Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Svenungsons terrarium
-
JMSvenungson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Svenungsons terrarium
Så var man äntligen igång med sitt första terrarie-bygge.
Så här långt har jag satt upp bakgrund bestående av Xaxim, lite drivved och coco-flis.
Jag lånade grannens kamera, eftersom min saknar blixt, för att fota lite innan jag fyller i substratet imorgon. Håll tillgodo.
Så här långt har jag satt upp bakgrund bestående av Xaxim, lite drivved och coco-flis.
Jag lånade grannens kamera, eftersom min saknar blixt, för att fota lite innan jag fyller i substratet imorgon. Håll tillgodo.
- Bilagor
//JMS
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
-
JMSvenungson
- Tidigare SDS-medlem

Re: Svenungsons terrarium
Så var terrariet igång och inne på sin andra vecka. Jag har inga nya bilder att komma med men de växter jag satt in verkar trivas hyfsat och javamossan växer sakta men säkert.
En sak som är ett problem är luftfuktigheten, jag måste införskaffa fläktar eller någonting för det är nära nog 100% hela tiden om jag inte har dörrarna lite grand öppna.
I övrigt får jag nog, så här i efterhand, inse att det här får klassas som ett "läro-terrarium". Inte för att jag är missnöjd med hur det ser ut eller att allt i terrariet har stendött men jag känner inte riktigt att "inte missnöjd" är gott nog, jag vill vara helt igenom nöjd med bygget.
Därför funderar jag på att skaffa ett terrarium till faktiskt som jag skall bygga med lite mer eftertanke medan det jag redan har får agera drivhus för de fåtal växter jag har för tillfället.
Två små frågor har dykt upp i min skalle.
För det första, mögel och liknande är tydligen inget konstigt har jag förstått men jag trodde det skulle komma ganska så mycket, speciellt som det var väldigt fuktigt till en början. Jag har dock bara några spridda prickar med mögel. Kan man anta att detta är en signal att något är rätt eller fel i miljön och något jag kan och/eller bör försöka påverka?
För det andra, Tummen var vänlig nog att sända mig några gråsuggor och hoppstjärtar. Kan och/eller bör man försöka plantera in dessa redan i det här stadiet? Jag kommer inte skaffa grodor på länge än, finns det någon risk med att ha dessa djur i substratet redan eller hjälper dom till att få igång, i den mån man kan kalla det, kretsloppet?
En sak som är ett problem är luftfuktigheten, jag måste införskaffa fläktar eller någonting för det är nära nog 100% hela tiden om jag inte har dörrarna lite grand öppna.
I övrigt får jag nog, så här i efterhand, inse att det här får klassas som ett "läro-terrarium". Inte för att jag är missnöjd med hur det ser ut eller att allt i terrariet har stendött men jag känner inte riktigt att "inte missnöjd" är gott nog, jag vill vara helt igenom nöjd med bygget.
Därför funderar jag på att skaffa ett terrarium till faktiskt som jag skall bygga med lite mer eftertanke medan det jag redan har får agera drivhus för de fåtal växter jag har för tillfället.
Två små frågor har dykt upp i min skalle.
För det första, mögel och liknande är tydligen inget konstigt har jag förstått men jag trodde det skulle komma ganska så mycket, speciellt som det var väldigt fuktigt till en början. Jag har dock bara några spridda prickar med mögel. Kan man anta att detta är en signal att något är rätt eller fel i miljön och något jag kan och/eller bör försöka påverka?
För det andra, Tummen var vänlig nog att sända mig några gråsuggor och hoppstjärtar. Kan och/eller bör man försöka plantera in dessa redan i det här stadiet? Jag kommer inte skaffa grodor på länge än, finns det någon risk med att ha dessa djur i substratet redan eller hjälper dom till att få igång, i den mån man kan kalla det, kretsloppet?
//JMS
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Jag skulle tro att gråsuggorna och hoppisarna är suveräna på att även ta hand om mögelproblem, eller har jag fel, ni som VET? Du kan sätta in dem när dina kulturer kommit igång, så har du både nödfoder inuti och utanför terrariet.... 
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Det är jättebra om du har en population av förnadjur i terrariumet. Men se till att du har odlingar på sidan av eftersom man måste tillsätta regelbundet när grodorna äter av dem.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

-
tummen
...om man inte har en kompost av tillräcklig storlek i terrariet! Jag tror LarsÖ eller BengtO sagt att en kompost på minst 30*30*30 cm i princip aldrig blir utrotad/uppäten....men visst skulle även jag hålla dem i separata kulturer för säkerhets skull....Simon skrev:Det är jättebra om du har en population av förnadjur i terrariumet. Men se till att du har odlingar på sidan av eftersom man måste tillsätta regelbundet när grodorna äter av dem.
Thomas
-
tummen
Se där jag gissade/hade rätt!PittoresktMangel skrev:Hoppstjärtar är bra på att äta mögel.
Thomas
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Xaxim plattor brukar ofta mögla lite i början, varför vet jag inte men det försvinner när dem stått till sig ett tag. Håll bara lite koll på det så att det iinte blir mycket. Sen tar det ett bra tag och sedan börjar det komma mossa och ormbukar mm.
Lycka till!
Lycka till!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

Påverkas djuren ngt utav det?PittoresktMangel skrev:Hoppstjärtar är bra på att äta mögel.
Rent logiskt borde det göra det...
Bara en tanke som slog mig.
MVH
Oskar
Oskar