Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

nytt projekt

Presentera ditt terrarium här!
Kimmeh
Började med grodor år: 2008

Re: nytt projekt

Inlägg av Kimmeh »

Verkar som om att det här med lera är en hel vetenskap i sig självt ;P

Jag hade mest tänkt köra på epifyter och låta marken täckas av mossa bara. Just nu har jag 2 marklevande växtartter.

Jag hade dock en tanke, ifall jag täcker marken med ett lager av mossa... Kommer grodorna komma åt hoppstjärtarna ändå då? Kommer hoppisarna verkligen inte bara sitta under mossan i jorden och dryga sig?
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Kimmeh skrev:Verkar som om att det här med lera är en hel vetenskap i sig självt ;P

Jag hade mest tänkt köra på epifyter och låta marken täckas av mossa bara. Just nu har jag 2 marklevande växtartter.

Jag hade dock en tanke, ifall jag täcker marken med ett lager av mossa... Kommer grodorna komma åt hoppstjärtarna ändå då? Kommer hoppisarna verkligen inte bara sitta under mossan i jorden och dryga sig?
Mina hoppstjärtar har en tendens att krypa fram precis när man duschat mossan. Inte i massor men väl några stycken åt gången. Annars kan du väl prova att lägga något frestande för dem på mossan, t.ex. champinjonbitar, då lär de komma fram.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

Var ett bra tag sedan jag uppdaterade den här tråden. Jag tänkte bara säga att jag precis laddade upp bilder av hur det ser ut nu på dendroboard.

http://www.dendroboard.com/forum/member ... post394821

Orkar inte ladda upp det 2ggr så ni kan kolla där om ni vill se :D
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Det där såg ju riktigt bra ut....keep up the good work! :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Riktigt snyggt! Hur gick det med dina lerplaner? Om du funderat något mer på pH-värdet så kan jag säga att leran inte verkar ha någon större inverkan på det. Mitt bottenvatten (som är i kontakt med lerslammet på botten) har ett pH på cirka 7,2. Det destillerade vatten jag tillför har visserligen lägre pH än så (runt 6,8 tror jag) men å andra sidan har det ju ingen bufferförmåga så det värdet är ju inte stabilt. Leran tillför dock rätt mycket hårdhet till vattnet. Senaste mätningen indikerade ett GH på mellan 14 och 21 grader (mina mätstickor är inte särskilt precisa) och ett KH på 6 grader. Vilket borde innebära att pH-värdet på 7,2 är väldigt stabilt. Jag har diskuterat på Dendroboard vilken inverkan hårdheten kan ha på pilgiftsgrodor men har än så länge bara fått höra att det inte verkar vara några problem.

Tilläggas kan att jag inte har några grodor så jag har ingen direkt erfarenhet av hur de skulle reagera på vattnet. Jag har dock planerat att införskaffa några, vilket är anledningen till att jag vill utröna vattnets potentiella effekt på pilgiftsgrodor.
Tony

Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

Tackar :)

Angående leran så har jag inte skaffat nån sån än, fast det ligger fortfarande på "att göra" listan! Så fort jag får in mer pengar så ska det skaffas lera :P

Tack för infon om hårdhet etc jag ska också kolla upp det lite grann :) Hur går det med din lera förresten? har den samma konsistens etc fortfarande och verkar smådjuren gilla den? bilder? :D

Tack och hej!
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Frågn om hur mycket kompost som behövs för att försörja en groda kanske behöver diskuteras lite. Grodorna är ju inte varmblodiga, så dom förbrukar ingen näring för att hålla värmen. Dom behöver alltså egentligen väldigt lite mat för att överleva. För att växa däremot, och för fortplantningen behövs energi. Så hur mycket småkryp som komposten producerar är inte avgörande. Men om den är för liten så kan det hända att grodorna lyckas käka upp så mycket hoppstjärtar och gråsuggor att dessa dör ut, och då producerar komposten ingenting alls sedan. Regeln, som jag lärde mig för 50 år sedan är: En kompost som är 30x30x30 cm, och som inte får torka ut, dör aldrig! Min erfarenhet av komposter i terrariet är att hoppstjärtar och tropiska (vita) gråsuggor är bra. Man kan öka produktionen genom att då och då sprida lite couscous i komposten. Daggmask är svåra att undvika, men man bör inte ha dem där, för dom förbrukar komposten utan att det kommer till grodornas nytta.
Lycka till!
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

tack för den infon lars! det är sånt jag vill veta :D Det kommer komma till bra användning :)
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Kimmeh skrev:Tackar :)

Angående leran så har jag inte skaffat nån sån än, fast det ligger fortfarande på "att göra" listan! Så fort jag får in mer pengar så ska det skaffas lera :P

Tack för infon om hårdhet etc jag ska också kolla upp det lite grann :) Hur går det med din lera förresten? har den samma konsistens etc fortfarande och verkar smådjuren gilla den? bilder? :D

Tack och hej!
Konsistensen är precis som när den var ny. Allt har hållit formen perfekt. Det bor en hel del smådjur i den (bl.a. en koloni av mina extremt små hoppstjärtar) så de verkar gilla den.

Några nytagna bilder;

Bild
Lera vid min vattendel (som för tillfället är torrlagd då den främst har som syfte att underlätta avdunstningen)

Bild
Lera under mossan. Den ser lite "kletig" ut vid glaset men så har det varit sen första veckan. Det är lite svårt att fotografera den med min digitalkamera.

RED. färgåtergivningen är knepig. Första bilden ser brunare ut än vad det gör i verkligheten, den andra bilden ser rödare ut. Försök föreställa er något mitt emellan.
Tony

Mats

Inlägg av Mats »

jag har experimenterat lite med lera på väggarna, det ser ut ungefär som på din nedre bild.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"