Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Fogger - att dela upp i rörsystem - har du erfarenhet? Se hit! :)
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Fogger - att dela upp i rörsystem - har du erfarenhet? Se hit! :)
Jag använder mig av micro-drip i några av mina burkar. En behållare är placerad en bit ovanför burkarna (=munstyckena). Från ett större vattenförråd pumpar en vanlig akvariepump vatten upp till behållaren. Från den övre behållaren går det en slang (=breddavlopp) tillbaka till den stora vattenbehållaren. Även avloppet från terrarierna mynnar ut i det stora vattenförrådet. Ett par minuters pumpande fyller den övre behållaren, som sedan töms via självtryck och dropp-munstyckena under cirka en halvtimme.
Det fungerar i stort sett OK men kräver lite underhåll. Dels sätts munstyckena lätt igen av skräp, dels blir det ibland ojämnt flöde mellan munstyckena (de sitter "seriekopplade" i en lång rad). Munstyckena längst bort från behållaren går lätt "tomma", men det skulle lätt kunna ordnas med fler parallell-kopplingar.
Det är inte jättedroppar i två timmar men åtminstone mer regnlikt än den vanliga högtrycks-duschen. Om grodorna bryr sig vet jag inte, men kanske?
Det fungerar i stort sett OK men kräver lite underhåll. Dels sätts munstyckena lätt igen av skräp, dels blir det ibland ojämnt flöde mellan munstyckena (de sitter "seriekopplade" i en lång rad). Munstyckena längst bort från behållaren går lätt "tomma", men det skulle lätt kunna ordnas med fler parallell-kopplingar.
Det är inte jättedroppar i två timmar men åtminstone mer regnlikt än den vanliga högtrycks-duschen. Om grodorna bryr sig vet jag inte, men kanske?
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Microdrip är ett produktnamn från Gardena. De har dysor som ger vattenstrålar/droppar. Men men. Vi får se. Denna gång kommer jag ha både cirkulation (hade jag inte förut) men också en ventilation med större maskor i nätet för ökad ventilation. Nåväl. Jag får läsa på mer. 10 liter/m2 är ganska otroligt! En parentes och lite ot - hur mkt regnar det i dina/era burkar? Antal gånger och tidspann vore spännande att höra. Hos mig regnar det totalt 6 minuter fördelat på fem tillfällen. Verkar vara för lite. Får öka när jag har borrade burkar. Nu suger jag ur vattnet som byggs på underifrån ...
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
I mina burkar regnar det 24 timmar (under regntiden 7 dar i veckan). Mitt regnsystem levererar 1-3 liter per timme, beroende på 'fallhöjd'.
Vattnet, som tas från utrymmet under den falska bottnen, förbrukas genom avdunstning på en vecka, och fylls då på med ung 3 liter.
När jag tycker att det kan vara lagom med en liten torrperiod låter jag systemet gå torrt; då levererar regnslangen bara luft, vilket ger en viss ventilations- och vindeffekt.
((Kan man lägga in filmsnuttar här så kan jag visa hur det ser ut...))
/Lars
Vattnet, som tas från utrymmet under den falska bottnen, förbrukas genom avdunstning på en vecka, och fylls då på med ung 3 liter.
När jag tycker att det kan vara lagom med en liten torrperiod låter jag systemet gå torrt; då levererar regnslangen bara luft, vilket ger en viss ventilations- och vindeffekt.
/Lars
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Jag har aldrig upplevt någon dimma i de pilgiftsbiotoper jag besökt i Franska Guyana, Brasilien, Surinam eller Panama. Om jag minns rätt var den högsta belägen ca 600 m.ö.h. (Saul i FG). Den enda dimma jag kan minnas var den jag gick in i när vi kom tillbaka till Kwamalasamutu efter turen till Azureus-lokalen ("Fyra bröders berg" på Sipaliwini-savannen) och hamnade mitt i indianernas byfest och blev bjudna på kasawa-vin/sprit. Och den dimman minns jag inte så tydligt heller faktiskt.RicardH skrev:Den grundläggande frågan som behöver ställas innan man går in i dimman är följande:
- förekommer ens morgondimma eller annan dimma
på de höjder pilgiftsgrodor lever?
Urban, Simon, Fredrik och .. glömmer namn. Förlåt, men ni som varit ute i fält - upplever ni dimma?
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

UrbanV "Den enda dimma jag kan minnas var den jag gick in i när vi kom tillbaka till Kwamalasamutu efter turen till Azureus-lokalen ("Fyra bröders berg" på Sipaliwini-savannen) och hamnade mitt i indianernas byfest och blev bjudna på kasawa-vin/sprit. Och den dimman minns jag inte så tydligt heller faktiskt."
SÅN dimma är inte bra i terrarier. Etylen är direkt farlig för orchideer.
/Lars
SÅN dimma är inte bra i terrarier. Etylen är direkt farlig för orchideer.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Intressant Lars!LarsÖ skrev:I mina burkar regnar det 24 timmar (under regntiden 7 dar i veckan). Mitt regnsystem levererar 1-3 liter per timme, beroende på 'fallhöjd'.
/Lars
Om du vill kan jag/vi hjälpa dig med filmsnuttar. De behöver upp på Youtube först men det går snabbt. Jag har ett konto vi kan använda.
Hur stora är filerna? Kanske går att maila mig?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Det var klargörande Urban! Förde mig ut ur dimman. Tack!UrbanV skrev:Jag har aldrig upplevt någon dimma i de pilgiftsbiotoper jag besökt i Franska Guyana, Brasilien, Surinam eller Panama. Om jag minns rätt var den högsta belägen ca 600 m.ö.h. (Saul i FG). Den enda dimma jag kan minnas var den jag gick in i när vi kom tillbaka till Kwamalasamutu efter turen till Azureus-lokalen ("Fyra bröders berg" på Sipaliwini-savannen) och hamnade mitt i indianernas byfest och blev bjudna på kasawa-vin/sprit. Och den dimman minns jag inte så tydligt heller faktiskt.RicardH skrev:Den grundläggande frågan som behöver ställas innan man går in i dimman är följande:
- förekommer ens morgondimma eller annan dimma
på de höjder pilgiftsgrodor lever?
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Tog en liten sekvens som visar hur det regnar i mitt azureus-terrarium.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Jag bistår ...
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
LarsÖ: anledningen att din youtube-film inte kom upp, var för att du hade inaktiverat BBCode.LarsÖ skrev:Tog en liten sekvens som visar hur det regnar i mitt azureus-terrarium.
Du har antagligen inaktiverat detta i din kontrollpanel. Om du vill ändra kan du göra det i kontrollpanelen.
http://pilgift.se/ucp.php?i=ucp_prefs&mode=post
/Patrik