Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Uppfödning av äggätare.
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Uppfödning av äggätare.
Är det någon som provat artificiell uppfödning av grodyngel från äggätande grodor? Det står i litteraturen att det kan fungera med ägg från andra grodor eller att man ger dem färsk äggula dagligen. Det ska dock vara svårt att lyckas och det tar längre tid för grodorna att utvecklas. Nån dom provat?
Finns det någon forskning på området? Det vore ju intressant att få veta vad det är för speciella ämnen som äggen innehåller så att man med rätt foder skulle kunna föda upp dessa utan föräldrarnas medverkan.
Finns det någon forskning på området? Det vore ju intressant att få veta vad det är för speciella ämnen som äggen innehåller så att man med rätt foder skulle kunna föda upp dessa utan föräldrarnas medverkan.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Uppfödning av äggätare.
Bara som nödlösning hoppas jag? För i de flesta fall så klarar föräldradjuren det där bättre själva.
Jämför t.ex. med vissa akvariefiskar som länge odlats artificiellt (scalar och fjärilsciklider t.ex.) de tappar hela yngelvården för detta måste läras in, det vill vi väl inte riskera att få uppleva med grodorna, eller hur?
Jämför t.ex. med vissa akvariefiskar som länge odlats artificiellt (scalar och fjärilsciklider t.ex.) de tappar hela yngelvården för detta måste läras in, det vill vi väl inte riskera att få uppleva med grodorna, eller hur?
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Det finns en del artiklar, främst forskat verkar det vara på histrionicus. Jag ska se om jag hittar något.
Grodor och huggormar
- jsl
- Kassör

Hittade du nåt?PittoresktMangel skrev:Det finns en del artiklar, främst forskat verkar det vara på histrionicus. Jag ska se om jag hittar något.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Ingen artikel, men en uppfödares erfarenheter.
Det här var det bästa jag hittade för stunden, bra läsning.
http://www.robbster.com/RobbHome/FrogPa ... Tab=HISTOS
Hoppas det var något intressant i alla fall.
Med vänliga hälsningar
Ludvig.
Med vänliga hälsningar
Ludvig.
Grodor och huggormar
- jsl
- Kassör

Där framkom inget nytt i alla fall. Det borde väl finnas funderingar på vad det är i äggula som gör att det delvis kan fungera jämfört med andra saker som testats. Forskning borde finnas på området tycker man. Nån annan som vet?PittoresktMangel skrev:Ingen artikel, men en uppfödares erfarenheter.
Med vänliga hälsningar
Ludvig.
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
De som är duktiga på att föda upp pumilio får upp djuren, även på konstgjord väg med bl.a ägg, men i de flesta fall så dör de efter en kort tid på land. Det är ingen som vet varför. De som odlar på de här djuren låter föräldradjuren sköta jobbet. Det är bästa sättet. Det är massor med jobb eftersom ägget förstör vattnet på nolltid ifall ynglet inte äter upp allt.
En del är bra föräldrar en del är sämre föräldrar. Man kan däremot ibland flytta yngel från ex. O. pumilio "Escudo" till O. pumilio "Isla San Cristobal" ifall de är bättre föräldrar och på det sättet få upp Escudos. Problemet här är att få de nya föräldrarna att hitta ynglet så de tar hand om det.
Det är ganska intressant att titta på och det är väldigt kul att se när det lyckas.
Jag har läst en detaljerad tråd om liknande försök på Dendroboard.
En del är bra föräldrar en del är sämre föräldrar. Man kan däremot ibland flytta yngel från ex. O. pumilio "Escudo" till O. pumilio "Isla San Cristobal" ifall de är bättre föräldrar och på det sättet få upp Escudos. Problemet här är att få de nya föräldrarna att hitta ynglet så de tar hand om det.
Det är ganska intressant att titta på och det är väldigt kul att se när det lyckas.
Jag har läst en detaljerad tråd om liknande försök på Dendroboard.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Alla försök som jag hört om att föda upp yngel artificiellt har varit mer eller mindre misslyckade. En svårighet om man använder ägg från andra arter är att det är svårt att få tag i obefruktade ägg. När ägget befruktas förändras ytan (för att inte fler spermier ska ta sig in). Detta gör det tydligen svårare för ynglet att komma åt ägget. Jag har sett bilder på att folk klyver ägg med skalpell vilket tydligen hjälper något.
Däremot surrogatföräldrar som Dennis nämner verkar fungera om man nu har har bra surrogatföräldrar. Det ska tydligen fungera även över artgränser, t.ex att en pumilio-hona föder upp histrionicus-yngel. I de fall
jag läst om har man då tagit bort (kastat) pumilio-ynglet och placerat histrionicus-ynglet i dess ställe.
Exakt hur detta fungerar är ett mysterium eftersom det finns indikationer på att honan känner igen sina yngel. Kanske är det så att bra surrogatföräldrar 'ser dåligt' eller helt enkelt bara struntar i att kontrollera att det är rätt yngel som simmar i vattnet.
Däremot surrogatföräldrar som Dennis nämner verkar fungera om man nu har har bra surrogatföräldrar. Det ska tydligen fungera även över artgränser, t.ex att en pumilio-hona föder upp histrionicus-yngel. I de fall
jag läst om har man då tagit bort (kastat) pumilio-ynglet och placerat histrionicus-ynglet i dess ställe.
Exakt hur detta fungerar är ett mysterium eftersom det finns indikationer på att honan känner igen sina yngel. Kanske är det så att bra surrogatföräldrar 'ser dåligt' eller helt enkelt bara struntar i att kontrollera att det är rätt yngel som simmar i vattnet.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Det låter ju som att det är STÄLLET som är det viktigaste, att honan känner igen VAR hon deponerade sitt yngel, inte ynglet i sig....Spännande diskussion hursomhelst att höra hur man KAN göra om det där inte funkar som det skall.Simon skrev:Alla försök som jag hört om att föda upp yngel artificiellt har varit mer eller mindre misslyckade. En svårighet om man använder ägg från andra arter är att det är svårt att få tag i obefruktade ägg. När ägget befruktas förändras ytan (för att inte fler spermier ska ta sig in). Detta gör det tydligen svårare för ynglet att komma åt ägget. Jag har sett bilder på att folk klyver ägg med skalpell vilket tydligen hjälper något.
Det vore också kul att veta om de surrogatuppfödda ynglen/smågrodorna i sin tur blir bättre föräldrar när de väl skall till att föröka sig eller om problematiken kvarstår...?
Thomas