Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

bygga om terrarier

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
mickelarven
Började med grodor år: 2000

bygga om terrarier

Inlägg av mickelarven »

Tänkte bygga om mina exoterra till falskbottnade terrarium, men tänkte att jag skall limma i endast den lutande bottenskivan och istället för att använda glas i den lodräta delen sätta filtermatta som avdelare. bakom avdelaren tänker jag sätta en pump (som går på timer) som kopplas till 16mm elrör som jag drar upp till överdelen av terrariet, borrar hål i röret för att få ett regn ut över terrariet.

mina tankar med detta är
* slippa borra terrariumerna
* få en större vattendel, för att kunna hålla en jämnare vattenkvalitet till framförallt ynglen
* få ett ordentligt regn istället för att använda dysor som mer ger en dimma, jag tycker mig ha märkt att grodorna blir mycket mer aktiva och parningsbenägna när jag har bråttom och använder trädgårdslangen än när jag använder handsprutan till att duscha terrarierna
* slippa blanda vattnet mellan terrarierna som man får göra om man kör borrat och gemensamt uppsamlingsakvarium under
* kan ha terrarium även i understa raden, istället för att ha uppsamlingsakvarium där

vill gärna höra era funderingar, tankar, tips och ideer om detta
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Re: bygga om terrarier

Inlägg av jsl »

Jag skulle inte använda vatten som filtrerats genom bottenmaterialet mm. Det drar med sig näringsämen och humyssyror som jag inte skulle vilja skulle regna i mina terrarier, dessutom blir vattnet brunt. Jag vill ha helt rent vatten i mitt regn i alla fall.
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Jörgen, varför vill du inte ha näringsämnen och humussyra i regnet. Skadar det djur eller växter?

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Även om jag inte heter Jörgen: Jag resonerar likadant. Varför skulle inte du vilja att dina avföringar regnar på ditt huvud? :) I längden tror jag inte det är särskilt hälsosamt, framför allt eftersom det med tiden koncentreras mer och mer.

Att ett grövre regn skulle vara bra håller jag dock med om. Problemet är bara att man samtidigt behöver se till att terrariet inte blir för blött.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Sen kan man hävda att naturligt regn inte innehåller dessa näringsämnen. Om man vill efterlikna naturen.
/Patrik
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

FrankD skrev:Även om jag inte heter Jörgen: Jag resonerar likadant. Varför skulle inte du vilja att dina avföringar regnar på ditt huvud? :) I längden tror jag inte det är särskilt hälsosamt, framför allt eftersom det med tiden koncentreras mer och mer.

Att ett grövre regn skulle vara bra håller jag dock med om. Problemet är bara att man samtidigt behöver se till att terrariet inte blir för blött.
OK Frank-Jörgen, det var ett mycket tydligt argument.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
mickelarven
Började med grodor år: 2000

Inlägg av mickelarven »

kommer även att ha en ställning med akvarium igång i detta rum, så då får jag tömma terrarierna vid behov och fylla dom med akvarievatten.
får starta nåt enstaka till att börja med så får jag utvärdera det sedan :)
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Eftersom jag har ca 20 års erfarenhet av att ha cirkulerande vatten i mina burkar:
Det funkar utmärkt! Det finns en regel att vatten som rinner (och därmed syrsättes) håller sig rent. Har man torv etc i terrariet så blir det humusbrunt vatten, men det avtar efter ett par vattenbyten.
Det vatten som rinner ner genom trädkronorna i regnskogen blir faktiskt också påverkat av fågelspillning osv, så det är inte destillerat vatten när det når marken.
Cirkulerande vatten gör att man kan ha regnet gående mycket längre än med de kommersiella regnsystemen. Mina regn går 24/7.

Alltså: Kör med cirkulation. Byt vatten var tredje/fjärde månad (om det behövs - det normala är att man bara behöver fylla på nytt eftersom avdunstningen är stor. Men, för att det inte ska bli någon ansamling av ev skadliga ämnen brukar jag alltså byta vatten då o då)

/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Det som vore kul att prova är att låta vatten rinna ut och genom en hydrokultur, som kan suga i sig näring. Några chilis kanske.
/Patrik
Användarvisningsbild
TobiasB
Började med grodor år: 2013
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Inlägg av TobiasB »

LarsÖ skrev:Mina regn går 24/7.
Hur menar du Lars, är det något vattenfall då som tar up vatten från botten, eller är det dysor som konstant sprutar? Spännande att höra hur du löst det :) Så inte allt i terrariet spolas bort liksom :)
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"