Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
min första "burk"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: min första "burk"
Om du skall ha frigående djur så har jag ett förslag och det är att köra en Madagaskarliknande variant där du har Kameleonter i träden och mantellor på marken. Leguaner är fina och om jag fick föreslå skulle det bli ngn småväxt varanart som inte river ner allt, som en stor leguan gör. Kameleonter river heller inte ner något utan funkar bra i fint inredda miljöer. Vill du göra det enkelt för dig så skaffa levandefödare - exv. C. jacksonii. Vill du ha varaner så kör på V. glauerti - en oerhört fin art som inte alls blir stor och som lever på insekter.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
evantica
- Började med grodor år: 2008
Hej & tack för synpunkter!!! Uppskattas verkligen. först & främst "Ang. köpa VF vs. odlat: Fanns/ Finns inte så många i detta land som lyckats Odla Heckel (Vid det tilfället det begav sig!) Tyckeer generellt sett att VF är trevligare än alla dessa färgvarianter på Diskus. Annars förespråkar jag odlade djur!
nån frågade:
du gör dammen eller vattendelen klassiskt rektangulär, som ett akvarium. Varför gör du den inte mer oregelbunden, som en damm eller vattendrag? 1. Beror mestadels på plats bristen. kommer att klä in kant med typ Ölandssten el likn. tror den kommer bli trevlig & smälta in i miljön
Skall du ha stigar, klinklat golv eller hur skall det bli? Om du tänker köra djungel är en mjukare och mer naturlig form av ditt vatten kanske att föredra? 2. tanken är att ha Klinkat golv
Hur tänker du kring fukt/ventilation/isolering? 3. de delar som byggts med trä är impreg, andra utsatta ställen får jag klä in. vent. får väl öppna upp dörrarna & vädra typ....he...he. nån form av fläktsystem tror jag, men det är stort utrymme så ser inga problem. rubbet är/ kommer bli isolerat = tätt
Hur funderar du kring regn/dimma? Vilka system? Egenbyggda eller något redan existerande? 4. tänker koppla in sprinkler system på de beväxta delarna i huset, ngt. redan existerande system. ang. vattenkval. ev. filtrerat regnvatten, luftat i tunna med torv typ. inte en chans att köra osmosvatten!
Vilken typ av substrat skall du ha och kommer du att dränera - hur?5.lämplig jord för tilltänkta växter
Hur tänkerdu kring vattenrening? (var skall du ha filtret/sumpen?)6. se ovan. filter till dammen? utanför!
Tänker du ha grodor i denna mijö och i så fall, med vilken typ av foder och hur tänker du introducera den?7. nej. i terrarie!
Du skriver att du skall ha en O. ferrari, vilket i sig är ett bra val om du skall ha arrowana, men jag blir nyfiken på vad du tänker ha tillsammans med den? 8. ensam!
Belysningen, blir det mh eller hur tänker du? Vilka färgtemperaturer och hur mkt tänker du köra?9. jag har mkt. fönster i byggnaden fr. öst till väst, men även Metalhalogen ett par stycken ev. fler om det skulle behövas. Mkt. frågor, & har svarat vad/ hur det känns för dagen. fler tips emmotages tacksamt! ngn. frågade om fåglar...hm... nån sydamerikan tror jag, cotingas, tukan kanske? ( se bild) Min fd. R. Tucanus, sitter idag på känt tropikhus! nej antagligen någon liten trevlig honungsätare av. ngn. art
nån frågade:
du gör dammen eller vattendelen klassiskt rektangulär, som ett akvarium. Varför gör du den inte mer oregelbunden, som en damm eller vattendrag? 1. Beror mestadels på plats bristen. kommer att klä in kant med typ Ölandssten el likn. tror den kommer bli trevlig & smälta in i miljön
Skall du ha stigar, klinklat golv eller hur skall det bli? Om du tänker köra djungel är en mjukare och mer naturlig form av ditt vatten kanske att föredra? 2. tanken är att ha Klinkat golv
Hur tänker du kring fukt/ventilation/isolering? 3. de delar som byggts med trä är impreg, andra utsatta ställen får jag klä in. vent. får väl öppna upp dörrarna & vädra typ....he...he. nån form av fläktsystem tror jag, men det är stort utrymme så ser inga problem. rubbet är/ kommer bli isolerat = tätt
Hur funderar du kring regn/dimma? Vilka system? Egenbyggda eller något redan existerande? 4. tänker koppla in sprinkler system på de beväxta delarna i huset, ngt. redan existerande system. ang. vattenkval. ev. filtrerat regnvatten, luftat i tunna med torv typ. inte en chans att köra osmosvatten!
Vilken typ av substrat skall du ha och kommer du att dränera - hur?5.lämplig jord för tilltänkta växter
Hur tänkerdu kring vattenrening? (var skall du ha filtret/sumpen?)6. se ovan. filter till dammen? utanför!
Tänker du ha grodor i denna mijö och i så fall, med vilken typ av foder och hur tänker du introducera den?7. nej. i terrarie!
Du skriver att du skall ha en O. ferrari, vilket i sig är ett bra val om du skall ha arrowana, men jag blir nyfiken på vad du tänker ha tillsammans med den? 8. ensam!
Belysningen, blir det mh eller hur tänker du? Vilka färgtemperaturer och hur mkt tänker du köra?9. jag har mkt. fönster i byggnaden fr. öst till väst, men även Metalhalogen ett par stycken ev. fler om det skulle behövas. Mkt. frågor, & har svarat vad/ hur det känns för dagen. fler tips emmotages tacksamt! ngn. frågade om fåglar...hm... nån sydamerikan tror jag, cotingas, tukan kanske? ( se bild) Min fd. R. Tucanus, sitter idag på känt tropikhus! nej antagligen någon liten trevlig honungsätare av. ngn. art
- Bilagor
-
- tukan min.gif (26.5 KiB) Visad 5317 gånger
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
FANTASTISKT att du nämner honungssugare!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Du verkar ha ett öppet sinne när det gäller planeringen av detta projekt, det gillar jag, då blir det så mycket roligare att läsa hur det EGENTLIGEN blev.....
MERA!!!!!!!
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
evantica
hulteke, du nämner V. glauerti... erfarenheten säjer att det är svårt att skaffa Austr. djur?! har du tips på var kanske? mkt. trevlig Varan dock! Har bestämt för mig att det finns en "Smaragdvaran" el. likn. namn?! vackert grönfärgad, vad är detta för ngn. nån'?
-
tummen
Ser bra utevantica skrev:har börjat klä in min djungelhydda (he...he) vad tycks...
Hur hinner du så mycket? Ledig eller jobbar du skift?
Thomas
-
evantica
jobbar typ halva dagar... som "egen" skönt nu i värmen! men det lär bli längre dgr. framöver (hoppas jag
)
-
tummen
Egen firma alltså, inom byggbranschen då eller?evantica skrev:jobbar typ halva dagar... som "egen" skönt nu i värmen! men det lär bli längre dgr. framöver (hoppas jag)
Thomas
-
evantica
Är svetsare i grunden, men snickrar en heldel nu i jobbet, tror nog min proffession heter "Levnadskonstnär".
bifogar bild. R.Vittelinius (skårnäbbad Tukan?!)hemma hos mig för en del år sen. har haft 3 olika arter av dessa fantastiksa gynnare (mångfärgad, skårnäbbad & R.Tucanus ( vet ej det sv. namnet) hade också vitörad silkesapa, på den tiden. men jobb & såvidare gjorde att jag gav upp dem tyvärr. men nu är läget att annat (bättre!)
bifogar bild. R.Vittelinius (skårnäbbad Tukan?!)hemma hos mig för en del år sen. har haft 3 olika arter av dessa fantastiksa gynnare (mångfärgad, skårnäbbad & R.Tucanus ( vet ej det sv. namnet) hade också vitörad silkesapa, på den tiden. men jobb & såvidare gjorde att jag gav upp dem tyvärr. men nu är läget att annat (bättre!)