Men tinctorius då, äter de ugnsmygg?
Jag föreställde mig att leucomelas skulle vara tillräckligt stora för att äta ungsmygg med. Är mysterios större än leucomelas eller är de bara mer glupska?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tips på pilgift som funkar i detta terrarium
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Tips på pilgift som funkar i detta terrarium
Det har inget med storleken att göra. Blåvalar äter bara krill. Tinctorius (iaf azureus, som är den enda jag haft) brukar inte äta något som är större än stora bananflugor (hydei). Ju mindre desto bättre. De kan sitta i timmar och plocka kryp som är så små att vi inte kan se dem. Leucomelas klarar enligt min erfarenhet lite större foderdjur men inte i närheten av det terribilis vräker i sig.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Okej då förstår jag. Men mysterios klarar alltså större foder då om jag förstod Bengt rätt?
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Har ju inte provat ugnsmyg till mina. Men det är en mycket glupsk groda och ugnsmyg finns ju i olika storlekar. Odlade vaxmott förut. Leucomelas tog förvånande stora larver.
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Okej mysterius är ett bra alternativ, vad har vi för andra pilgift som är generellt glupska och är klättrande?
Edit: de foderdjur jag kan erbjuda är alltså hoppstjärtar, gråsuggor, ugnsmygg, bladlöss och kackerlackor.
Edit: de foderdjur jag kan erbjuda är alltså hoppstjärtar, gråsuggor, ugnsmygg, bladlöss och kackerlackor.