Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nybörjarfrågor.
Nybörjarfrågor.
Hejsan.
jag har suttit här och läst ett tag nu då jag är väldigt sugen på att skaffa mig pilgiftsgrodor.
Jag har några frågor.
Jag undrar hur eran skötsel ser ut veckovis/månadsvis? dvs hur mycket tid skulle ni säga att ni lägger på ren skötsel?
Vad har ni för rutiner? Sen så skulle jag vilja vet hur mycket pengar ni la ner på era terrarier i början? från det att ni fick hem dom tills det var fungerande tankar med grodor i. Sen så undrar jag om man måste vara lite av en hemmasnickare? många verkar ha egenbyggda system, finns det någon sida som säljer färdiga system som passar pilgiftsgrodor och tropisk växtlighet?
jag har suttit här och läst ett tag nu då jag är väldigt sugen på att skaffa mig pilgiftsgrodor.
Jag har några frågor.
Jag undrar hur eran skötsel ser ut veckovis/månadsvis? dvs hur mycket tid skulle ni säga att ni lägger på ren skötsel?
Vad har ni för rutiner? Sen så skulle jag vilja vet hur mycket pengar ni la ner på era terrarier i början? från det att ni fick hem dom tills det var fungerande tankar med grodor i. Sen så undrar jag om man måste vara lite av en hemmasnickare? många verkar ha egenbyggda system, finns det någon sida som säljer färdiga system som passar pilgiftsgrodor och tropisk växtlighet?
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Nybörjarfrågor.
Jag lägger nog minst ner 2 timmar om dagen, men jag har ändå nio terrarium att serva. Sen blir det mer vissa dagar.
Jag sprayar mina terrarium två gånger om dagen, en gång mellan fyra och sex och en innan jag släcker. Jag försöker mata vid första sprayningen. Sen är det allmänt pyssel. Tvätta/torka rutor, mata, byta vatten hos grodynglen, dränera karen och så vidare.
Men det är väl värt allt jobb, roligare hobby kan man inte ha.
Mvh, Ludvig.
Jag sprayar mina terrarium två gånger om dagen, en gång mellan fyra och sex och en innan jag släcker. Jag försöker mata vid första sprayningen. Sen är det allmänt pyssel. Tvätta/torka rutor, mata, byta vatten hos grodynglen, dränera karen och så vidare.
Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
Okay så det är en hel del jobb ändå?PittoresktMangel skrev:Jag lägger nog minst ner 2 timmar om dagen, men jag har ändå nio terrarium att serva. Sen blir det mer vissa dagar.
Mvh, Ludvig.
det passar mig perfekt då jag inte vill ha en hobby som tar 30 minuter varje vecka, då tröttnar man snabbt på det
Ja jag funderar faktist på det.. bor ju i jönköping så det kan inte bli mycket smidigare!Von Seth skrev:dinasty! Kom på Gordagen, där kan du lära dig mycket
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Men då är det ju inget tvivel om saken. Nu förväntar jag mig att se dig där.dinasty skrev:Ja jag funderar faktist på det.. bor ju i jönköping så det kan inte bli mycket smidigare!Von Seth skrev:dinasty! Kom på Gordagen, där kan du lära dig mycket
Grodor och huggormar
-varje dag. Vad tar det att mata? 1 minut?dinasty skrev:Hejsan.
Jag har några frågor.
-1 gång i veckan häller jag ner lite mer vatten i dubbelbotten.
-1 gång i månaden fixar jag nytt osmosvatten till regnsystemet.
-Skulle dock behöva klippa bort en massa växter, men men...
Kod: Markera allt
Sen så skulle jag vilja vet hur mycket pengar ni la ner på era terrarier i början? från det att ni fick hem dom tills det var fungerande tankar med grodor i.500 kr belysning
1500 kr regnsystem
Växter? här sätter man ribban själv. köper man en fikus för 30 kr och javamossa för en tia så blir det inte så farligt. Men ska du fylla burken med orkideer så kostar det betydligt mer. Groddagen kan nog ge fina priser här...
Nope. man behöver inte vara händig. att kasta ihop en skumbakgrund är lätt och roligt. regnsystem kan man köpa färdigt på t.ex Aquawarehouse tar 10 min att montera.Sen så undrar jag om man måste vara lite av en hemmasnickare? många verkar ha egenbyggda system, finns det någon sida som säljer färdiga system som passar pilgiftsgrodor och tropisk växtlighet?
MVH David
http://www.umea.akvarieforening.se
http://www.umea.akvarieforening.se
Tack för alla svaren
Nu har jag lite mer koll på vad som krävs av mig och min plånbok 
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Har man bara ett terrarium tycker jag personligen det är överkurs med regnsystem. Att spraya en burk är inget jobb. Reser man bort klarar det sig utan sprayning i flera dagar om man inte har överdriven ventilation.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
oh? så man behöver alltså inget bevattningssystem alls ? jag trodde det var obligatoriskt. Tror nog att jag ska köra på det i början ändå iaf, känns säkrare så.