Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Grodterrarium i norr
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Re: Grodterrarium i norr
Jag har även gett mig på att borra både i botten och i framrutan.
Sen lade jag in rötterna och några krukor för att se hur det skulle se ut
Sen lade jag in rötterna och några krukor för att se hur det skulle se ut
- jsl
- Kassör

- jsl
- Kassör

- jsl
- Kassör

-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Vad spännande att följa!
En av de saker jag tycker är spännande med detta forum är att det många gånger poppar upp avvikelser från de vanliga lösningarna. I detta projekt har du flera och dem jag tänker på främst är din lösning av avrinningen med genomföring (durkgenomföring från Biltema?) där du bygger en ram för att komma undan med slang istället för att bygga in det i terrariet - smart! Jag tänker också på att du inte använder torv för att täcka baksidan utan produkten Forestfloor, som jag är helt säker på, kommer bli kanonsnygg när den får fukt på sig!
Några frågor
Tips: PM:a Bengt Olsson i Sthlm om dina önskemål. Han kanske inte löser allt själv men kan ha kontakter att förmedla.
Lycka till och som sagt, jag förljer det med späninng!
Mvh.
Ricard Hulteke
långt nere i Jönköping
En av de saker jag tycker är spännande med detta forum är att det många gånger poppar upp avvikelser från de vanliga lösningarna. I detta projekt har du flera och dem jag tänker på främst är din lösning av avrinningen med genomföring (durkgenomföring från Biltema?) där du bygger en ram för att komma undan med slang istället för att bygga in det i terrariet - smart! Jag tänker också på att du inte använder torv för att täcka baksidan utan produkten Forestfloor, som jag är helt säker på, kommer bli kanonsnygg när den får fukt på sig!
Några frågor
- - Vad har du för regnsystem?
- Skall fronten stå lutad/löst eller blir det övre list också?
- Vad är det för möbel bygget står på och skall du ha utrustning såsom regnsystem etc. i den?
Tips: PM:a Bengt Olsson i Sthlm om dina önskemål. Han kanske inte löser allt själv men kan ha kontakter att förmedla.
Lycka till och som sagt, jag förljer det med späninng!
Mvh.
Ricard Hulteke
långt nere i Jönköping
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- jsl
- Kassör

- Vad har du för regnsystem?
- Skall fronten stå lutad/löst eller blir det övre list också?
- Vad är det för möbel bygget står på och skall du ha utrustning såsom regnsystem etc. i den?
Jo det är en genomföring från Biltema med några pvc-rör monterade på. Billigt och bra. Jag beställde även några färdiga genomföringar men ville testa en egen lösning. De går ju att spara de köpta genomföringarna om det blir fler byggen.
Regnsystemet är från E.N.T av den här varianten http://www.terrarientechnik.de/product_ ... ouses.html. Jag har även köpt en kraftfullare pump men tror inte det behövs men vi får se.
Vi funderade på en lutande frontruta men vi kännde att det skulle bli snyggare med en rak. Då funderade vi på om vi skulle köra list uppe också så att det blev skjutbart i sidled. Problemet då var att glaset kom ut i dörröppningen mot vardagsrummet och vi har en löpglad son så vi ville inte riskera en krock med allvarliga skador som följd. Vi kommer därför att använda neodymagnet för att fästa glaset i överkant så stt hela rutan går att plocka ner om man vill.(Bilder på detta kommer så fort det är klart)
Möbeln är en byrå från Ikea men vi har en garderob precis bredvid terrariet så all teknik och dunkar kommer att döljas i garderoben
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Klockrent! 
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- jsl
- Kassör

Jag vill slänga in en fråga som jag funderat på. Hur löser ni det med sladdar till externa termometrar och hyrometrar så att det blir flugsäkert?
- jsl
- Kassör

- jsl
- Kassör

Vi kunde inte hålla oss längre utan planterade in växterna ikväll. Det blev riktigt bra tycker vi. Det blir säkert lite ommöblering efter ett tag då man har fått känna lite på hur det ser ut.
Vi vill passa på att ge ett STORT TACK till drewes här på forumet då han gett oss en stor del av de växter vi har i terrariet samt startkulturer av foderdjuren, vilket är guld värt.
Vi har målat med vanlig latexfärg på utsidan av rutorna för att få dem svarta och det behöver kompletteras på vissa ställen.
Det som är kvar nu är att få till termostat,hygrometer termometersladdarna som jag funderar på hur man gör flugsäkra. Det ska målas lite
Sen bör vår lysramp komma i morgon. Det blir en 2x15 w T5 vilket borde räcka. Annars har vi en MH på 70 W liggande men det kanke är att ta i för mycket?
Sen får vi se när det blir grodor. Nu får växterna etablea sig ett tag och vi ska justera in regnsystemet, termostaten och fläkten så att det blir ok klimat i burken.
Vi hoppas detta blir bra. Frun är i alla fall helnöjd och pratar redan lite lätt om ett till större terrarium
. Pust det har ju varit en del jobb me detta lilla så vi får hoppas hon lugnar sig ett tag......
Vi vill passa på att ge ett STORT TACK till drewes här på forumet då han gett oss en stor del av de växter vi har i terrariet samt startkulturer av foderdjuren, vilket är guld värt.
Vi har målat med vanlig latexfärg på utsidan av rutorna för att få dem svarta och det behöver kompletteras på vissa ställen.
Det som är kvar nu är att få till termostat,hygrometer termometersladdarna som jag funderar på hur man gör flugsäkra. Det ska målas lite
Sen bör vår lysramp komma i morgon. Det blir en 2x15 w T5 vilket borde räcka. Annars har vi en MH på 70 W liggande men det kanke är att ta i för mycket?
Sen får vi se när det blir grodor. Nu får växterna etablea sig ett tag och vi ska justera in regnsystemet, termostaten och fläkten så att det blir ok klimat i burken.
Vi hoppas detta blir bra. Frun är i alla fall helnöjd och pratar redan lite lätt om ett till större terrarium