Min pilgiftshobby stannade av och kvar blev endast terribilisarna (mitt "grodrum" innehåller till större delen fågelspindlar numera...) men nu har jag ett stort terrarium där det bor en ensam pygmékameleont. Jag funderar på om det finns någon art av pilgift som lämpar sig i terrariet utan att jag ska ta ifrån pygmékameleonten sin livskvalité.
Terrariet håller 70-80% luftfuktighet som det är nu, och 20-24 grader. Har regnsystem och fläkt så det här skulle kunna gå att ändra lite men inte allt för mycket för kameleontens skull. Terrariet mäter 50x50x70 cm. Helst skulle jag vilja ha någon groda som jag kan ha utan att behöva odla flugor. Allt annat i foderväg går men flugor är inte för mig. Det bor gråsuggor, hoppstjärtar och kanske lite andra små kryp i terrariet. Kameleonten äter mest kackerlackor och ugnsmygg.
Behöver såklart vara någon groda som kan trivas i samma klimat som kameleonten, samt att den inte är så pass liten att kameleonten äter upp den (han äter foder som är 5-8 mm på ett ungefär). Bryr mig inte så mycket att grodorna ska kunna föröka sig för uppfödning är inte mitt syfte. Men grodan som skulle kunna bo måste såklart kunna trivas.
Några tips, idéer eller är det en dum idé?

Terrariet är inte så "inväxt" än, men planen är mer rankor, ormbunkar och liknande. Inte så mycket mer bromelior än de som redan är där.