsprojekt
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Ombyggnadsprojekt
...kan så varajsl skrev:Det beror också på hur många generationer man odlat dem. Jag har endlers som helt ändrat utseende efter 2 års inavel
Tyvärr kan ingen riktigt veta hur det ligger till i det här fallet, och det som är bra i kråksången är ju att båda arterna/sorterna skall skötas på samma sätt i alla fall!
Här är en länk till en uppfödare i USA som har måga olika varianter av både "rena endlers" och hybrider.
LÄNK: http://swampriveraquatics.com/
Där finns det ju visserligen några sorter som liknar den på bilden, men jag tror ändå på att det troligtvis är en "vildguppy"....av den enkla anledningen att dessa är så pass mycket vanligare här i Sverige än de småprickiga endlersarna är.
EDIT: jag tittade närmare på bilderna i länken, och såg då att i stort sett alla endlers har över/under/dubbelsvärd i någon mån, sedan klickade jag vidare i länken och hittade bilder på vanliga vildguppy från Venezuela, och där var det bilder både med och utan svärd, men flera typer liknade den guppyn på bilden här i tråden, alltså utan svärd (rundstjärt), men med små prickar.../SLUT EDIT
Nu får det dock vara nog av detta sidospår, hur går det med terrariet?
Senast redigerad av 2 tummen, redigerad totalt 7 gång.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Finns olika stammar av endlers, dom jag hade kom från Afrika, Man såg skillnaden att dom födde mindre antal yngel men dom var större i nästan samma klass ibland som den odlade guppy´n. Färgen kan variera ganska mycket allt från färgglada till nästan färglösa.
-
tummen
Låter inte som en ren endlers, snarare en hybrid, och det blir extra troligt eftersom de kom från Afrika....de kommer ju faktiskt från norra delarna av sydamerika från början....Exelon skrev:Finns olika stammar av endlers, dom jag hade kom från Afrika, Man såg skillnaden att dom födde mindre antal yngel men dom var större i nästan samma klass ibland som den odlade guppy´n. Färgen kan variera ganska mycket allt från färgglada till nästan färglösa.
Thomas
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Inplanterade för att bekämpa mygg på 60talet och eftersom dom saknade predatorer så trivdes dom där och evolutionen slog till och ändrade deras födelsebeetende, mindre antal yngel men större yngel. Nej det var Endlers som planterades där just för att dom trivs i hård och varmt vatten. Sen om dom är rena 100% är i pincip omöjligt att veta eftersom Poecilia wingei och reticulata lever tillsammans på vissa ställen. Och eftersom endles nyligen fick ett eget artnamn så är det väl ingen som vet vad som är vad.
Nu har jag hjälp till att sabba Rogers tråd för mycket.
Nu har jag hjälp till att sabba Rogers tråd för mycket.
-
tummen
Dito, vi kommer nog aldrig att helt säkert få veta om det är rena endlers eller inte, varken dina eller hans, nu återgår vi till grunddiskussionen istället.
Hur går det med ombyggnationen, nu kanske det är dags för lite mer bilder?
Hur går det med ombyggnationen, nu kanske det är dags för lite mer bilder?
Thomas