Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Okända hoppstjärtar

Övriga diskussioner.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Okända hoppstjärtar

Inlägg av tony »

Jag har stött på en otroligt småväxt hoppstjärtstyp i mitt terrarium regelbundet under flera månader. Jag antar att det måste vara en inhemsk svensk (skånsk) art som följt med mossa och löv in i terrariet. Det finns ju dock 269 arter av hoppstjärtar i Sverige så jag har inte försökt artbestämma dem. Under en längre tid trodde jag inte att jag hade några eftersom de helt enkelt är så små att de nästan inte syns med blotta ögat.

Idag hittade jag en liten grupp på ett multnande blad i terrariet så jag plockade ut bladet och tog en titt i förstoringsglas. De är små som kvalster men de hoppar om man petar på dem. Är det någon annan här med erfarenhet av dessa djur? De är gråvita, lite mindre än en halv millimeter i storlek.

EDIT; jag tror jag lyckats identifiera dem trots allt, de verkar vara Megalothorax minimus.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Okända hoppstjärtar

Inlägg av tummen »

Jag har något likande i mina akvarier, de sitter på vattenytan och hoppar omkring om man kommer nära med fingrarna.... :mrgreen: Jag har dock inte brytt mig om att försöka artbestämma dem... ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"