Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ombyggnadsprojekt

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Ombyggnadsprojekt

Inlägg av jsl »

Det beror också på hur många generationer man odlat dem. Jag har endlers som helt ändrat utseende efter 2 års inavel
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Ombyggnadsprojekt

Inlägg av tummen »

jsl skrev:Det beror också på hur många generationer man odlat dem. Jag har endlers som helt ändrat utseende efter 2 års inavel
...kan så vara :shock: ;) , men de endlers jag haft har inte ändrat utseende så pass att fläcken nästan försvunnit (men det kanske var hybrid-endlers du startade med? tyvärr inte helt ovanligt att de säljs som "äkta endlers"), däremot har jag flera gånger haft vildguppy som haft just så små fläckar (och samma utseende i övrigt) som den på bilden har.
Tyvärr kan ingen riktigt veta hur det ligger till i det här fallet, och det som är bra i kråksången är ju att båda arterna/sorterna skall skötas på samma sätt i alla fall! ;) :mrgreen:

Här är en länk till en uppfödare i USA som har måga olika varianter av både "rena endlers" och hybrider.
LÄNK: http://swampriveraquatics.com/
Där finns det ju visserligen några sorter som liknar den på bilden, men jag tror ändå på att det troligtvis är en "vildguppy"....av den enkla anledningen att dessa är så pass mycket vanligare här i Sverige än de småprickiga endlersarna är.
EDIT: jag tittade närmare på bilderna i länken, och såg då att i stort sett alla endlers har över/under/dubbelsvärd i någon mån, sedan klickade jag vidare i länken och hittade bilder på vanliga vildguppy från Venezuela, och där var det bilder både med och utan svärd, men flera typer liknade den guppyn på bilden här i tråden, alltså utan svärd (rundstjärt), men med små prickar.../SLUT EDIT
Nu får det dock vara nog av detta sidospår, hur går det med terrariet? :mrgreen:
Senast redigerad av 2 tummen, redigerad totalt 7 gång.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Finns olika stammar av endlers, dom jag hade kom från Afrika, Man såg skillnaden att dom födde mindre antal yngel men dom var större i nästan samma klass ibland som den odlade guppy´n. Färgen kan variera ganska mycket allt från färgglada till nästan färglösa.
tummen

Inlägg av tummen »

Exelon skrev:Finns olika stammar av endlers, dom jag hade kom från Afrika, Man såg skillnaden att dom födde mindre antal yngel men dom var större i nästan samma klass ibland som den odlade guppy´n. Färgen kan variera ganska mycket allt från färgglada till nästan färglösa.
Låter inte som en ren endlers, snarare en hybrid, och det blir extra troligt eftersom de kom från Afrika....de kommer ju faktiskt från norra delarna av sydamerika från början....
Thomas

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Inplanterade för att bekämpa mygg på 60talet och eftersom dom saknade predatorer så trivdes dom där och evolutionen slog till och ändrade deras födelsebeetende, mindre antal yngel men större yngel. Nej det var Endlers som planterades där just för att dom trivs i hård och varmt vatten. Sen om dom är rena 100% är i pincip omöjligt att veta eftersom Poecilia wingei och reticulata lever tillsammans på vissa ställen. Och eftersom endles nyligen fick ett eget artnamn så är det väl ingen som vet vad som är vad.
Nu har jag hjälp till att sabba Rogers tråd för mycket.
tummen

Inlägg av tummen »

Dito, vi kommer nog aldrig att helt säkert få veta om det är rena endlers eller inte, varken dina eller hans, nu återgår vi till grunddiskussionen istället. :mrgreen:

Hur går det med ombyggnationen, nu kanske det är dags för lite mer bilder? :?:
Thomas

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"