Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
teggner's exoterra
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: teggner's exoterra
De "sositiva effekterna" av UV, är inte 100% vetenskapligt bevisade men är tex:
Mindre dödlighet hos juvenila (ungar) av D. pumilion (Poison Dart frogs, Amanda and Greg Sihler, s.21)
Vissa arter som matar sina ungar i "tadpoles" med obefruktade egg drar nytta av UV och dödligheten minskar om de får UV (Reptilia nr 58, s.14)
Har även läst att det finns spekulationer kring skelett och att ämnesomsättningen fungerar bättre hos endel arter om de har UV-lampor. Tyvärr mins jag inte hemsidan där jag läste detta på.
Vill också påpeka att det finns delade meningar om detta.
Finns mycket som pekar mot fördelar med UV, men jag har inte läst någonting om nackdelar. Så något skäl till varför man inte ska använda lampor som ger ifrån sig UV hittar jag inte.
Mindre dödlighet hos juvenila (ungar) av D. pumilion (Poison Dart frogs, Amanda and Greg Sihler, s.21)
Vissa arter som matar sina ungar i "tadpoles" med obefruktade egg drar nytta av UV och dödligheten minskar om de får UV (Reptilia nr 58, s.14)
Har även läst att det finns spekulationer kring skelett och att ämnesomsättningen fungerar bättre hos endel arter om de har UV-lampor. Tyvärr mins jag inte hemsidan där jag läste detta på.
Vill också påpeka att det finns delade meningar om detta.
Finns mycket som pekar mot fördelar med UV, men jag har inte läst någonting om nackdelar. Så något skäl till varför man inte ska använda lampor som ger ifrån sig UV hittar jag inte.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Tack. Det var många intressanta aspekter du tog upp. Sen att det inte verkar finnas några negativa effekter med UV-ljus är ju en stor fördel 
- tegnér
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 36 gånger
- Har fått tack: 28 gånger
- Kontakt:
Nu har jag fått hem armaturen, vart nästan hur bra som helst. Riktigt schysst ljus.
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Wow!
Riktigt snyggt jobbat!
Vad har du för mossa i botten?
Kan du berätta lite om växter, teknik osv.
Riktigt snyggt jobbat!
Vad har du för mossa i botten?
Kan du berätta lite om växter, teknik osv.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- tegnér
- SDS-medlem

- Kontakt:
Man tackar
men det är långt ifrån ditt kar, har gjort det så simpelt som möjligt nu som första terrarie men jag är rätt nöjd, fattas kanske en till leucomelas och några hängade orkidéer.
Tekniken som används är exoterras termometer och hygrometer som jag tycker funkar riktigt bra. Deras halvtäckande lysramp med två energisnåla lampor. Sen i den bakre delen så kör jag en reflektor med ett aquaglo(tror det var 15 watts-rör). Det är väl det jag har i nu, måste inskaffa en värmematta nu bara när det blir kyligare ute, och troligtvis ett regnsystem i framtiden(just nu handsprayar jag med osmos-vatten) Växterna i karet består uttav en stor bromelia(kan inte det latinska), en ficus pumilia som jag hoppas ska täcka bakgrunden, en 49kronors orkidé från ikea samt lite små ormbunkar. En Pinguicula weser med rosa små blommor. Sen fick jag en hel del epifytiska växter av mostern min, någon kanske kan hjälpa mig att identifiera? Mossan jag har i karet är lite blandning av svensk kammossa och lite javamossa. I framtill har jag även en nyplanterad Anthurium scandens.
Grodorna verkar trivas bra och tjockar till sig ordentligt. Har en 9 kulturer med feta flugor som rullar i bakgrunden.
Tekniken som används är exoterras termometer och hygrometer som jag tycker funkar riktigt bra. Deras halvtäckande lysramp med två energisnåla lampor. Sen i den bakre delen så kör jag en reflektor med ett aquaglo(tror det var 15 watts-rör). Det är väl det jag har i nu, måste inskaffa en värmematta nu bara när det blir kyligare ute, och troligtvis ett regnsystem i framtiden(just nu handsprayar jag med osmos-vatten) Växterna i karet består uttav en stor bromelia(kan inte det latinska), en ficus pumilia som jag hoppas ska täcka bakgrunden, en 49kronors orkidé från ikea samt lite små ormbunkar. En Pinguicula weser med rosa små blommor. Sen fick jag en hel del epifytiska växter av mostern min, någon kanske kan hjälpa mig att identifiera? Mossan jag har i karet är lite blandning av svensk kammossa och lite javamossa. I framtill har jag även en nyplanterad Anthurium scandens.
Grodorna verkar trivas bra och tjockar till sig ordentligt. Har en 9 kulturer med feta flugor som rullar i bakgrunden.
- tegnér
- SDS-medlem

- Kontakt:
tackar :') har fortfarande mycket kvar att göra känns det somGrimgal skrev:Det blev ju riktigt snyggt!
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Snyggt terrarium! Keep up the good work! 
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.