Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
min första "burk"
-
evantica
- Började med grodor år: 2008
min första "burk"
trevligt forum, sätter in 150:- sv. dollars imorgon & blir medlem!
Bild på min första burk...gärna synpunkter, förbättringar , ev. växter osv. Kör sk. dubbelbotten, pump= litet vattenfall. samt värmematta. lampa/amartur är en sk "grislampa till kultingar" undrar vilken sorts lampa som är bra för växter (standar fattning i amarturen)
Bild på min första burk...gärna synpunkter, förbättringar , ev. växter osv. Kör sk. dubbelbotten, pump= litet vattenfall. samt värmematta. lampa/amartur är en sk "grislampa till kultingar" undrar vilken sorts lampa som är bra för växter (standar fattning i amarturen)
-
Thor L
- Tidigare SDS-medlem

Re: min första "burk"
Vilka mått har burken?
Jag använder lysrör och lågenergilampor, det blir för varmt för mina växter annars. Men det beror ju på hur mycket du kör med fläktar också.
Jag använder lysrör och lågenergilampor, det blir för varmt för mina växter annars. Men det beror ju på hur mycket du kör med fläktar också.
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Ser definitivt trevligt ut
.
Är det nyplanterat? Vad har du för bottensubstrat? Växten uppe i högra hörnet, är det en Spansk mossa?
Du får gärna lägga till lite detaljbilder.
Förresten, välkommen till forumet!
Är det nyplanterat? Vad har du för bottensubstrat? Växten uppe i högra hörnet, är det en Spansk mossa?
Du får gärna lägga till lite detaljbilder.
Förresten, välkommen till forumet!
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
Hej och välkommen till forumet.
Jag tycker att du borde köra med en kompakttop från exoterra i stället för grislampan. De är inte särskilt dyra och ger mycket ljus. http://herperschoise.se/belysning.htm
Vad hade du tänkt ha för grodor/djur i terrariumet?
Jag tycker att du borde köra med en kompakttop från exoterra i stället för grislampan. De är inte särskilt dyra och ger mycket ljus. http://herperschoise.se/belysning.htm
Vad hade du tänkt ha för grodor/djur i terrariumet?
Grodor och huggormar
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Hej och välkommen till forumet!
Vad är det för ramp? Glödlampor eller lysrör? Har du några grodor i terrariet?
Vad är det för ramp? Glödlampor eller lysrör? Har du några grodor i terrariet?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej Evantica!
Väldigt roligt att du har hittat hit! Den armatur du använder är av sådan art jag använt till mina stora ödlor (varaner) och köps oftast på Lantmännen/Granngården. Det sitter en keramisk skruvsockel av typen E27 i. Om du skall använda den armaturen, vilket i sig inte är ett problem utfrån något annat perspektiv än att du bara får plats med en enda lampa i, så satsa på ExoTerras ReptiGlo Compact 2.0 26W.
Den ger mycké ljus i förhållande till effekt och i jämförelse med samma fabrikat och 5.0 samt 10.0.
Den finns i flera webbutiker och jag gör det lätt för dig genom att länka till några och jag listar dem efter vad du får betala för denna produkt:
First Reptiles (119:-)
PWSS (133:-)
Herpers Choice (134:-)
och slutligen
CM Tropik (155:-)
Än en gång - varmt välkommen till forumet och i morgon, till föreningen! Jättekul!
Väldigt roligt att du har hittat hit! Den armatur du använder är av sådan art jag använt till mina stora ödlor (varaner) och köps oftast på Lantmännen/Granngården. Det sitter en keramisk skruvsockel av typen E27 i. Om du skall använda den armaturen, vilket i sig inte är ett problem utfrån något annat perspektiv än att du bara får plats med en enda lampa i, så satsa på ExoTerras ReptiGlo Compact 2.0 26W.
Den ger mycké ljus i förhållande till effekt och i jämförelse med samma fabrikat och 5.0 samt 10.0.
Den finns i flera webbutiker och jag gör det lätt för dig genom att länka till några och jag listar dem efter vad du får betala för denna produkt:
First Reptiles (119:-)
PWSS (133:-)
Herpers Choice (134:-)
och slutligen
CM Tropik (155:-)
Än en gång - varmt välkommen till forumet och i morgon, till föreningen! Jättekul!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
evantica
Hej & tack för välommnandet!
ja! spansk mossa/ javamossa= tillandsia (högerhörn!)
Bottensubstrat typ blomjord & leka mix. under detta, leca 3cm ca.
stocken/ lianen i mitten, sitter en orchide (?) 3st "flugätare" div arter. (tyvärr inga namn på dessa heller. men trevliga!) & nån murgröna. fler lämpliga växttips nån?
ang. grodor. Söker lite trevliga Dendrobates ev Phyllobates?! lämplig sort? nån som har till salu kanske? tror jag mejlat "Pny"?!
hur många är lämpligt i min burk?
tycker p.Terribilis verkar/ser mkt. trevlig ut!
tack för lamptipset, ska beställa omg.!
bild tagen under byggnad. bakgrund= BTN framgment
ja! spansk mossa/ javamossa= tillandsia (högerhörn!)
Bottensubstrat typ blomjord & leka mix. under detta, leca 3cm ca.
stocken/ lianen i mitten, sitter en orchide (?) 3st "flugätare" div arter. (tyvärr inga namn på dessa heller. men trevliga!) & nån murgröna. fler lämpliga växttips nån?
ang. grodor. Söker lite trevliga Dendrobates ev Phyllobates?! lämplig sort? nån som har till salu kanske? tror jag mejlat "Pny"?!
hur många är lämpligt i min burk?
tycker p.Terribilis verkar/ser mkt. trevlig ut!
tack för lamptipset, ska beställa omg.!
bild tagen under byggnad. bakgrund= BTN framgment
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

-
evantica
tack pittoreskmangel! Hade en Metallhallogen liggandes 70W (lyser som 300w typ?!) riktigt fint sken. den borde väl täcka upp ljusbehovet hos växterna eller? tänkte man kunde bygga en ställbar ställning (höj & sänkbar) på ett stativ, med tanke på ev vämre den utstrålar?! vad tror ni, synpunkter?
vilken temp bör man hålla till dessa små gynnare dag & resp.natt temp? tacksam för svar
Bild: Metall hallogen
vilken temp bör man hålla till dessa små gynnare dag & resp.natt temp? tacksam för svar
Bild: Metall hallogen
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Ljuset vet jag inget om. Så där uttalar jag mig inte.
Men, temperaturen bör ligga på runt 22-26 grader på dagen och runt 20 på kvällen. Jag skulle försöka hålla mig på 24 grader på dagen.
Hur har du ordnat med ventilationen i taket? Mycket ventilation resulterar lätt i låg luftfuktighet.
Men, temperaturen bör ligga på runt 22-26 grader på dagen och runt 20 på kvällen. Jag skulle försöka hålla mig på 24 grader på dagen.
Hur har du ordnat med ventilationen i taket? Mycket ventilation resulterar lätt i låg luftfuktighet.
Grodor och huggormar