Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

callidryas och pilgift?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
morbidious

callidryas och pilgift?

Inlägg av morbidious »

är det någon som vet om det finns pilgift som lever i samma områden som Agalychnis Callidryas? är det tänkbart att kunna hålla pilgift och callidryas i samma terr?
Har ett rätt stort terr till mina callidryas och skulle gärna se lite liv på botten av terr.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: callidryas och pilgift?

Inlägg av PittoresktMangel »

Samma område vet jag inte.
Men jag har sett terrarium där det har gått både pilgift och callidryas. Då främst en stor pilgiftsart, t.ex. D. leucomelas.

Mvh, Ludde.
Grodor och huggormar
evantica
Började med grodor år: 2008

Inlägg av evantica »

Agalychnis Callidryas fantastiskt vackra!!!
morbidious

Inlägg av morbidious »

tackar!
Vad jag kan läsa mig till, borde leucomelas och callidryas kunna finnas i samma områden rent geografiskt.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

A. Callidryas är extremt hungriga och äter stora byten. Större än ex. pumilio, peruanska småarter mm. Fullvuxna syrsor och halvstora gräshoppor var inga problem för dem.

Jag har sett/hört dem i samma områden som ex. fulgurita, minuta, floatator, vittatus, atelopus limosus.

Jag har själv haft dem men skulle bara våga köra dem tillsammans med vuxna djur av större arter som ex. Tinctorius, auratus, lecuomelas. Annars är risken att någon blir uppäten. A. callidryas blir ganska stora.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"