Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bra terrariebyggare?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av JMild »

Bilden är från Dendroshop.de gissar jag. Jag är riktigt nöjd med deras burkar (ingen imma och bra kvalitet till bra pris). Kommer köpa fler av dem nästa gång jag ska ner till Hamm tänkte jag.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Sen så är ju fördelen att du kan ha högre botten eller större frontglas när du har luftlisten på insidan liggandes istället för på fronten. Har båda sorterna och även burkar helt utan luftslits på framsidan vilket immar igen om man inte har en fläkt inne som blåser mot rutan. Enda skillnaden jag märker är att luftslitsar på fronten fungerar sämre än dom med luftslitsar innanför om man inte har en fläkt som suger ur luft på toppen av burken.
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har gett tack: 207 gånger
Har fått tack: 60 gånger

Inlägg av Cloud »

Intressant, och det var ju en poäng det du säger att man kan ha större frontruta om man kör på den liggande ventilationsmodellen. Men en grej jag inte riktigt fattar är, om man nu har den modellen, så att det längst ned längst fram inte är något glas, för att luften ska komma in den vägen; då kan man ju inte ha terrariet stående på något solitt som ett hyllplan eller en bordsskiva? I alla fall inte partiet längst fram på terrariet? För isåfall kommer det ju inte in någon luft utifrån? Hoppas mitt resonemang blev begripligt här.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Är det verkligen så att frontrutan kan vara större?
Precis som du tänker Cloud så är inte luftintaget neråt, utan framåt. Luften måste alltså göra en 90-graders sväng som ett "L".
Skillnaden mot "vanlig" ventilation är väl just att man riktar luften på ett annat sätt. Men man måste fortfarande ha en öppning i framkant. Det sitter bara ingen nät just där, men den tar ju lika mycket plats.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Nej, där resonerar du fel, tror jag. Om nätet t.ex. är 5 cm och sitter 8 cm över botten ligger ju den övre kanten vid 13 cm medan den ligger vid 8 cm annars. Man får dock vara medveten om att man förlorar dessa 5 cm istället i djup. Frågan är vad som är viktigare.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Simon skrev:Är det verkligen så att frontrutan kan vara större?
Precis som du tänker Cloud så är inte luftintaget neråt, utan framåt. Luften måste alltså göra en 90-graders sväng som ett "L".
Skillnaden mot "vanlig" ventilation är väl just att man riktar luften på ett annat sätt. Men man måste fortfarande ha en öppning i framkant. Det sitter bara ingen nät just där, men den tar ju lika mycket plats.

Fast även vid "vanlig" ventilation så måste ju luften göra L sväng annars får du ju inte den önskade effekten att den tar bort imman på frontrutan?
Sen så är det som Frank skriver man missar ju ett par cm botten yta (fast växterna brukar ta tillbaka den ytan ganska snabbt) Om det estetiska är viktigt så blir det ju stilrenare utan ett galler på framsidan. Men som sagt det är inte som natt och dag vilket man väljer och som sagt det är bara vad jag har märkt nån annan kanske har en helt annan uppfattning.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Det har du rätt i Frank. Man spar några cm till fördel för frontrutan.
MattiasS - Ja luften måste hur som helst förbi frontrutan för att ta bort imman.

Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Jag vill rekommendera kuukterrarium som kommer ofta till mässorna i Skåne.

Ett "Ent" dendrobates terrarium 40x50x60 850kr.

Maila och beställ och sedan hämtar man på mässan.

Filip
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 207 gånger
Har fått tack: 60 gånger

Inlägg av Cloud »

Jo de var även i Sala på Expo mitt, helt underbara priser var det och mycket hög kvalitet. Köpte dock bara ett miniterrarium den gången. Problemet med att beställa från dem är ju bara att man måste hålla sig tills det är mässa någonstans i närheten där man bor, så man får det levererat dit. Annars vet jag inte hur man gör.

Dock mindre lyckat företagsnamn på den svenska marknaden: http://www.kuk-terrarien.de/ :)
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Ja lite roligt namn.. Köpte ett nu på mässan som jag beställde i förväg. Fint nät och dubbel botten osv, riktigt bra bygge med tjockt glas. Vägde bly...

Kan varmt rekommendera dem

Filip
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"