Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Regler för djur på mässor

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Regler för djur på mässor

Inlägg av osn »

Som ni alla vet så är det problematiskt med "Dispansen från L80" som man numera måste tillämpa då man säljer djur på mässor. Tidigare tillämpade man L5 som handlar om transport av djur men helt plötsligt var det L80 man skulle tillämpa under mässor. Då detta inte är praktiskt genomförbart införde man en dispans.
Dispansen gör det bättre för de flesta typer av djur under mässor men tyvärr finns det en del problem med reglernas förenkling eftersom de är skrivna för att passa ALLA typer av djur.

Jag valde att följa reglerna under mässan nu i Malmö 6/6 och det var en katastrof för en del av mina djur. Många djur blev onödigt stressade i de stora burkarna och hade inte alls behövt bli det ifall man hade haft mer lämpliga regler för det. Dessutom gömde såklart djuren sig vilket gjorde att folk blev tvungna att lyfta upp burkarna för att ens se några djur.

Den minsta storleken man får lov att ha är på 1 liter. Jag vet att bl.a Amazonas via sin myndighets ansvarige person (Anders Bygert) lagt förslag på att groddjur under en viss storlek bör kunna förvaras i 3dl burkar. Jag vet inte hur detta har behandlats från jordbruksverket/länsstyrelserna

Jag vet att de som har små arter av ödlor har samma problem med onödigt stressade djur så det är inte ett problem som vi är ensamma om. Reglerna borde inte vara till för att djuren ska få det sämre under mässorna så det är något som måste rättas till ifall åtminstone jag ska fortsätta kunna sälja djur på mässor, för jag tänker följa de regler som finns. Jag vet att de flesta här i forumet struntat i reglerna, vilket jag till fullo förstår eftersom djuren inte mår bra av det. Personligen använde ju jag mig av burkar på ca 1dl som var perfekt till småarterna.

Mitt förslag är att SDS på något vis tar tag i frågan och tar upp det med myndigheterna. Dispansen måste anpassas för oss ifall vi ska kunna ha djur som mår bra på mässor.

Är detta något som SDS är intresserade av att driva?

På den nuvarande mässan fanns bara de kontrollanter och djuransvariga som man är tvungen att ha då man annordnar mässor. Ingen var där från Länsstyrelsen vad jag kunde se.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Regler för djur på mässor

Inlägg av tummen »

Låter bra, kan man tänka sig att också lyfta frågan om hur många djur man som privatperson utan extra/speciellt tillstånd får ta med sig från andra EU-länder, 5 st "husdjursreptiler" per person är ju rätt lite om man åker typ 90-100 mil för en mässa eller till en uppfödare/affär i t.ex. Holland. omkring 10-12 individer per person och tillfälle om det handlar om pilgiftsgrodor tycker jag skulle vara mer lämpligt....reglerna måste ju utformas efter art tycker jag i alla fall, 5 individer när det gäller boa/pytonorm /grönleguan eller större sköldpaddor räcker ju t.ex. mer än väl.... ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Jag håller med om att reglerna blir tokiga för små grodor och skulle gärna se en förändring.
Det behövs ju någon som är insatt i reglerna och som har erfarenhet av uppfödning och mässor. Jag tycker det låter som att du skulle vara en bra person för att driva denna fråga Dennis. Vi har inte pratat om det i styrelsen så jag talar för mig själv här. Men skulle du gå med i föreningen och driva detta är nog alla tacksamma.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
osn
Kontakt:

Inlägg av osn »

Antalet djur är också en het fråga. Speciellt när reglerna inte gäller insekter. Det är ju inte möjligt för mig att ta med en låda djur till Tyskland och sälja dem där och sedan åka hem utan att jag har införselpapper ifall jag inte får sålt i stort sett allt där nere (vilket faktiskt har hänt).

Dennis Nilsson
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

osn skrev:Antalet djur är också en het fråga. Speciellt när reglerna inte gäller insekter. Det är ju inte möjligt för mig att ta med en låda djur till Tyskland och sälja dem där och sedan åka hem utan att jag har införselpapper ifall jag inte får sålt i stort sett allt där nere (vilket faktiskt har hänt).
Ja detta blir ju ett stort problem, kan du inte bara hävda att ni varit ute på semester och är på väg hem? :mrgreen:

Nä allvarligt talat så borde det ju kunna gå bra att ta hem svenskuppfödda (osålda) grodor, samt eventuella "nyinköp" utan problem om man är uppfödare och bevisligen har deltagit i t.ex. en mässa....detta löses väl lätt om du skaffar ett importtillstånd för grodor, men jag tycker själv att det verkar onödigt byråkratiskt... :shock:

Kan man som en kompromiss tänka sig ett system med egendeklaration av införsel (gratis/avgiftsfri naturligtvis) i efterhand? Bäst/lättast vore det ju med "fri" införsel....dessutom verkar det ju som att du inte behöver införseltillstånd för att ta in dem i Tyskland? Eller hur?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

tummen skrev:Kan man som en kompromiss tänka sig ett system med egendeklaration av införsel (gratis/avgiftsfri naturligtvis) i efterhand? Bäst/lättast vore det ju med "fri" införsel....dessutom verkar det ju som att du inte behöver införseltillstånd för att ta in dem i Tyskland? Eller hur?
Hur tänker du nu? Vi kan nog inte ändra eller komma fram till kompromisser i gällande lagar... Antagligen är det där EU-direktiv.

Däremot kan vi, som osn föreslår, lobba för hur myndigheterna tolkar vilka regler som skall tillämpas vid mässor och liknande... Dock krävs det någon inom föreningen som är drivande och har förstahandserfarenhet av detta för att vi skall kunna lobba för en annan tolkning.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
osn
Kontakt:

Inlägg av osn »

Nej, EU direktiven verkar inte Jordbruksverket/djurskyddsmyndigheten/länsstyrelsen bry sig så mycket om. Cites papper kan man exempelvis torka sig någonstans med för de är de helt ointresserade av. Det är detta som gjort att Sverige tidigare varit ett land där mycket djur (inte så stor mängd pilgift däremot) tagits in via för att "tvätta" bort smuggel/viltfångat stämpeln. Detta har man till stor del fått stop på vad jag förstår, dessutom känner de till vilka som sysslar med det där.

Reglerna som finns är där av en anledning. Införselbestämmelserna är svåra att göra något åt, de är egentligen inte orimliga då man ser på det stora hela. Kanske de däremot är problematiska för vårt intresse men 5 djur till en avelsgrupp är ju helt OK kan jag tycka. Men är det inte 3 djur? Är lite osäker just nu.

Det man måste göra något åt NU medan det fortfarande finns en debatt är dispanserna för L80 för mässor. De är ju till för att djuren ska ha det bättre, men uppenbarligen är de inte anpassade för våra djur. Här kan man inte vänta utan det måste tas tag i via en intresse förening så att man förstår att det är ett verkligt problem.

Fantasier om införselregler ska man nog inte dra upp, vi får ju trots allt föra in djur eller hur?

Dennis Nilsson
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

osn skrev:Fantasier om införselregler ska man nog inte dra upp, vi får ju trots allt föra in djur eller hur?
Man kan faktiskt för 500:- (har jag för mig) skaffa ett införseltillstånd som gäller ett år. Och då får man ta in många grodor.
Användarvisningsbild
osn
Kontakt:

Inlägg av osn »

Confessor skrev:
osn skrev:Fantasier om införselregler ska man nog inte dra upp, vi får ju trots allt föra in djur eller hur?
Man kan faktiskt för 500:- (har jag för mig) skaffa ett införseltillstånd som gäller ett år. Och då får man ta in många grodor.
Bra poäng där Confessor! Det andra handlar om vad man får föra in utan införseltillstånd.

Dennis Nilsson
evantica
Började med grodor år: 2008

Inlägg av evantica »

Kan inte förstå -en del- av dessa regler, dispenser: Varför då inskaffa regler? jo för ngn. har inte tänkt till ordentligt, utan beslutar generella regler som sen får hävas. Dessutom den heta debatten om VF djur. Håller med att "vi" hellre bör hålla FF djur naturligvis. men ibland finns inga alt. dessutom så har resterande EU länder import/ försäljning på dessa djur. men inte Sverige??? Ant. ska vi vara en del av EU eller inte. Tycker detta är ett hyckleri, dessutom kommer det endast leda till en sk. pappershandel (vilket naturl. redan förekommer) udantaget är typ djurparker & likn. där det finns ett vinstintresse = vilket oftast djuret/n får lida för.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"