Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nytt spännande bygge

Presentera ditt terrarium här!
AlfredE
Började med grodor år: 2024
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 2 gånger

Nytt spännande bygge

Inlägg av AlfredE »

Halloj!

Jag är rätt ny i grodhobbyn men efter att ha stött på dem i de vilda blev jag inbiten direkt och har på sistone övergott mer och mer från akvaristiken till vivarium.

Nyligen bestämde jag mig för att satsa på stort och beställde en aluställning som kan hålla 4 st exo terra 60x45x60 som ska sättas igång lite pö om pö. Men innan invånare kan flytta in så vill jag såklart säkerställa mig att inga terrarium kan flyga ner och vänder mig därav till er på forumet om någon har bra ideer på material till skivor (max 12mm tjocka) som kan förhindra att eventuella till-puttningar leder till katastrof. Dessa behöver inte vara speciellt bärande då viken helt kan hållas av aluminiumbalkarna. Tänker egentligen att vattnet i dräneringslagert kommer räcka för att tynga ner burkarna men lika bra att vara på säkra sidan.

Bifogar lite bilder och ritningar för den som är intresserad:

Ställningens ritningar
IMG_3115.JPEG
IMG_3116.JPEG
Ställning från olika vinklar, har beställt skjutluckor
IMG_3157.JPEG
IMG_3156.JPEG
Smygg-titt på det första terrariet (dräneringslagert kommer att utökas)
IMG_3185.JPEG
Alla tankar och tips är varmt välkommna!
AlfredE
Började med grodor år: 2024
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 2 gånger

Uppdatering 2025-04-12

Inlägg av AlfredE »

Halloj!

Nu kommer jag med lite uppdateringar på hur det har gått med terrariumen.

Har beställt lite växter och nu tycker jag att det börjar likna något! Kommer givetvis ta ett tag för dem att växa in, speciellt då jag valde att köpa en hel del pytte-växter i tissue culture fån ett småskaligt svenskt företag. Är riktigt taggad på att se dem börja växa, i synnerhet min A. luxurians och A. warocqueanum.

Kan dock inte klaga på storleken för bromelierna som kom idag! Importerade några riktigt fina Neoregelia från ett Tyskt företag, som jag tyvärrr inte riktigt kan rekommendera då det blev en hel klydd med priserna. Men men, de är riktigt fina som sagt!

Paludariumet till vänster
Vänster.JPEG
Paludariumet till höger
Höger.JPEG
Lägre hyllplanet av ställningen
IMG_3216.JPEG
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"