Simon skrev:/.../Den är epifytisk i alla fall, men kan ha en hel del mossa runt rötterna.
Då får jag tacka för tipset och ta bort kruka och substrat!
Hejsan.
Du kan använda krukan, men blanda vitmossa med lecakulor eller liknande istället för jord. Jag tror det är Hydnophytum formicarum och inte Myrmecodia sp. som jag skrev förut. Här är en bild. http://site.voila.fr/MagicChris/Antplan ... icarum.htm
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Jag får försöka ordna till det! Eller så fäster jag den på xaximgren. Tack för tipset!
Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________ Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023) Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Nu händer det grejor. Dels har jag fått hem lite pryttlar, dels har jag stött på patrull. Lått oss börja i nämnd ordning.
Pryttlar
Terrarium-fläktar
Detta är ett kit bestående av … ja, jag har inte öppnat än, men två fläktar, strömförsörjning samt styrning, då dessa små rackare går i gång vid för hög temperatur.
I kitet ingår två fläktar men kan för de stora installationerna kompletteras med ytterligare två till totalt fyra fläktar!
Xaxim gren
De har två tjocklekar på dessa grenar, 5 resp 10cm tjocka men båda i längden 50cm. Dessa är fina om man vill montera div. växter.
Xaxim board ”naturale”
Detta är en Dicksonia/Xaxim-skiva som är slät på ena sidan, för lätt montage, men konvex på andra. De är inte varandra lika i sin konvexa form utan skapar möjlighet att göra variantion. Problemet med dem är att de är rätt små. 40x20cm. är inte mycket att hänga i granen, om man inte gör terrarier efter dessa skivor. Lucky Reptiles är tillverkare och de har i sitt sortiment sådana plattor ni fick hem som beställde av E.N.T. De är formpressande till en jämntjock siva med en c:a 2cm tjocklek.
Innan jag berättar om vad jag upptäckte när jag limmat in xaximplattorna kanske jag skall berätta att det ena terrariet har blivit av med sina Slime-Line-skivor. Jag fick det inte tätt i ena terrariet. I vanliga fall fyller man ”bara” på med silikon men jag hade ju maskerat silikonfogarna med rikliga mängder fibertorv, vilken inte låter sig silikoneras hur som helst. Att skära rent och göra om var mitt enda seriösa alternativ, eller att helt enkelt använda en annan konstruktion i den ena burken. Sagt och gjort. Jag bestämde mig för den vanliga lekakulsvarianten men hade inget Lars-Österdahlskt glas-v liggandes så det fick bli lekakulor rätt på glaset.
Patrull
Nu kommer vi till vad jag upptäckte när jag fyllde på med lekakulor efter att ha limmat in min bakgrund. Genomföringen i botten byggde upp emot 50mm. varför jag fick demontera, såga och sätta tillbaka.
Visst ser det ut som en hägring … Detta behövs dock för kraft och inspiration när man inte tycks komma någon vart …
Någon som blir sugen?
Precis vad jag behövde nu, men åter till terrariets problem
Som sagt bygger genomföringen lite för mycket. Det beror på att man skall kunna limma fast ett rör i genomföringen. Dessa fogar tål 16 bar! Därför behövs någon centimeter som anläggningsyta för Tangit-limmet. Tändsticksasken skapar referens då jag ej har tillräckligt tydlig linjal att lägga bredvid …
Här har jag kommit en bit. Jag använder mig av en japansk såg som har klingor på två sidor. Den ger mindre ”grader” än exv. en bågfil.
Voila!
Sen var det dags att plocka fram sin diamantborr för att åter göra en filterkorv, förlåt, filterskumcylinder.
Lekakulor
Tackar Simon för tipset om de små lekakulorna. Det har faktiskt gått åt 16 liter till ett ET-terrarium. Rätt mycket tycker jag. Inhandale mina på Plantagen och de ser ut så här:
Önskar en fortsatt trevlig helg!
______________________________________________________________________________ Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023) Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
PittoresktMangel skrev:Jag tror att det blir riktigt bra.
Man får väl komma över i framtiden, kolla på terrariumen och dricka kaffe?
Det är inte så mycket att titta på, om man jmf med en del av herrarna i SDS men visst är du välkommen! Vore jättekul!
tummen skrev:Kul att se hur det går för dig, även om du just nu verkar vara inne i "gör om och gör rätt"-läget , mer bilder framöver eller?
Vill kort bara uttrycka min djupa längtan efter att du drar igång Tomas. Det skall bli mig ett sant nöje att ge dig små tillrop och tips. Gällande gör om gör rätt är jag lite nyfiken på vad jag gjort som är fel? Upplys mig gärna! Att jag kortar ner genomföringens röranslutningsdel beror på att jag inte vill ha 50mm. vatten stående i botten hela tiden. Det räcker mer än väl med 20... Sov gott för det är dags nu ... Lördag kväll. 22:30. Sängdags. Patetiskt.
tummen skrev:Kul att se hur det går för dig, även om du just nu verkar vara inne i "gör om och gör rätt"-läget , mer bilder framöver eller?
O nej. I den mest bildspäckade tråd av dem alla, tänker jag härmed utlysa kovänding vilket innebär att det är kört. Vill kort bara uttrycka min djupa längtan efter att du drar igång Tomas. Det skall bli mig ett sant nöje att ge dig små tillrop och tips. Gällande gör om gör rätt är jag lite nyfiken på vad jag gjort som är fel? Upplys mig gärna! Att jag kortar ner genomföringens röranslutningsdel beror på att jag inte vill ha 50mm. vatten stående i botten hela tiden. Det räcker mer än väl med 20... Sov gott för det är dags nu ... Lördag kväll. 22:30. Sängdags. Patetiskt.
Ang. "gör om och gör rätt" så kommenterade jag bara det du gjort hittills, fast det i detta fallet mest handlade om en annan lösning än den första....
Visst, jag vill också se mig själv börja någon gång.... /Thomas Tummen Wallén
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jaaa intressant med dem xaximplattorna, är dem dyrare än dem vanliga?
Jag har målat baksidan av terrariet i svart så blir det inget ljusgenomsläpp mellan springorna och man får en helhet av plattorna.
Fick hem 20 xaxim plattor i fredes och 8liter xaximgranulat by the way
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Fick hem 20 xaxim plattor i fredes och 8liter xaximgranulat by the way
Det var inte illa! Pris på det? ENT eller? Dessa kostar 297:-/st. ut i butik. Jag har fått ta hem och testa dem och har ännu inte fått mitt pris men tyvärr landar det nog på 145:-/st. Sjukt! Dessutom är de pressade skivorna mkt lättare att pussla med. Använder man dessutom granulatet att fylla ut med (med lite silikon i botten) syns inte fogarna. Nu kommer jag inte att engagera mig alls för att få bort fogarna då det är en fråga om månader innan man ändå knappast ser något av vare sig bakgrund eller ev. mellanrum.
Önskar er alla i övrigt en skön söndag!