För närvarande bebos mitt ExoTerra av en orkidébönsyrsa. Han är ganska förtjust i mindre (3-4 cm) gräshoppor, så i går var jag ute och fångade några. Jag fångade bl.a. några som höll på att para sig. Jag har slängt in alla i terrariet. Min bönsyrsa är ingen storätare, han klarar sig flera dagar på en enda gräshoppa, men de brukar klara sig ganska länge i terrariet utan att ställa till skada (de äter mest på mossan och en av mina ormbunkar) så jag låter dem hållas där så länge.
Nu noterade jag dock att två av dem verkar lägga ägg; de går omkring och påtar ner bakkroppen i torven. Bakkroppen har konvulsioner och öppnar sig rytmiskt.
Frågan nu är hur jag ska hantera detta? Jag förmodar att de lär komma en hel del gräshoppor ur dessa ägg. Finns det någon risk att de skövlar terrariet? Rör det sig om ett 50-tal eller ett 500-tal potentiella små gräshoppor? Kan de ens kläckas under de förutsättningar som råder i terrariet? Jag antar att meningen var att de skulle övervintra.
Och slutligen; om jag plötsligt sitter här med några hundra miniatyrgräshoppor; är det någon som vill ha? De kanske kan funka som grodfoder när de är nykläckta?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Gräshoppor i terrariet
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Re: Gräshoppor i terrariet
Det tycker jag man kan prova, dock är jag inte en expertkanske kan funka som grodfoder när de är nykläck
Är Varnad Nybörjare
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Gräshoppor i terrariet
vi får väl först se om de kläcks, men om så sker finns det säkert någon som vill ha.....
De utvecklas väl först till små nymfer (?) som genomgår flera steg i sin utveckling till vuxna individer, så som grodfoder borde de småttiga första stegen i utvecklingen passa bra....OM de kläcks och dessutom smakar bra för grodorna vill säga...
De utvecklas väl först till små nymfer (?) som genomgår flera steg i sin utveckling till vuxna individer, så som grodfoder borde de småttiga första stegen i utvecklingen passa bra....OM de kläcks och dessutom smakar bra för grodorna vill säga...
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.