Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Kattsand + torv

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Kattsand + torv

Inlägg av tony »

När jag byggde upp min nuvarande burk (en 18x18x24" ExoTerra) så använde jag den medföljande frigolitskivan för att bygga en bakgrund. Jag har aldrig gillat tjocka bakgrunder/sidor (jag tycker att de stjäl för mycket utrymme och ger ett klaustrofobiskt intryck) så jag har hittills bara haft en bakgrund längs bakre glaset. Under en längre tid har jag dock funderat på att bygga till en sida, mest för att jag vill ha utrymme att fästa fler växter men också för att skapa ett mer tilltalande helhetsintryck.

Sen såg jag på Dendroboard att vissa verkar använda en blandning av bentonit (kattsand) och torv. Detta lät tilltalande så jag blandade ihop bentonit och finfördelad torv, tillsatte vatten och knådade. Det blir snabbt en lättformad lera som är väldigt enkel att hantera. Nu har jag byggt upp en hel vägg och även "murat in" en bit kork (för att fästa små epifyter). Materialet känns stabilt men jag vet inte hur det blir när det börjar torka (så torrt som det nu blir i ett regnskogsterrarium).

Jag återkommer med uppdateringar om hur det hela utvecklar sig men än så länge känns det som ett väldigt smidigt byggnadsmaterial för fixande av småbyggen i terrarier som är igång och som man inte vill riva för att bygga.

Just nu ser det mest ut som en vägg av dynga, men jag tänker att det nog kan bli snyggt när man fått dit lite mossa, någon epifyt och lite klätterväxter.
Bilagor
lervägg2.JPG
lervägg1.JPG
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Kattsand + torv

Inlägg av PittoresktMangel »

Lät mycket intressant. Smetade du det rakt på glaset?

Mvh.
Grodor och huggormar
PatrikN

Inlägg av PatrikN »

Vad för katt sand använde du ?
Vet man kan använda coops kattsand som akvarie grus.

Snyggt och intressant!
/ Patrik
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Japp, jag smetade det rakt på glaset. Det fäster väldigt lätt. Eftersom det är ett relativt tunt lager som jag applicerat bit för bit så tror jag inte att det kommer att vara utsatt för någon direkt belastning som skulle kunna få det att lossna.

Jag använde en kattsand från Ica, bestående av bentonitlera utan tillsatser eller parfymering. Tror det kostade c:a 43 kr för 5 kg.
Tony

PatrikN

Inlägg av PatrikN »

Måste man lacka det sen eller tål bakrunden vatten ?
Ser riktigt bra ut! :D
/ Patrik
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Som jag har förstått det så ska bakgrunden tåla en del vatten, förmodligen tillräckligt för klara de flesta vanliga sorters regnsystem. Om man skulle spola en stund med högt tryck lär det förstås lossna bitar men det är ju inte direkt något som inträffar i ett terrarium. Jag testade att spruta lite vatten på väggen idag med blomduschen inställd på hård stråle, det enda som hände var att väggen direkt absorberade vattnet. Mitt regnsystem (varianten Biltemapump + Gardeniamunstycken) har flera munstycken precis intill väggen men när de kördes innan idag (det körs 4 sek/dag) hände heller ingenting med väggen.
Tony

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Hallå, hallå.
Hur går det med bakgrunden nu?
Jag är väldigt sugen på att börja bygga ett till terrarium och jag är väldigt sugen på att bygga en bakrund av just kattsand och torv. Det såg ut att bli bra.
Så nu vill jag bara veta att det går bra än så länge.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Än så länge går det bra. Väggen är fortfarande lätt leraktig och formbar. Den håller sig där den ska.
Tony

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Okej, skönt att höra. Jag rev nämligen ut en av mina bakrunder i ett terrarium igår och byggde en lerbakrund. Dock visste jag inte vilka proportioner jag skulle ha av de olika sakerna. Så jag testade mig fram. Verkar fungera fint än så länge.
Grodor och huggormar
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Ja vilka proportioner använder ni då?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"