Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

nytt projekt

Presentera ditt terrarium här!
Kimmeh
Började med grodor år: 2008

nytt projekt

Inlägg av Kimmeh »

Började dra igång lite igår och idag med det nya terrariet, som sagt så kommer det användas till ett skolprojekt där vi helt enkelt ska skapa en regnskogsbiotop som ska vara så självförsörjande som möjligt. Vi ska endast tillföra el och vatten (+ material till komposten)

Kort sagt, det ska sköta sig själv så mycket som bara möjligt.

Ni kan se i terrariet att ena hörnet är avdelat med xaxim, där kommer komposten ligga. Den kan man komma åt uppifrån. Det fungerar som en fristad för microfaunan, där kan de reproducera sig själva utan risk att grodorna kommer åt dom. För att förhindra CO2 förgiftning i botten av komposten har vi installerat en luftpump som går ner i lecakulorna.

Microfauna jag har att lägga i komposten hittills: Hoppstjärtar och tropiska gråsuggor. (Möjligen odla flugor mha smet i en filmburk som fylls på vid behov?). Råd på annan microfauna som skulle kunna passa in vore bra :)

Vi kommer också försöka uppskatta hur stor del av terrariet som behöver bestå av kompost för att försörja en viss population. Med andra ord, hur mycket kompost/groda.

Vi kommer antagligen också lägga in en calciumrik lera som microfaunan kommer krypa i, vi vill att detta ska ersätta vitamin pulvret vi vanligen använder. Hmm, aja ni förstår antagligen grundidén.

Har ni några synpunkter eller tips så är det välkommet, projektet ska egentligen vara klart nästa år så det finns gott om tid att ändra och göra om :D

Lite bilder:
Bild
Bild
det regnar ;p
Bild
Från sidan.
Bild
Front
Bild
Vrisea splendes :)

Som sagt inte klart än, mer växter och annat kul! :D Några förslag på roliga växter?

Mvh Kim :)
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Re: nytt projekt

Inlägg av PittoresktMangel »

Ser great ut.
Jag får komma över och kolla på kalaset på riktigt någon dag. :)
Grodor och huggormar
evantica

Inlägg av evantica »

det här med "självförsörjande" låter spännande, kul projekt. lycka till!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Låter som ett kul projekt!

Ps
Du är väl medveten om att många epifytiska växter såsom orkidéer inte alls gillar högt pH så du kan få problem med en del växter i en sådan setup.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

PittoresktMangel skrev:Ser great ut.
Jag får komma över och kolla på kalaset på riktigt någon dag. :)
Du kommer väl ändå plocka upp nåt nytt djur i stockholm snart xP det är bara att komma förbi då när du har tid! :D
Pny skrev:Låter som ett kul projekt!

Ps
Du är väl medveten om att många epifytiska växter såsom orkidéer inte alls gillar högt pH så du kan få problem med en del växter i en sådan setup.
Nej det visste jag inte :o Jag har inte tänkt alls på pH än, Är det komposten då som gör pH't högt? Kommer macrofaunan/grodorna påverkas av detta?
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Kimmeh skrev:Nej det visste jag inte :o Jag har inte tänkt alls på pH än, Är det komposten då som gör pH't högt? Kommer macrofaunan/grodorna påverkas av detta?
Kalkhaltig lera kommer att innebära högt pH. Många som håller orkidéer använder osmosvatten (alltså avkalkat vatten) för att orkidéerna skall må bättre...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

Jaha ok då förstår jag, bra att jag har tillgång till osmosvatten då :)

För övrigt så slängde jag inte lite hoppisar idag, 2 olika sorter, får se ifall dom tar sig :)
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Kimmeh skrev:Jaha ok då förstår jag, bra att jag har tillgång till osmosvatten då :)
Det kommer inte hjälpa ett skvatt om du använder "kalciumrik lera" om du skriver ovan... ;)
Mats

Inlägg av Mats »

Kör man epifyter borde det inte påverka lika mycket.

I mitt vivarium har jag kommit fram till att det är bättre om orchideerna bara duschas, dvs inte har kontakt med vattnet som rinner i de båda bäckarna. Men då har jag förstås nästan bara epifyter.

Dock måste sägas att paphilopediumen och ludisiorna inte bryr sig det minsta. De växer rakt i lecan.

Låter skoj som skolprojekt :) Ungarna gillar det säkert.

Mats

1.2 Dendrobates tinctorius 'Citronella'
1.2 Epipedobates anthonyi
3.0 Phyllobates vittatus
1.2 Ranitomeya ventrimaculata
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Det är väl bara att montera ev. epifyter på kork, bakgrunden, etc. så att de inte kommer i kontakt med leran. Jag har själv en Phalaenopsis (inte optimal för terrarier, jag vet, men den var väldigt billig p.g.a. att den var i risigt skick när jag köpte den) monterad på en korkbit, den trivs bra i mitt terrarium.

Jag har f.ö. fått Fittonia att växa bra i kalkhaltig lera, dock är det en fördel om det finns ett dräneringslager som den kan skicka ner rötterna till (min ser frodigare ut efter att den nått ner med rötterna till dräneringen).

För jämförelse så mätte jag precis pH på min lera, jag fick det till 6,8 (dock är jag inte säker på om mitt billiga destillerade vatten är lämpligt som vätska för sådana mätningar).

RED; enligt Matt Mirabello på dendroboard.com så kommer tillsatt kalk att höja pH-värdet på leran tillfälligt men nedbrytning av organiskt material kommer att ge sänka värdet efter en tid, några veckor om jag fattat det rätt. Mitt lerrecept innehåller f.ö. dylika organiska komponenter. Dock är det viktigt att inte ta för mycket kalk, det kan skapa andra problem också.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"