Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

A propås Tetramorium...NU MED WOOHOO!

Frågor och diskussioner om föda och foder.
gufimuse
Började med grodor år: 2008

Re: A propås Tetramorium...NU MED WOOHOO!

Inlägg av gufimuse »

Tusan vad inspirerande! JAG VILL OCKSÅ HA MYROR!!!

Något som vet någon art här i Dalarna som grodorna äter? Annars får jag väl helt enkelt bege mig neråt i landet på en liten herp/myrfångarresa..

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

gufimuse skrev:Tusan vad inspirerande! JAG VILL OCKSÅ HA MYROR!!!

Något som vet någon art här i Dalarna som grodorna äter? Annars får jag väl helt enkelt bege mig neråt i landet på en liten herp/myrfångarresa..

/Jonny
Myror är inte lika kul som grodor - men nästan!
I Dalarna finns det inte mycket att välja på. Leptothorax finns, t ex i gamla stubbar, och att fånga några tiotal att mata med är inte svårt. Man får lätt tag i drottningar också genom att bryta bort bark. Men samhällena är nästan alltid så små (individfattiga) att det aldrig blir lika givande som med Tetramorium. Om man har storkäftade grodor, såsom P. terribilis eller bicolor kan man mata med Myrmica (den där rödbruna pissmyran som sticks så grymt).
Lycka till!

/Lars
PS (Man kanske måste låsa in sina lokaluppgifter i kassaskåpet om intresset för myror tar fart...)
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

Jag har skrivit lite till Myrstaden, se vad de svarar och om de kan ge tips på ställen att hämta/köpa/plocka samt andra tips
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

För er andra:
Länk pluss information
Köpa myran:
http://www.antstore.net/shop/product_in ... pitum.html
Hej och välkommen till Myrstaden Wink! En koloni av dessa myror går att köpa på Antstore.

Jag vet inte hur lätt det är att få tag på dem annars, tyvärr. Den kolonin som ligger uppe på Antstore är dock bara en drottning och 1-3 arbetare. Det tar lång tid att bygga upp en koloni, så det kanske kan bli svårt att hela tiden försvaga kolonin genom att mata grodorna med myrorna, och samtidigt försöka få den att växa.

På Antstore beskrivs Tetramorium Caespitum som en nybörjar-myra, så genom att läsa lite där samt här på forumet/hemsidan så borde det inte vara så svårt, faktiskt. Kom dock ihåg att denna myrart gillar sand och sten blandat med ett ganska torrt och varmt klimat. Viktigt dock är att det inte är för torrt, då kan det bli svårt för dem att bygga gångar och kammare utan att de rasar in.
name: Tetramorium caespitum
homeland: middle Europe (warm localities)
caste: monogyn
appearence of the queen: black, brown.
appearence of the workers: gleaming black, less than Lasius niger
nest building: small mounds
nutrition: corn, versatile, insects (e.g. death one, which you can took on your own), honeywater
temperature: loved warm and dry ans sonny biotope, keeps hibernation
air humigity: moderate climate
number of basins: one basin is adequate
dimension of the basin: little basin 30x20x20
soil conditions: stony, loamy
planting: not nessecary
accessories: lustre
level: for beginners
hazard class: 1
specifics: agressiv
quantity: one fertilized queen with workers (see selection); brood (depending on the season and development)
Är Varnad Nybörjare
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Följetongen fortsätter. Två bilder av min uppställning.
På första bilden ser man fångstburken överst, och slangar som leder ner till formicariet. Själva myrboet är täckt med en svart pappskiva för att dom ska ha mörkt. Fångstburken är kraftigt belyst för att dom ska flytta ner ägg o larver till boet. Drottningen drog dom ju ner i går.
L0917 333.jpg
Bild 2. Jag viker här undan pappskivan för att visa själva boet. När myrorna har flyttat ner allt ska jag frikoppla från burken. Då är det dags för bilder av själva boet.
Bilagor
L0917 336.jpg
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
gufimuse

Inlägg av gufimuse »

quote="LarsÖ"]Myror är inte lika kul som grodor - men nästan!
I Dalarna finns det inte mycket att välja på. Leptothorax finns, t ex i gamla stubbar, och att fånga några tiotal att mata med är inte svårt. Man får lätt tag i drottningar också genom att bryta bort bark. Men samhällena är nästan alltid så små (individfattiga) att det aldrig blir lika givande som med Tetramorium. Om man har storkäftade grodor, såsom P. terribilis eller bicolor kan man mata med Myrmica (den där rödbruna pissmyran som sticks så grymt).
Lycka till!

/Lars
PS (Man kanske måste låsa in sina lokaluppgifter i kassaskåpet om intresset för myror tar fart...)[/quote]

Det är kul med djur, nästan oavsett :P Haha nejdå, men det vore kul att ge grodorna myror. Har du något ytterligare tips på var man kan hitta Leptothorax? I vilken typ av terräng, eller finns dom i alla typer av terräng? Jag ska läsa på lite själv också.

Tack förresten! Tusen tack!

Redigerar

Googlade lite på Leptothorax och det visade sig att det finns ett antal arter av dessa s.k. Smamlyror i vårat avlånga land.

Min fråga till dig Lars, duger alla av dom som foder till pilgiftsgrodor? Eller bör jag leta efter någon specifik art?

/Jonny
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

gufimuse skrev:Har du något ytterligare tips på var man kan hitta Leptothorax? I vilken typ av terräng, eller finns dom i alla typer av terräng? Jag ska läsa på lite själv också.

Googlade lite på Leptothorax och det visade sig att det finns ett antal arter av dessa s.k. Smamlyror i vårat avlånga land.

Min fråga till dig Lars, duger alla av dom som foder till pilgiftsgrodor? Eller bör jag leta efter någon specifik art?

/Jonny
Ja det finns flera Leptothoraxarter. Några tillhör våa absolut minsta myror. Samhällena brukar också vara väldigt små. Man har hittat samhällen i snäckskal, i tomma patronhylsor osv. En art som jag regelbundet hittar under stenflisor på en solig bergssida brukar jag dra hem och lägga in till mina minsta grodor. Men den som är lämpligast (och som är lättast att hitta) är nog den som heter Leptothorax acervorum (om den inte bytt namn sedan jag lärde mig den). Den finner jag oftast i torra stubbar när jag bryter loss barken. Den kan också anlägga samhällen i mossa, och lite varstans. Stora samhällen (dvs gamla) brukar ofta ha en rövarmyra (Harpagoxenus) i sig. Hittar man sådana bör man nog ägna sig lite åt myr-observationer, för det är kul saker som pågår.
Alla dessa är smal-myror och har gadd. Alla (så vitt jag har kunnat prova) äts med förtjusning av grodorna.
Men trädgårdsmyror (svarta eller gula) är det ingen ide att prova med.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
gufimuse

Inlägg av gufimuse »

Finemang! Då ska jag ut i skogen så fort våren har tagit ordentlig fart. Grodor och mindre vattensalamander har jag sett, men myrorna är det ingen riktig fart på ännu.

Tack än en gång för informationen Lars.

/Jonny
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Jättekul att du fått med en drottning Lars!!
Hoppas det fungerar nu.
Jag har för mig att de äter något slags svamhyfer. Vet inte riktigt var jag har läst det, men det kanske inte är det enda de äter i alla fall.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Simon skrev: Jag har för mig att de äter något slags svamhyfer. Vet inte riktigt var jag har läst det, men det kanske inte är det enda de äter i alla fall.
Det är just det. Många myror har ju svampar som dom odlar på substrat som dom fixar till. Tetramorium har dessutom en stor (STOR!) rotbladlus som dom sköter om (och som jag tror inte finns annat än i dessa samhållen. Men då måste man ha någon växt vars rot lössen kan sitta på, och det är sagolikt svårt att ordna. Så, tills det dyker upp mer forskning så får dom här honungsvatten och som proteintillskott daggmaskbitar. Båda delarna sätter dom i sig med förtjusning, men om det är det enda dom behöver kan man ju inte veta...
Jag väntar på att få se bevis på att det läggs ägg...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"