Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Pilgift hos Imazoo

Övriga diskussioner.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Pilgift hos Imazoo

Inlägg av tummen »

PittoresktMangel skrev:"Rat frog" tvivlar jag starkt på Tummen. Tycker du att azureus bör betecknas som ratfrog också?
Kanske att "ta i" att kalla det för "rat frog" ;) men just på den svenska marknaden kan det ju bli så att man "dränker" marknaden om man drar upp "för många" ungar av vissa arter. (detta har hänt med vissa långlivade och lättodlade arter av akvariefiskar genom åren, sedan har de plötsligt inte gått att få tag i någonstans...) Eller har jag fel? Fast i detta fallet kanske det bara handlar om att det blir så att den arten blir lite lättare att få tag i framöver, och i så fall är det ju bara bra.... :geek:
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 23 gånger.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

El Johano skrev:De är uppfödda av en kille som heter Mats, han har fått massor av ungar i sommar. Annars är Imazo inte att rekommendera, mycket vildfångat och djuren hålls under riktigt dåliga förhållanden. Men dessa är alltså OK.
Hm, gäller inte samma regler för grossister som för privatpersoner?? Alla vildfångade djur är ju vad jag förstått förbjudna i Sverige, undantaget fiskar.
Man begår ju isåfall ett brott som privatperson om man köper ett djur från dem ,via zoobutiken, som är vildfångat.

Som privatperson får man väl inte hålla vildfångade djur iaf. Eller är det något jag missat.

Jag tycker det verkar väldigt konstigt att de ska få ha vildfångade djur.
tummen

Inlägg av tummen »

jsl skrev:
El Johano skrev:De är uppfödda av en kille som heter Mats, han har fått massor av ungar i sommar. Annars är Imazo inte att rekommendera, mycket vildfångat och djuren hålls under riktigt dåliga förhållanden. Men dessa är alltså OK.
Hm, gäller inte samma regler för grossister som för privatpersoner?? Alla vildfångade djur är ju vad jag förstått förbjudna i Sverige, undantaget fiskar.
Man begår ju isåfall ett brott som privatperson om man köper ett djur från dem ,via zoobutiken, som är vildfångat.

Som privatperson får man väl inte hålla vildfångade djur iaf. Eller är det något jag missat.

Jag tycker det verkar väldigt konstigt att de ska få ha vildfångade djur.
Det kanske är mera historiskt sett som de haft VF i sortimentet?
Skulle annars tro att reglerna är ungefär de samma för grossister som för privatpersoner, möjligen har grossister/butiker inte lika hårda krav på minimistorlekar på burkarna djuren hålls i, eftersom detta antas vara en tillfällig förvaring på väg till kund. Så är det i alla fall för akvariefiskbiten, hur det är för amfibier och andra djur vet jag inte.
Thomas

El Johano
Började med grodor år: 1991

Inlägg av El Johano »

tummen skrev: Det kanske är mera historiskt sett som de haft VF i sortimentet?
Skulle annars tro att reglerna är ungefär de samma för grossister som för privatpersoner, möjligen har grossister/butiker inte lika hårda krav på minimistorlekar på burkarna djuren hålls i, eftersom detta antas vara en tillfällig förvaring på väg till kund. Så är det i alla fall för akvariefiskbiten, hur det är för amfibier och andra djur vet jag inte.
Nej, de har en hel del som är vildfångat trots att det är förbjudet, har de papper på att djuren är fångenskapsfödda så är det svårt att bevisa motsatsen.
tummen

Inlägg av tummen »

El Johano skrev:
tummen skrev: Det kanske är mera historiskt sett som de haft VF i sortimentet?
Nej, de har en hel del som är vildfångat trots att det är förbjudet, har de papper på att djuren är fångenskapsfödda så är det svårt att bevisa motsatsen.
...och om de har papper på att det är fångenskapsuppfödda djur, hur vet då du att de ljuger? :roll:
VF fiskar kan vara helt ok, annat är det med amfibier och andra djur, men om jag förstått det rätt så är dessa ändå i minoritet i deras "sortiment".
Thomas

El Johano

Inlägg av El Johano »

Det är välkänt att Imazoo sysslar med vildfångat, men svårare att bevisa. Har man hållit på med herptiler ett tag så vet man vilka arter det odlas på och vilka som nästan alltid är vildfångade. Dessutom ger djurens kondition en fingervisning. Som exempel kan nämnas att en kompis beställde ett större antal Bufo marinus från Imazoo, det visade sig vara en blandning av olika närbesläktade arter. De testades dessutom positivt för chytrid. Inget man förknippar med fångenskapsfångade djur...
Priserna för fullvuxna djur av vissa arter är ofta lägre än man skulle förvänta sig om de verkligen vore fångenskapsfödda, det skulle helt enkelt inte löna sig att dra upp djuren till vuxen storlek och sedan sälja dem för så långa priser.
Dessutom står det faktiskt tydligt på Imazoos listor vilka djur som är CB. Varför skriva ut det på vissa arter och inte andra om det inte vore så att de övriga vore vildfångade?
tummen

Inlägg av tummen »

El Johano skrev:Det är välkänt att Imazoo sysslar med vildfångat, men svårare att bevisa. Har man hållit på med herptiler ett tag så vet man vilka arter det odlas på och vilka som nästan alltid är vildfångade. Dessutom ger djurens kondition en fingervisning. Som exempel kan nämnas att en kompis beställde ett större antal Bufo marinus från Imazoo, det visade sig vara en blandning av olika närbesläktade arter. De testades dessutom positivt för chytrid. Inget man förknippar med fångenskapsfångade djur...
Priserna för fullvuxna djur av vissa arter är ofta lägre än man skulle förvänta sig om de verkligen vore fångenskapsfödda, det skulle helt enkelt inte löna sig att dra upp djuren till vuxen storlek och sedan sälja dem för så långa priser.
Dessutom står det faktiskt tydligt på Imazoos listor vilka djur som är CB. Varför skriva ut det på vissa arter och inte andra om det inte vore så att de övriga vore vildfångade?
Ja, som du säger så är det svårt att bevisa, men som du också skriver så verkar de ju "nästan bevisligen" ha vissa "tveksamma" djur i sortimentet...Då kommer vi till frågan; vad gör ansvariga mydigheter åt det? :?:
Thomas

El Johano

Inlägg av El Johano »

De har blivit anmälda flera gånger men länsstyrelsens inspektörer saknar den kompetens som krävs och inget händer.
tummen

Inlägg av tummen »

El Johano skrev:De har blivit anmälda flera gånger men länsstyrelsens inspektörer saknar den kompetens som krävs och inget händer.
Jaha, ungefär som man kunde gissa alltså... :roll: ...jag har alltid undrat hur berörda myndigheter (ex.vis. Tullen) kan få tag i personal som kan avgöra vad det är för djurarter som kommer till landet...svaret är alltså att det kan de inte, så de tar någon som är "nästbäst" på detta.... :) ;)
Ja, jag skulle inte heller kvala in som lämplig på ALLA djurarter, men varför inte ta in lämplig kompetens då det behövs?

Det finns ju ett gäng djurparker som säkert kan tillhandahålla lämplig kompetens hos personalen genom någon form av konsultverksamhet....kunde kanske också ge ett välkommet extra ekonomiskt bidrag till deras verksamhet? :?: :?: :?:
Thomas

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"