Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Grodor i tempererat vivarium?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1980
Har fått tack: 1 gång

Grodor i tempererat vivarium?

Inlägg av lasseg »

Hej! Är det någon som känner till om det finns några arter av dendrobatider som lever på lite högre höjd över havet, och därför föredrar lite lägre temperaturer nattetid? Jag funderar på att köpa eller bygga ett skåp med kylning för att kunna hålla små trevliga orchidéer och andra epifyter som växer i bergsrenskog/molnregnskog (dom flesta små orchidéer tycks härstamma från sådana miljöer). Det vore ju en fin bonus att kunna hålla några små grodor i ett sådant vivarium också.
Temperaturen skulle då förmodligen variera mellan 20 grader dagtid och c:a 12-15 grader nattetid...
Någon som vet om det finns något publicerat om olika dendrobatidarters habitat med avseende på höjd över havet och temperaturer?
Mvh/ Lasse
Mvh/Lasse
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Re: Grodor i tempererat vivarium?

Inlägg av Simon »

E. silvertonei ska väl ha en temperatursänkning till ca 15 grader på natten tror jag. Jag vet dock ingen som har dessa i Svrige längre. De behöver också lite större terrarium.
Det finns väl någon lamasi-variant som också finns på högre höjd, men ner till 12 grader vet jag inte.

Det finns också en del Mantella-arter som vill ha det svalare.

Problemet är väl att få tag i dem. Det är ju inte så många som odlar höglandsarter just pga temperaturproblemet.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av lasseg »

Tack för tipset! Sökte på E. silverstonei och hittade en sida med lite info om biotoper och temperaturer: http://www.poison-frogs.com. Såg där att även E. tricolor lever på hög höjd där nattemperaturen kan sjunka till 14 grader. Den är ju inte så svår att få tag på.
Mvh/Lasse
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

LasseG skrev:Tack för tipset! Sökte på E. silverstonei och hittade en sida med lite info om biotoper och temperaturer: http://www.poison-frogs.com. Såg där att även E. tricolor lever på hög höjd där nattemperaturen kan sjunka till 14 grader. Den är ju inte så svår att få tag på.
Då pratar vi ju om höglandsvarianten och den är det inte så väldigt många som har.

Vissa varinater av tricolor lever där det är kring 40 grader och ibland mer.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Om du(och blommorna) kan tänka dig en temperatursänkning till max 15-16 grader kanske du får ett bättre urval av grodor att välja mellan? Vad säger ni som vet? Annars får man kanske välja, antingen blommor med grodor eller utan.... :P
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av lasseg »

osn skrev: Då pratar vi ju om höglandsvarianten och den är det inte så väldigt många som har.

Ja, det har du förstås rätt i...
Oftast finns väl ingen information om ursprungsorten för dom E. tricolor som förekommer i hobbyn, eller? Vet du om det förekommer någon höglandsvariant i Sverige..?
Mvh/Lasse
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av lasseg »

tummen skrev:Om du(och blommorna) kan tänka dig en temperatursänkning till max 15-16 grader kanske du får ett bättre urval av grodor att välja mellan? Vad säger ni som vet? Annars får man kanske välja, antingen blommor med grodor eller utan.... :P
Ja, det förefaller rimligt. Det finns nog en hel del Orchidéer som skulle nöja sig med det.
Mvh/Lasse
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

LasseG skrev:
tummen skrev:Om du(och blommorna) kan tänka dig en temperatursänkning till max 15-16 grader kanske du får ett bättre urval av grodor att välja mellan? Vad säger ni som vet? Annars får man kanske välja, antingen blommor med grodor eller utan.... :P
Ja, det förefaller rimligt. Det finns nog en hel del Orchidéer som skulle nöja sig med det.
Dessutom kommer du nog spara massor av energi genom att inte sänka temperaturen så väldigt mycket under rumstemperatur. ;)

Höglandsvarianten av tricolor finns (om det inte förekommer inom sveriges gränser) i Holland, Tyskland och kanske även i Danmark (?), och kanske går att beställa via någon som ändå åker utomlands i grodärenden då och då? :roll: Det finns ju några här som innehar/kommer att inneha införseltillstånd..... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

LasseG skrev:
osn skrev: Då pratar vi ju om höglandsvarianten och den är det inte så väldigt många som har.

Ja, det har du förstås rätt i...
Oftast finns väl ingen information om ursprungsorten för dom E. tricolor som förekommer i hobbyn, eller? Vet du om det förekommer någon höglandsvariant i Sverige..?
Ja, jag har dom, men har inte lyckats få ungar på dem ännu. De är betydligt svårare än den andra varianten. Varför göra något enkelt? :oops:

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Tummen, har inte du koll på grodinventeringen ????
Både jag och Dennis har dom.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"