Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vita prickar

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 11 gånger
Kontakt:

Vita prickar

Inlägg av Frogfarmer »

Jag har nyligen färdigställt ett terrarie för grodor. Allting har gått enligt plan fram tills nu. För en vecka sedan la jag i javamossa som jag köpt från grodor och foder samt några bönbaggar. Nu är där hundratals vita djur i storleken knappt 1 mm som har gjort sig hemmastadda. Det kan väl inte vara bönbaggarnas ungar? Är det nåt som kommit från mossan? Eller vanliga kvalster? Framförallt hur blir jag av med dem? Får rengöra framrutan flera ggr om dagen.

// Henke
tummen
Har fått tack: 4 gånger

Re: Vita prickar

Inlägg av tummen »

Beskriv mer detaljerat om hur de ser ut, och hur de uppför sig, så skall vi se om vi andra gemensamt kan lista ut vad det är, har du riktig tur så är det ett bra foderdjur som etablerat sig i ditt terrarie! :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Det kan vara kvalster.
Det kan bli mycket kvalster om man stoppar in hela foderdjursodlingar i terrariumet, t.ex flugkulturer m.m.
Stoppade du i bönor eller bara baggarna?
Tar man bort kvalstermaten försvinner dom efter ett tag.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
PatrikN

Inlägg av PatrikN »

Låter som kvalster för bönbaggar är det nog inte
tummen
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Men kvalster som oförberett dyker upp i terrariet funkar ju också som grodmat eller hur? ;) Problemet med dem är ju förstås att de producerar allergena ämnen, men det gör å andra sidan bönbaggarna också.... :twisted:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

tummen skrev:Men kvalster som oförberett dyker upp i terrariet funkar ju också som grodmat eller hur? ;) Problemet med dem är ju förstås att de producerar allergena ämnen, men det gör å andra sidan bönbaggarna också.... :twisted:
Nja, en begränsad mängd kan vara mat men när det blir för mycket kvalster lär grodorna kunna stressas ihjäl. Men din beskrivning, Henke, skulle också kunna passa på hoppstjärtar. Det finns ju väldigt små arter. Med ett förstoringsglas borde det vara enkelt att se ifall det handlar om hoppstjärtar.
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

När jag håller min kokosmull (Namiba-Terra CocoBale) fuktig i mitt skorpionterrarie så efter en tid så blir det hundratals smååååå småååå vita kryp riktigt små e de, de börjar röra sig när man sprayar vatten i terrrariet, annars e det inte jätte livliga..

vet inte riktigt heller vad det e för nått :|
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

sm6xvz skrev:När jag håller min kokosmull (Namiba-Terra CocoBale) fuktig i mitt skorpionterrarie så efter en tid så blir det hundratals smååååå småååå vita kryp riktigt små e de, de börjar röra sig när man sprayar vatten i terrrariet, annars e det inte jätte livliga..

vet inte riktigt heller vad det e för nått :|
Det är nog inte fel att lära sig skillnaden mellan hoppstjärtar och kvalster.
I ett skorpionterrarium kan nog båda sorterna finnas. Hoppstjärtar hoppar., i varje fall om man stör dom. Kvalster rör sig jämnt, i små bågar, men hoppar aldrig.
Kvalster samlar sig kring ett litet köttben (kyckling-, eller fisk- t ex); hoppstjärtar käkar nog mer vegetabiliskt (mögel, svamp, etc). Vissa kvalster skulle mycket väl kunna sitta på skorpionerna (mellan plåtarna då).
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

I ett stort internationellt skorpionforum så är det fler som har likadant som jag. Och mina vita små djur sitter inte på skorpionen utan rör sig enbart i substratet.
Dock så hoppar dom inte fram utan går.

En del skrivit så här
white mites are cleaner mites. not usually a problem but make sure you keep up tank maintenance otherwise they can soon get out of control.

Tank maintenance: ensure husks / uneaten live or dead crickets are taken out
(you could use woodlice(pillbugs) to help clean these up - they love to eat mites, mould and husks and wont harm the scorpion)
If they're mites that run around and are easily visible to the naked eye, then they're nothing to worry about.
If you see them congregating in huge numbers around the joints of your scorpion, not moving, with the individuals being almost too small to see, then you have something to worry about.
Since you describe these as active movers, then they sound like the good mites.
If they hop, those are springtails. They're good too.
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 11 gånger
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Mina går också. Det har lugnat ner sig avsevärt de sista dagarna. Jag har dagligen skrapat framrutan och slängt en bunt. Det verkar som det stillade sig efter jag tog ut den stängda burken med bönbaggar.

Tack för all info
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"