Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hoppstjärtar - hur gör du?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1997
Har gett tack: 79 gånger
Har fått tack: 143 gånger

Re: Hoppstjärtar - hur gör du?

Inlägg av tropfrog »

Bosse66 skrev: 19 sep 2025, 00:23 Är ny på detta, var hittar man hoppstjärtar för att starta en kultur?
Oftast ifrån andra personer innom hobbyn. Via köp och sälj här och på terrariedjur. Via någon av mässorna i Sverige eller groddagen.

I Tyskland finns det wbshopar som erbjuder dem, men bättre att söka lokalt i min mening.

Mvh
Magnus
Bosse66
Började med grodor år: 2025
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av Bosse66 »

Tack för info, ska köpa svenskt. Behöver man ha en odling utanför vivariumet ?
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 328 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Hoppstjärtar är oumbärligt foder till vissa arters ungar. Men även vuxna grodor älskar att äta dem. Så jag håller alltid hoppstjärtar för att mata grodorna med.
/ Johan
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Jolo skrev: 21 sep 2025, 14:40 Hoppstjärtar är oumbärligt foder till vissa arters ungar. Men även vuxna grodor älskar att äta dem. Så jag håller alltid hoppstjärtar för att mata grodorna med.
Samma här. Matar 2 ggr i veckan med olika arter av hoppisar, och däremellan med bananflugor och bladlöss. Hoppisar är den bästa maten som vi utan problem kan odla och när man har hittat sitt sätt blir det en väldigt tillförlitlig produktion. Bifogar en dagsfärsk bild från en av mina kulturer som är många månader gammal och som jag matar ifrån 2 ggr i veckan, precis om alla andra. Det här är vad den har producerat sedan senaste matningen i söndags.
Bilagor
IMG_0412.jpg
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"