Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bra terrariebyggare?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har gett tack: 207 gånger
Har fått tack: 60 gånger

Bra terrariebyggare?

Inlägg av Cloud »

Hej,

Jag är ny här, har dock hunnit läsa en hel del trådar om både det ena och det andra. Håller på att återuppta ett terrarieintresse som legat slumrande i nästan 20 år, och är väldigt sugen på att börja med pilgiftsgrodor. :)

Det jag undrar är om någon kan rekommendera antingen ett företag eller en privatperson som bygger måttbeställda terrarier av god kvalitet, och gärna till ett rimligt pris. Jag är lite småskeptisk till Exoterra pga gillar inte plast. Annars är de säkert bra. Men jag vill ha ett snyggt helglasterrarium, med mått som passar där det ska stå. Bor väldigt litet så jag vill maximera de ytor jag faktiskt har att ställa terrarier på. Jag har sett att många här bygger sina egna terrarier, men så pass händig är jag nog inte. Vill gärna betala för att få något som är konstruerat av en erfaren och duktig terrariebyggare, utan slarviga limfogar eller plastiga lister. :)

Känner ni till någon som är bra på detta med att bygga terrarier och kan ta hänsyn till särskilda önskemål om ventilation, dränering, etc, så vill jag gärna ha tips!
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata
Användarvisningsbild
TobiasB
Började med grodor år: 2013
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av TobiasB »

Hallå! Jag har måttbeställt ifrån Herpers Choise i Uppsala. Det har gått mycket bra och till rimligt pris. Fick det levererat med bussgods.
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Cloud »

Tack för infon. Det är ju bra, med tanke på att jag bor i Uppsala. :)

Återstår dock bara att bestämma hur terrariet ska se ut. Allt det här med dubbelbotten, vattendel och vattenfall osv låter onekligen frestande, men svårt för en ohändig. Vill inte ta mig vatten över huvudet så att säga. :)
Har även:
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Tips är att göra en ritning och lämna in så att det inte blir några missförstånd på vägen.

Har köpt måttbeställda där och är nöjd.
/Patrik
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Cloud »

Jo jag ska rita så som jag tänkt mig. En annan fundering jag har dock; var är bästa placeringen av ventilationsnät, för att ha en god luftgenomströmning och ändå behålla en hög luftfuktighet? Tror mig ha läst någonstans att för att undvika imma på frontglaset ska man ha ventilation längst upp på framsidan eller längst fram på ovansidan? Ligger det någonting i det? Annars har ju de flesta "moderna" terrarier ventilation långt ned på framsidan och sedan på mitten av ovansidan.
Har även:
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Cloud »

Apropå ventilation så måste jag ställa en dum fråga. Jag har sett att den här ventilationstypen är vanlig för grodterrariers framsida:

Bild

Det är mycket möjligt att jag är dum i huvudet men jag fattar verkligen inte hur detta funkar. Det ser ju ut som att ventilationen är helt på insidan av glaset?? Dvs att den inte leder ut någon luft till utsidan av terrariet? Kan någon förklara det här för mig så vore jag tacksam. :? :)
Har även:
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Nej, det sitter ingen glasbit längst ner på utsidan, utan bara bakom nätet. Du är alltså inte dum i huvudet utan problemet är att glas är genomskinligt. :D
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Cloud »

Okej...men vad är det som är bra med denna modell? Känns som att den bara tar upp extra mycket plats, jämfört med en vanlig frontventilation?
Har även:
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Ingen aning. Det kanske blir lite bättre ventilation? Jag har det du kallar "vanlig frontventilation", dvs en nätstrimma under frontglaset en bit ovanför botten. Funkar bara bra.
FredrikSa
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Inlägg av FredrikSa »

Tror fördelen är att man slipper imma och kondensation på framrutorna iom att luften stiger upp lättare längst fronten. Tror jag läst detta någonstans.
Mvh Fredrik
Tidigare Fredrik85
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"