Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Grodor i tempererat vivarium?
- lasseg
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1980
- Har fått tack: 1 gång
Grodor i tempererat vivarium?
Hej! Är det någon som känner till om det finns några arter av dendrobatider som lever på lite högre höjd över havet, och därför föredrar lite lägre temperaturer nattetid? Jag funderar på att köpa eller bygga ett skåp med kylning för att kunna hålla små trevliga orchidéer och andra epifyter som växer i bergsrenskog/molnregnskog (dom flesta små orchidéer tycks härstamma från sådana miljöer). Det vore ju en fin bonus att kunna hålla några små grodor i ett sådant vivarium också.
Temperaturen skulle då förmodligen variera mellan 20 grader dagtid och c:a 12-15 grader nattetid...
Någon som vet om det finns något publicerat om olika dendrobatidarters habitat med avseende på höjd över havet och temperaturer?
Mvh/ Lasse
Temperaturen skulle då förmodligen variera mellan 20 grader dagtid och c:a 12-15 grader nattetid...
Någon som vet om det finns något publicerat om olika dendrobatidarters habitat med avseende på höjd över havet och temperaturer?
Mvh/ Lasse
Mvh/Lasse
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Re: Grodor i tempererat vivarium?
E. silvertonei ska väl ha en temperatursänkning till ca 15 grader på natten tror jag. Jag vet dock ingen som har dessa i Svrige längre. De behöver också lite större terrarium.
Det finns väl någon lamasi-variant som också finns på högre höjd, men ner till 12 grader vet jag inte.
Det finns också en del Mantella-arter som vill ha det svalare.
Problemet är väl att få tag i dem. Det är ju inte så många som odlar höglandsarter just pga temperaturproblemet.
Det finns väl någon lamasi-variant som också finns på högre höjd, men ner till 12 grader vet jag inte.
Det finns också en del Mantella-arter som vill ha det svalare.
Problemet är väl att få tag i dem. Det är ju inte så många som odlar höglandsarter just pga temperaturproblemet.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- lasseg
- SDS-medlem

Tack för tipset! Sökte på E. silverstonei och hittade en sida med lite info om biotoper och temperaturer: http://www.poison-frogs.com. Såg där att även E. tricolor lever på hög höjd där nattemperaturen kan sjunka till 14 grader. Den är ju inte så svår att få tag på.
Mvh/Lasse
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Då pratar vi ju om höglandsvarianten och den är det inte så väldigt många som har.LasseG skrev:Tack för tipset! Sökte på E. silverstonei och hittade en sida med lite info om biotoper och temperaturer: http://www.poison-frogs.com. Såg där att även E. tricolor lever på hög höjd där nattemperaturen kan sjunka till 14 grader. Den är ju inte så svår att få tag på.
Vissa varinater av tricolor lever där det är kring 40 grader och ibland mer.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Om du(och blommorna) kan tänka dig en temperatursänkning till max 15-16 grader kanske du får ett bättre urval av grodor att välja mellan? Vad säger ni som vet? Annars får man kanske välja, antingen blommor med grodor eller utan.... 
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- lasseg
- SDS-medlem

Ja, det har du förstås rätt i...osn skrev: Då pratar vi ju om höglandsvarianten och den är det inte så väldigt många som har.
Oftast finns väl ingen information om ursprungsorten för dom E. tricolor som förekommer i hobbyn, eller? Vet du om det förekommer någon höglandsvariant i Sverige..?
Mvh/Lasse
- lasseg
- SDS-medlem

Ja, det förefaller rimligt. Det finns nog en hel del Orchidéer som skulle nöja sig med det.tummen skrev:Om du(och blommorna) kan tänka dig en temperatursänkning till max 15-16 grader kanske du får ett bättre urval av grodor att välja mellan? Vad säger ni som vet? Annars får man kanske välja, antingen blommor med grodor eller utan....
Mvh/Lasse
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Dessutom kommer du nog spara massor av energi genom att inte sänka temperaturen så väldigt mycket under rumstemperatur.LasseG skrev:Ja, det förefaller rimligt. Det finns nog en hel del Orchidéer som skulle nöja sig med det.tummen skrev:Om du(och blommorna) kan tänka dig en temperatursänkning till max 15-16 grader kanske du får ett bättre urval av grodor att välja mellan? Vad säger ni som vet? Annars får man kanske välja, antingen blommor med grodor eller utan....
Höglandsvarianten av tricolor finns (om det inte förekommer inom sveriges gränser) i Holland, Tyskland och kanske även i Danmark (?), och kanske går att beställa via någon som ändå åker utomlands i grodärenden då och då?
Thomas
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Ja, jag har dom, men har inte lyckats få ungar på dem ännu. De är betydligt svårare än den andra varianten. Varför göra något enkelt?LasseG skrev:Ja, det har du förstås rätt i...osn skrev: Då pratar vi ju om höglandsvarianten och den är det inte så väldigt många som har.
Oftast finns väl ingen information om ursprungsorten för dom E. tricolor som förekommer i hobbyn, eller? Vet du om det förekommer någon höglandsvariant i Sverige..?
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Tummen, har inte du koll på grodinventeringen ????
Både jag och Dennis har dom.
Både jag och Dennis har dom.