Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ruttnar kork?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Grodan Boll

Ruttnar kork?

Inlägg av Grodan Boll »

Hej, jag är ny här och har aldrig haft grodor förut. Däremot har jag en hel del växtakvarier och odlar bla killis.
Har länge fascinerats av grodor och framför allt de regnskogsliknande terrarier jag sett och slog nu äntligen till på ett litet terrarie (B40,H50,D30) och har införskaffat en rejäl hög med rötter och bark från Akvarielagret i Stockholm.
Hade tänkt göra som jag sett tips om och använda fogskum/akvariesilikon/torv för att bygga upp bakgrund och sidor samt ha en liten vattendel främst för att ha en "vattenreservoar" för pumpen som skall driva vattenfallet.
När jag nu står och pusslar med inredningen slår det mig att den bästa biten för att bygga upp en liten "vägg" för att separera land och vattendel råkar vara just en bit bark. Antar att det är kork för vad skulle annars en akvariebutik sälja?
Jag har aldrig använt kork i mina akvarier och är lite orolig för att det kommer mjukna/ruttna i ständig kontakt med vatten. Bör jag använda en rot istället?

Visserligen är det långt till jag kommer till stadiet där jag kan börja plantera växter, men ändå... Vad jag förstått så bör jag hålla mig till de mindre sorterna. Endel växter kan jag nog plocka från mina kar, men de "landlevande" är ett främmande kapitel för mig. Tips på vilka sorter jag kan använda emottages tacksamt.

Hälsningar från Grodan Boll :mrgreen:
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Ruttnar kork?

Inlägg av LarsÖ »

Grodan Boll skrev: Jag har aldrig använt kork i mina akvarier och är lite orolig för att det kommer mjukna/ruttna i ständig kontakt med vatten. Bör jag använda en rot istället?

Visserligen är det långt till jag kommer till stadiet där jag kan börja plantera växter, men ändå... Vad jag förstått så bör jag hålla mig till de mindre sorterna. Endel växter kan jag nog plocka från mina kar, men de "landlevande" är ett främmande kapitel för mig. Tips på vilka sorter jag kan använda emottages tacksamt.
Höjden på din burk är nog OK, men för övrigt är den nog i minsta laget. Den kommer fort att växa full, med andra ord, förutsatt att du har tillräcklig belysning. Många av de växter som säljs i akvariesammanhang är ju numera egentligen landväxter (java-mossa och vissa ormbunkar tex, men även andra). Allt beror på mängd och kvalitet på ljuset (och temperaturen). Det enkla svaret är att plantera med allt du kan hitta, så kommer det att visa sig vilka som klarar sig. Om du besöker någon gammal frogger så brukar kulturen här vara att du får skott av alla växter du vill ha.
Välkommen till pilgiftsterraristerna!
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Grodan Boll

Inlägg av Grodan Boll »

Tack för snabbt svar Lars. Jo, jag misstänkte nog att terrariet är väl litet, och precis som med akvarier är det knepigare att hitta lämpliga växter. Jag får väl prova mig fram. Även om jag längtar till den dag jag kan bjuda in några grodor i våningen, så har jag inte bråttom. Hade ändå tänkt låta terrariet "växa till sig" innan jag köper några grodor, för att blotta eventuella "brister".

Ingen som har ett svar angående barken/kork i vatten?

/Grodan Boll
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Grodan Boll skrev: Ingen som har ett svar angående barken/kork i vatten?
Förlåt. Glömde.
Kork klarar sig rätt länge mot vatten. Det är ju en Korkeks-produkt, och ruttnar mycket långsamt. 10-20 år kan du räkna med.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Grodan Boll skrev:När jag nu står och pusslar med inredningen slår det mig att den bästa biten för att bygga upp en liten "vägg" för att separera land och vattendel råkar vara just en bit bark. Antar att det är kork för vad skulle annars en akvariebutik sälja?
När du skriver "en bit bark" antar jag att det är en bit naturbark. Som LarsÖ skriver så håller den nog i många år men frågan är hur vattentät den är. Det har kanske ingen betydelse om det läcker lite, beroende på hur du tänkt dig hela bygget, men räkna inte med att den är vattentät.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"