Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
LarsH Terrarium!
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
LarsH Terrarium!
Detta har jag gjort av bara IKEA-prylar och ett 50x50x50 cm terrarium:
Lite front:
Det som inte syns på bildern ( är kanske mycket ), men särskilt en LED list med 10 st blå lysdioder, som lyser då T5:orna är släkta dagtid. Ger en härligt trollsk belyning.
Nu återstår nog bara att installera regnsystemet, och en motor för att fjärrstyra locket med belysningen. Någon som har en ide på vart jag hittar en lämplig motor, som alltså hellst går att fjärrstyra?
Undrande Lars
Nu återstår nog bara att installera regnsystemet, och en motor för att fjärrstyra locket med belysningen. Någon som har en ide på vart jag hittar en lämplig motor, som alltså hellst går att fjärrstyra?
Undrande Lars
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: LarsH Terrarium!
Kul idé. Vad säger grodorna, sjunger de hela natten?LarsH skrev:Det som inte syns på bildern ( är kanske mycket ), men särskilt en LED list med 10 st blå lysdioder, som lyser då T5:orna är släkta dagtid. Ger en härligt trollsk belyning.
"motor för att fjärrstyra locket", detta får du nog förklara lite.LarsH skrev:Nu återstår nog bara att installera regnsystemet, och en motor för att fjärrstyra locket med belysningen. Någon som har en ide på vart jag hittar en lämplig motor, som alltså hellst går att fjärrstyra?
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- LarsH
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Jag har tinitus, så jag hör inte om dom sjunger varken i starkt ljus, diodljus eller mörker. Sorry!!!
På toppen av möbeln har jag ett lock. I bakkant sitter det fast med gångjärn. I själva locket sitter belysningen.
Jag vill med hjälp av en motor kunna öppna locket när jag ska mata, pyssla, dona, istället som nu ha en träklump som jag sätter mellan terrarium och lock. Hellst ska motorn fjärrstyras enligt modell hur man styr kanalvalet på TV'n. Nästan lika bra är det att ha en dubbelbrytare på möbeln, med vilken jag kan styra öppning/stängning av locket. Måste väl vara en kugghjulsmotor som går sakta/sakta, kanske...............
På toppen av möbeln har jag ett lock. I bakkant sitter det fast med gångjärn. I själva locket sitter belysningen.
Jag vill med hjälp av en motor kunna öppna locket när jag ska mata, pyssla, dona, istället som nu ha en träklump som jag sätter mellan terrarium och lock. Hellst ska motorn fjärrstyras enligt modell hur man styr kanalvalet på TV'n. Nästan lika bra är det att ha en dubbelbrytare på möbeln, med vilken jag kan styra öppning/stängning av locket. Måste väl vara en kugghjulsmotor som går sakta/sakta, kanske...............
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
En skrotad fönsterhiss från en bil, kanske?
/Lars
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Efter att ha sett det där terrariet "live" kan jag bara säga att t.o.m. de här snygga bilderna inte gör det rättvisa!
Lars, vad hette den där växten jag fick en bit av? Den lite större mörkgröna med lätt krusade blad som du har i främre vänstra delen?
Lars, vad hette den där växten jag fick en bit av? Den lite större mörkgröna med lätt krusade blad som du har i främre vänstra delen?
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
Anubias coffeefolia?tony skrev:Lars, vad hette den där växten jag fick en bit av? Den lite större mörkgröna med lätt krusade blad som du har i främre vänstra delen?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Såklart! Jag har hanterat fler Anubias barteri i mina dagar än jag kan minnas, men detta är min första "Coffeefolia", det var därför jag inte kände igen den.
Pinsamt av mig...
Snygg bild förresten, Pny! Bra att du lagt den på en wiki! Först tänkte jag spontant "jäklar, vilken snygg bild" sen "den ser bekant ut..." sen såg jag texten i hörnet...

Pinsamt av mig...
Snygg bild förresten, Pny! Bra att du lagt den på en wiki! Först tänkte jag spontant "jäklar, vilken snygg bild" sen "den ser bekant ut..." sen såg jag texten i hörnet...
Tony
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
Lite OT, men det är jag som driver akvariewikin...tony skrev:Snygg bild förresten, Pny! Bra att du lagt den på en wiki! Först tänkte jag spontant "jäklar, vilken snygg bild" sen "den ser bekant ut..." sen såg jag texten i hörnet...
Kul att veta: Bilden på wikin är på det exemplar som står i Lars terrarium så det är samma planta som du har sticklingar ifrån...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.