Hej
Tack för svaren.
Försöker ej att att odla svarta löss.
Bananflugerna fungerar perfekt för tillfället, har bra kulterer, tråckit nog så är dessa flygande. Min fru är ej glad.
mvh pigge
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Bladlustiden är här!
-
gufimuse
- Började med grodor år: 2008
Re: Bladlustiden är här!
Hade själv problem med det i våras. Men det är enkelt att göra nåt åt det. Fimpa de flygande kulturerna först och främst. Köp icke flygande. För att bli av med rymlingar ställer du bara ut eett glas eller en glasburk som du fyller med äppelcidervinäger, en skvätt vatten och lite diskmedel. Diskmedlet minskar ytspänningen och gör så att flugorna sjunker, har man inte diskmedel kan de gå på ytan utan att fastna. Med min första fälla fångade jag ca 100 flugor på bara en halvtimme. Placera burkarna där du ser att flugorna helst håller till. Framförallt runt terrarier och i diskhon och soppåsen i köket.
Lycka till!
/Jonny
Lycka till!
/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Re: Bladlustiden är här!
Pigge! För att rädda ditt äktenskap skall jag ge dig ett tips:
Köp eller byta till dig en ny kultur med vinglösa flugor. Sedan när du sätter nya så är det viktgigt att du väljer ett material till "lock" som är flugsäkert. Jag använder mig av torklappar till bebisar sådant i papper. Detta gör att inga vanliga bananflugor dras till kulturen och parar sig GENOM locket och gör att du får bevingade flugor efter ett par nya sättningar av kulturer. Hade samma problem ´förr när jag började med grodor och jag hade flugor överallt och frugan var tokig.... Sen är det som så att får du in en med vingar väljer honorna med fördel denna hane eftersom det är så dem impar på bananflugehonorna.
Ätiks receptet som du fick tipset ovan om, är jättebra
/ Lycka till!
Köp eller byta till dig en ny kultur med vinglösa flugor. Sedan när du sätter nya så är det viktgigt att du väljer ett material till "lock" som är flugsäkert. Jag använder mig av torklappar till bebisar sådant i papper. Detta gör att inga vanliga bananflugor dras till kulturen och parar sig GENOM locket och gör att du får bevingade flugor efter ett par nya sättningar av kulturer. Hade samma problem ´förr när jag började med grodor och jag hade flugor överallt och frugan var tokig.... Sen är det som så att får du in en med vingar väljer honorna med fördel denna hane eftersom det är så dem impar på bananflugehonorna.
Ätiks receptet som du fick tipset ovan om, är jättebra
/ Lycka till!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet