Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Kombinationer

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 11 gånger
Kontakt:

Kombinationer

Inlägg av Frogfarmer »

Har ett nytt stort omgjort akvarium med måtten 150x50x50. Har för tillfället 2 azureus där i och där kommer tillkomma 3 till inom ett par veckor. Efter det kommer där även tillkomma 3 st Ranitomeya variabilis om en månad. Eftersom det är såpass stort borde det väl fungera att ha en liten grupp till? Helst skulle jag vilja ha Excidobates mysteriosus. Vad tror ni om det? Annars skulle jag kunna tänka mig tricolor också. Är tacksam för tips och egna erfarenheter. Även intresserad om någon kan sälja något passande.

// Henke
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Re: Kombinationer

Inlägg av Filip jakobsson »

Kör den gruppen Azureus och varablis, det blir bra. Personligen vill jag avråda att blanda in mysteriosa fö´r dem skulle med större sannolikhet bli stressade av dina Azureus, dem är känsligare som art. Skaffa en burk till och satsa på M där istället.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Jag skulle också för grodornas bästa nöja mig med azureus och variabilis. Det händer allt för lätt att någon av arterna/grodorna blir mobbad. Redan 8 grodor av 2 olika arter känns ganska mycket, särskilt eftersom azureus kan bli aggressiva mot varandra och andra. Jämfört med naturen är 0,375 kubik ingenting. Inte ens en ensam groda skulle nöja sig med det. Jag har 9 grodor (leucomelas och anthonyi) i ett terrarium som volymmässigt är 3 ggr så stort och skulle inte våga sätta dit ännu fler. Det känns ganska fullt redan nu.

Om du ändå gör det bör du ha ett tomt terrarium dit du snabbt kan flytta en art ifall du upptäcker problem - och om du ändå ska ha det kan du ju lika gärna ha den tredje arten i det från början. Det blir också ett naturligare beteende om de inte hela tiden känner att de måste konkurrera med varandra.

Men det kan ju också fungera bra.
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Tackar för tipsen. Även om det inte vad var jag hoppades på. Det blir att jag får fjäska för min sambo. Hon tycker att eventuella tillökningar av terrarier hör hemma i en skrubb=( Men det ska nog gå att omförhandla framöver. Under tiden får mysteriosus vara en vision. Den dagen jag kör igång, vilka passar mysteriosus ihop med? E det endast mindre arter?

// Henke
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Om man måste ha fler arter i samma terrarium måste man tänka på att grodorna inte ska trampa varandra på tårna både bildligt och bokstavligt talat. Det brukar innebära grodor med olika storlek som utnyttjar olika delar av terrariumet. De får inte trivas för bra ihop heller, dvs finns risk för hybridisering så är det ett stort NEJ NEJ.
Våra grodor är tillräkligt vackra och det finns tillräklig variation för att på alla sätt undvika leopardgeckohobby.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Självklart kommer jag undvika kombinationer där risk för hybridisering förekommer. Jag håller helt med Simon där. Som nybörjare är man därför väldigt beroende av erfaret folk här på forumet som kan hjälpa till med funderingar och erfarenheter.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Hm, min senaste post kanske lät lite hård.
Jag menade det inte så.
Jag har ingen erfarenhet av mysteriosus så jag vet inte hur de går ihop med andra arter. Taxonomin är ju mycket osäker kring den arten. Grant et al tog inte ens med den i sin revision vad jag vet och det finns tydligen indikationer på att de skulle vara ganska närbesläktade med ventrimaculatus-komplexet har jag för mig (vilket ju ter sig lite lustigt vid en första anblick).
Jag skulle nog i nuläget inte blanda dem med något. Ska jag "lära känna" en art, dvs få se deras naturliga beteende tycker jag det är lättast med en art/terrarium.
Det finns ju medlemmar som har arten i fråga. De kanske har mer att tillägga.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av davidkjH »

Hallå
Rikard (palmbeach) har haft mysti tillsammans med andra art(-er?) i ett terrarium liknande ditt och fått yngel från dem. (kommentar Rikard? :)) Annars har jag faktiskt inte ens hört talas om någon som haft dem tillsammans med andra arter.

Min egen erfarenhet av mysti är att de rör sig ganska mycket i terrariet, både på marken och uppe i växterna, så jag skulle nog inte ha deras terrarium alltför tättbefolkat...

MVH
David
Palmbeach
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Palmbeach »

Jo jag har haft Mysteriosus tillsammans med både Vittatus och Tricolor. Vittatus fungerade jättebra medans tricolor fungerade mindre bra pga att tricolor hanar är väldigt "dryga" och revirhävdande när dom spelar, kort sagt så stressades Mysteriosus av detta! Sen ett annat problem som uppstod var ju att både Vittatus och Mysteriosus la ägg i samma terrarie och på samma platser (kokosnötshyddor)! Detta gjorde att jag trodde att en stor klump ägg (ca 15st) var Vittatus ägg, jag drog upp dom tillsammans i en stor skål men blev misstänksam när alla yngel försvann ett efter ett och insåg när det var en fet svart/vit gynnare kvar att det var Mysteriosus! Surt sa räven... :shock:
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Tackar för infot. Hur stora grupper hade du av Vittatus och Mysteriosus? Samt hur stort terrarie? Hur är M annars? Är de blyga? Är det något annat att tänka på? Min flickvän fick en kattunge igår så hon e mer öppen för ett nytt terrarium=)
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"