Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bra att veta lista [Tips och trix]

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Bra att veta lista [Tips och trix]

Inlägg av Von Seth »

Tänkte vi kunde skapa en öppen "bra att veta" lista.
Det är väldigt enkelt. Jag skriver något, sedan fortsätter nästa person.
Men personen tar även med listan som redan fanns, så på varje sista post finns den nyaste versionen av tips. [Ctrl +C för att kopiera och Ctrl + V för att klistra in i din svars ruta]

Så jag börjar Tänk på att det ska vara korta och små tips
Fortsätt bara på listan

1. Kolla i flug burken så inga grodor sitter i den när du har haft den i ditt Regnskogsterrarium
2. Kontrollera ibland växterna i regnskogsterrariumet att dem inte har börjat ruttna av för hög fuktighet
3.
4.
5.
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Bra att veta lista [Tips och trix]

Inlägg av PittoresktMangel »

1. Kolla i flug burken så inga grodor sitter i den när du har haft den i ditt Regnskogsterrarium
2. Kontrollera ibland växterna i regnskogsterrariumet att dem inte har börjat ruttna av för hög fuktighet
3. Ha alltid en liten ficklampa till hands så du lättare kan hitta grodorna i terrariumet.
4.Tänk på att vita gråsuggor bara förökar sig i mörker, ha dem inte ljust!
5.
Grodor och huggormar
Mats

Inlägg av Mats »

3. Ha alltid en liten ficklampa till hands så du lättare kan hitta grodorna i terrariumet.
5. Använd en tandläkarspegel, eller tillverka en egen variant för att kolla upp grodorna inne i bromeliorna
6.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Von Seth »

5. Använd en tandläkarspegel, eller tillverka en egen variant för att kolla upp grodorna inne i bromeliorna
6. Mata Pilgift med döda små kryp så som bananflugor eller mygglarver man hittar i sjöar. Dock i extremt måttligt mängd
Senast redigerad av 1 Von Seth, redigerad totalt 15 gånger.
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
max_lindholm
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av max_lindholm »

Von Seth skrev: 6. Mata Pilgiftyngel med Paddägg som man hittar på våren/försommaren Alternativt fånga padd yngel och frys dem så de dör sedan mata dem till pilgiftsyngel.
Ursäkta att jag nu lägger in utan eget tillägg... Men är inte alla grodjur fredade i Sverige?
Här i Finland får vi nog nöja oss med annat foder eftersom alla grod- och kräldjur är med lagen skyddade...

-Micke-
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Von Seth »

Jag vill påpeka att jag aldrig har provat, Tanken slog mig när jag rensade träd längs med våra 3 dammar som är fyllda med gordyngel och annat smått och gott. Jag tänkte det låter lite grymt, men jag vet att om folk har inga problem att mata råttor och möss till ormar borde ett paddyngel inte göra någon större skillnad.

Men efter mer omtanke och respekt och att jag själv inte skulle göra det ändrade jag tipset. Tack för på pekningen! :)
Är Varnad Nybörjare
ernst the frog

Inlägg av ernst the frog »

6. Mata Pilgift med döda små kryp så som bananflugor eller mygglarver man hittar i sjöar. Dock i extremt måttligt mängd
7. Microfiberdukar funkar kalasbra att göra rent rutorna med, funkar helt utan kemikalier, spraya bara lite vatten på de värsta fläckarna.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Von Seth skrev:Jag vill påpeka att jag aldrig har provat, Tanken slog mig när jag rensade träd längs med våra 3 dammar som är fyllda med gordyngel och annat smått och gott. Jag tänkte det låter lite grymt, men jag vet att om folk har inga problem att mata råttor och möss till ormar borde ett paddyngel inte göra någon större skillnad.

Men efter mer omtanke och respekt och att jag själv inte skulle göra det ändrade jag tipset. Tack för på pekningen! :)
Alla Svenska amfibier och reptiler är fridlysta......

(....samt de flesta övriga vilda djur, utom för markägaren som kan ha jakträtt för vissa arter.....som privatperson får man aldrig ta hand om/fånga vilda djur, undantaget är att ta hand om ett vilt sjukt djur MAX 48 timmar, sedan skall det vidare till någon som har specialtillstånd.....lite OT men ändå..... :mrgreen: )
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"