Bilder kommer adderas när jag är tillbaka i Svedala men jag tänkte beskriva kort vad jag gjort.
Eftersom jag valt att använda bokhyllan IVAR från IKEA så fick jag beställa anpassade burkar därefter. Typiskt att den vanliga bredden 40 inte funkar utan de måste vara precis under. Köpte två st helglasburkar med mått 39*50*50 från HC som jag sedan moddat själv med:
1. Hål i toppen för en dubbeldysa från Bens som drivs av min diaphragma pump (tyst) och som går på två min på morgonen och två min på eftermiddagen.
2. Hål i toppen på den ena för slang från luftfuktare från Biltema. Går på någon minut tidigt på morgonen och sedan senare på kvällen.
3. Hål i sidan ca två cm upp i diket i fronten på burkarna för avrinning i form av en 6mm genomföringar a' la dysa (läste det från Frank tror jag, bra tips för det hade jag hemma dessutom) med slang ner till dunk under burkarna.
4. Lutande falskbotten med dike i fronten av Makrolon (plexi). Lättjobbat och styvt även om jag förstärkt det med en alu-profil för att det inte ska bågna.
5. Barriär för substraten av Xaxim från HC och jag har även använt Xaxim för en ramp upp från eller ner till frontdiket beroende på vilket håll grodorna är på väg.
6. Silikonlister på skjutglasen för att göra dem flugsäkra.
Botten har jag använt följande lager i ordning nerifrån:
1. Leca, bara någon cm eftersom falskbotten ändå lutar och vattnet samlas i frontdiket.
2. Substratbarriär i form av fukthållande matta som används till ex sedumtak (detta är ett test så det ska bli spännande att se om det hjälper till att hålla fuktigheten i burken).
3. En blandning av orkide-jord och kokos.
4. Rikligt med Boklöv.
Bakgrunderna har jag två olika lösningar:
A. I den övre burken har jag använt två-komp epoxy från Rana tillsammans med driftwood för att få lite olika nivåer, gömställen och bra ställen att fästa Broms på. Här tänkte jag så småningom att jag ska husera mina Mysteriosis.
B. I den undre har jag gått all in på kork, både som bakgrund men sedan även kork-tubar som fyller samma funktion som driftwooden ovan. Här fick mina Auratus 'Panama Special' det lite större än sin karantän-burk som de gått i ett antal månader.
Som sagt bilder kommer inom kort...
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Milds burk nr 3 & 4
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Re: Sv: Milds burk nr 3 & 4
Här i går mina E.Mysteriosis som jag köpte på senaste groddagen. En har tyvärr redan slängt in handduken och den senaste veckan har jag bara sett en av dem (den största). Det finns dock flera ihåliga grenar och gott om hoppisar så det behöver inte betydsa något mer än att de är mätta och gömmer sig men orolig är man eftersom de var väldigt små när jag fick dem.

Mitt hem för mina tre D.Auratus Panama Special. De har gjort de ihåliga korkbarkgrenarna till hem och sovplats.

Mitt hem för mina tre D.Auratus Panama Special. De har gjort de ihåliga korkbarkgrenarna till hem och sovplats.