Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Epifyters acklimatiserings-tid?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Epifyters acklimatiserings-tid?

Inlägg av JMSvenungson »

Efter att ha kört mitt terrarium en stund, läst vidare på diverse forum och tittat på alla andras färdigetablerade terrarium har jag kommit fram till att min originalplan inte fungerar. Här skall planteras epifyter!

Jag har beställt hem några få epifytiska växter som skall få bo i mitt första terrarium medan jag, med lite mer eftertanke än första gången, gör iordning mitt andra.

Jag antar att det går bra att låta rötterna vila på, eller kilas mellan, t.ex. xaxim/mangrove/whatever och att man sedan stöttar upp växten (dom ville gärna välta framåt ;)) med blomsterpinnar eller rostfri spoltråd (någon nytta skall man väl få ha av isolerarna på jobbet?)? Är detta kosher eller har ni, rutinerade rävar, några andra varianter för att få fast växterna?

När man så fått fast dom, hur lång tid tar det innan man kan plocka bort deras stöd? Inte för att jag tror det kommer ta månader innan det nya terrariet är klart för inflyttning men en fingervisning om ungefär hade varit bra. Eller det kanske inte spelar någon roll? En växt som satt sig i bakgrunden kanske inte tar stryk av att, med milt våld, bli avlägsnad och fastsatt på nytt?
//JMS
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Re: Epifyters acklimatiserings-tid?

Inlägg av FrankD »

Det finns många sätt. Jag brukar antingen kila fast växterna i befintliga springor eller använda tandpetare. Man kan bryta av spetsen som inte sitter i materialet. Tandpetaren rutnar så småningom av sig själv. Om det inte går använder jag något annat som kan sitta kvar, t.ex. tunn brun sytråd.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Re: Epifyters acklimatiserings-tid?

Inlägg av tony »

Jag har tidigare använt mestadels rostfri ståltråd. Den rostar dock ändå efter ett tag i det extrema klimatet som råder i ett terrarium, så nu är jag mer inne på plast eller trä. Flera av mina epifyter, då framför allt orkidéerna, har aldrig fäst särskilt bra på underlaget, så de behöver stöttning hela tiden. De idoga klättrarna å andra sidan, t.ex. Ficus pumila, Peperomia sp. och Vanilla planifolia, behöver man knappt fästa alls, det ordnar de själva ganska snabbt.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Skriv svar

Återgå till "Växter"